• <

Wynik wyszukiwania - "emisja" - Wiadomości

H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką

„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” – wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna – zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
26.04.2024

CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro

Celem przyspieszenia transformacji energetycznej zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej, CMA CGM i Bpifrance tworzą fundusz mający wesprzeć zmiany, jakie mają zajść w francuskim sektorze branży morskiej.
25.04.2024

Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu

Zespół ds. zaawansowanej inżynierii w Torqeedo wykorzystuje alternatywne materiały w celu zmniejszenia wpływu produktów firmy na środowisko. W tym celu firma chce wykorzystać tworzywa sztuczne wydobyte z oceanów pod kątem recyklingu i produkcji swoich materiałów. W ten sposób firma chce ograniczyć zanieczyszczenie wód i zużycie surowców przy produkcji swoich komponentów.
22.04.2024

EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza

Kotug International B.V. wybrał kontenerowe rozwiązanie magazynowania energii EST-Floattech z serii Octopus dla E-Pusher 1 (typ M). Na pokładzie pierwszego na świecie w pełni elektrycznego pchacza znajduje się kontener z systemem akumulatorów EST-Floattech, który ma zaspokoić wszelkie potrzeby energetyczne statku. E-pusher Type M to innowacyjny, bezemisyjny pchacz, który transportuje ładunki na śródlądowych drogach wodnych, a jego konstrukcja rewolucjonizuje sposób magazynowania i dystrybucji energii w przemyśle morskim.
22.04.2024

Grupa Orlen obniża emisje CO2 na złożu Sleipner w Norwegii

Kolejna instalacja wydobywcza służąca do eksploatacji norweskich złóż Grupy Orlen została podłączona do czystej energii wytwarzanej na lądzie. Elektryfikacja złoża Sleipner pozwoli uniknąć emisji 160 tys. ton CO2 rocznie. W 2024 roku już około dwie trzecie wydobycia gazu przez PGNiG Upstream Norway będzie realizowane z wykorzystaniem instalacji zasilanych z lądu.
20.04.2024

Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju

Zarząd Platformy Technologicznej Waterborne spotkał się 26 marca br. z przedstawicielami polskiego sektora transportu wodnego, aby omówić potrzeby i uwarunkowania do intensyfikacji współpracy w zakresie badań, rozwoju i innowacji, dotyczących bezemisyjnego, bezpiecznego, wspomaganego cyfrowo i konkurencyjnego transportu wodnego.
19.04.2024

HSM Offshore Energy wdraża platformę wydobywczą gazu napędzaną morską energetyką wiatrową

HSM Offshore Energy finalizuje prace nad platformą N05-A dla ONE-Dyas w swojej stoczni w Schiedam w Holandii. Konstrukcja ma stanowić istotny wkład w rozwój nie tylko w zakresie wydobycia gazu, ale też wykorzystania lokalnych zasobów morskiej energii wiatrowej.
16.04.2024

Nowoczesne, elektryczne holowniki rozpoczynają pracę w Porcie Vancouver

Dwa elektryczne holowniki weszły w wyposażenie portu w Vancouver, co stanowi ważny kamień milowy dla rozwoju największego portu w Kanadzie. Towarzyszyło temu 10 kwietnia br. uroczyste wydarzenie z udziałem mieszkańców, urzędników, pracowników miejskich i portowych, a także przedstawicieli branży morskiej. Jednostki rozpoczną regularną działalność w maju i będą wykorzystywać czystą energię z sieci hydroelektrowni Kolumbii Brytyjskiej.
12.04.2024

Meyer Turku rozwija swoją strategię działania na rzecz ograniczenia emisji CO2

Jedna z najważniejszych fińskich stoczni, należąca do grupy Meyer, rozpoczyna program NEcOLEAP. Jego celem jest opracowanie neutralnego dla klimatu statku wycieczkowego, a także zdekarbonizowanie zakładu stoczniowego przy użyciu innowacyjnych rozwiązań przyjaznych dla środowiska.
10.04.2024

IMO prezentuje liderów dołączających do programu szkoleniowego dotyczącego ekologicznej żeglugi

Specjaliści z branży morskiej z 14 małych wyspiarskich państw rozwijających się (small island developing states, SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (least developed countries, LDC) dołączą w tym roku do sztandarowego programu szkoleniowego IMO, aby promować globalne przejście na żeglugę o zerowej wartości netto.
05.04.2024

Pierwsze bunkrowanie metanolem kontenerowca Ane Maersk w Antwerpii

Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
04.04.2024

Crowley zapowiada przyjęcie do floty czterech kontenerowców z napędem LNG

Firma Crowley zapowiedziała, że w 2025 roku przyjmie do działalności cztery statki klasy Advance, wyposażone w innowacyjny napęd LNG. Otrzymają nazwy Quetzal, Copan, Tiscapa i Torogoz. Mają wzbogacić flotę przedsiębiorstwa, obsługujące porty w Ameryce Północnej i Środkowej.
04.04.2024

Chrzest Astrid Maersk w Jokohamie. To drugi, duży kontenerowiec duńskiego giganta napędzany metanolem

W Japonii nazwano kolejny, wyjątkowy statek we flocie Maersk, który wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi poprzez użycie zielonego paliwa. Astrid Maersk to drugi z 18 zaplanowanych dużych kontenerowców zasilanych metanolem, dostarczanych zamawiającemu w latach 2024-2025. Firma oczekuje, że nowa seria przyczyni się do osiągnięcia celu związanego z dążeniem do zerowej emisji CO2 i stania się przyjazną środowisku.
04.04.2024

Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi

Cztery lata po utworzeniu Sea Cargo Charter (SCC), inaczej Karta Ładunków Morskich ma określać globalne ramy umożliwiające dostosowanie działalności czarterowej do odpowiedzialnych zachowań środowiskowych w celu promowania dekarbonizacji międzynarodowej żeglugi. Inicjatywę wspiera 37 sygnatariuszy by wpłynąć na postęp dekarbonizacji żeglugi w całej branży morskiej, umożliwiając podmiotom czarterującym i armatorom monitorowanie i raportowanie swoich emisji w ramach wspólnych ram.
02.04.2024

Ørsted otrzyma fundusze od Departamentu Energii USA w celu dekarbonizacji przemysłu

Amerykańskie władze przekażą dotację w wysokości 100 mln dolarów duńskiemu koncernowi. Dofinansowanie ma pomóc w rozwoju zakładu Ørsted zajmującego się wytwarzaniem ekologicznego metanolu w Teksasie, a także dekarbonizacji trudnego do elektryfikacji sektora morskiego i utworzeniu miejsc pracy w USA w ramach nowej branży związanej z czystą energią.
25.03.2024

Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore

Statek operacyjny (Commissioning Service Operations Vessel, CSOV) znajduje się w końcowej fazie budowy w stoczni Vard Vung Tau w Wietnamie. Zostanie potem przekazany zamawiającemu, którym jest firma Rem Offshore. Jednostka będzie przeznaczona do obsługi i konserwacji morskich farm wiatrowych na całym świecie.
18.03.2024

Stena Line zwodowała odnowione statki w korytarzu Morza Północnego

W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby swoich klientów, Stena Line przeprowadziła gruntowną modernizację dwóch swoich statków, Stena Britannica i Stena Hollandica. Jednostki, odnowione w rekordowym czasie 18 dni na każdy statek, oferują nowe przestrzenie restauracji i barów, nowoczesne i odświeżone miejsca do siedzenia oraz zwiększoną pojemność pasażerską. Renowacja statków jest kolejnym krokiem w dążeniu Stena Line do zmniejszenia emisji CO2 do 2030 roku w stosunku do poziomu z 2019 roku.
15.03.2024

Nawet trzy tony paliwa oszczędzonego dziennie. Cargill chwali się efektem wykorzystania wiatru na Pyxis Ocean

Firma Cargill dzieli się wynikami pierwszego na świecie rejsu oceanicznego napędzanego energią wiatrową. Analiza rejsu ujawnia znaczne oszczędności paliwa, podkreślając potencjał napędu wspomaganego wiatrem we wspieraniu wysiłków branży morskiej na rzecz dekarbonizacji. Statek Pyxis Ocean został sprawdzony po pół roku użytkowania, a działalność rozpoczął od zawinięcia do Gdyni.
13.03.2024

Gdynia może być miejscem produkcji e-metanolu, zielonego paliwa dla statków

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
11.03.2024

Zmodernizowany w Polsce statek pierwszym rorowcem z stałymi żaglami ssącymi

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
10.03.2024

Spotkanie wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki z przedstawicielami Banku Światowego

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka spotkał się 8 marca 2024 roku w Warszawie z przedstawicielami Banku Światowego. Głównym celem spotkania była kontynuacja rozmów na temat współpracy w zakresie finansowania tzw. nowego projektu w gospodarce wodnej.
08.03.2024

System usuwania N2O dla statków napędzanych amoniakiem ze wsparciem japońskiego Funduszu Zielonych Innowacji

Hitachi Zosen Corporation i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) ogłaszają, że ich wspólnie zaproponowany projekt rozwoju reaktora N2O dla statku napędzanego amoniakiem został wybrany przez Japońską Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO) jako „statek nowej generacji” oraz otrzyma wsparcie w ramach projektów z funduszu zielonych innowacji.
08.03.2024

Höegh Autoliners otrzymuje dofinansowanie budowy dwóch statków napędzanych amoniakiem

Przedsiębiorstwo żeglugowe Höegh Autoliners czyni znaczne postępy w realizacji swoich ambicji uczynienia z planowanych jednostek klasy Aurora pierwszymi na świecie statkami PCTC (Pure Car, Truck Carrier) zasilanych amoniakiem. 5 marca otrzymało prawie 14 mln dolarów (146 mln NOK) z funduszy Enova w ramach wdrażania rozwiązań zapewniających im wykorzystanie alternatywnego i zrównoważonego paliwa w dwóch swoich zaplanowanych statkach.
06.03.2024

Zwiększone ambicje w polskim planie na rzecz energii i klimatu

Większa redukcja emisji, wzrost udziału energii z OZE, spadek wydobycia węgla znalazły się w najnowszej wersji polskiego Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) do 2030 r., który trafił do Komisji Europejskiej i został przez nią opublikowany.
06.03.2024

CMA CGM współpracuje z Nike na rzecz zrównoważonej żeglugi

Z radością ogłaszamy współpracę z firmą Nike w celu zmniejszenia śladu węglowego generowanego przez jej transport morski. Inicjatywa ta płynnie wpisuje się w kompleksową strategię grupy CMA CGM dotyczącą dekarbonizacji, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. i wspierając naszego klienta w dekarbonizacji jego łańcucha dostaw. Oznacza to cenny postęp w zaangażowaniu obu firm w zrównoważony rozwój.
05.03.2024

Hanwha Ocean wprowadza inteligentne rozwiązanie dla statków, pomagające armatorom zmniejszyć emisję CO2

Południowokoreański gigant branży stoczniowej ogłosił, że opracował inteligentną technologię statku, która monitoruje wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie ma zapewnić armatorom szereg możliwości spełnienia rygorystycznych przepisów środowiskowych.
27.02.2024

Działalność rozpoczyna CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec francuskiego giganta napędzany LNG

Francuski gigant branży żeglugowej poinformował 15 lutego o odbiorze pierwszego statku z serii 10 kontenerowców o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Europie Północnej.
15.02.2024

Deltamarin i BAR Technologies rozwijają wspólny projekt statku napędzanego siłą wiatru

Deltamarin i BAR Technologies wprowadzają nową, wspólnie opracowaną konstrukcję kadłuba, zoptymalizowaną pod kątem wiatru. Obie firmy podkreślają, że ich partnerstwo w ramach tego przedsięwzięcia wskazuje na ich ciągłe zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi oraz sięganie po przyszłościowe rozwiązania dla żeglugi. Wiatr, który niegdyś był głównym napędem statków i okrętów przemierzających morza i oceany w ich wizji wraca do łask, zaczynając nowy rozdział w historii transportu morskiego.
15.02.2024

Cztery firmy z Japonii łączą siły w zakresie budowy "zielonej floty"

Idemitsu Tanker, IINO Kaiun Kaisha (IINO Lines), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) i Nihon Shipyard ogłosiły, że konsorcjum, jakie utworzyły 26 stycznia tego roku, będzie prowadzić wspólne badania i opracowywać koncepcje projektowe (części, maszyny i sprzęt ekologiczny) dla bardzo dużych przewoźników ropy naftowej typu VLCC w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. W ten sposób chcą stanąć do rywalizacji z gigantami branży w zakresie budowy i dostarczania statków zgodnych z ideą dekarbonizacji żeglugi.
13.02.2024

MOL testuje pierwszą suwnicę napędzaną wodorem

W Japonii jest sprawdzane w praktyce rozwiązanie, które ma zrewolucjonizować branżę portową, wpływając na jej dekarbonizację. Do innowacji w związku z wprowadzaniem ekologicznych napędów na statkach dolicza się także wyposażanie w nie maszyn wykorzystywanych w portach.
07.02.2024

Carnival Corporation potwierdza postęp w realizacji celów redukcji emisji

Carnival Corporation, firma oferująca rejsy wycieczkowe ogłosiła, że jest na dobrej drodze do osiągnięcia ogólnej redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 18% w 2024 r. (w porównaniu do 2019 r.) - zaledwie kilka punktów mniej niż pierwotnie zakładany cel redukcji o 20% do 2030 r. W perspektywie długoterminowej Carnival Corporation dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto z eksploatacji statków do 2050 roku.
07.02.2024

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
01.02.2024

Wallenius Wilhelmsen zdobywa kontrakty o wartości ponad 1,2 miliarda dolarów

Norwesko-szwedzka firma z branży żeglugowej zawarła intratne umowy dla działających na rynki w USA międzynarodowych klientów z branży górniczej i motoryzacyjnej. Kontrakty wiążą się z zapewnieniem dostaw prowadzonych drogą morską. Firma zapewnia, że wpisuje się to również w jej strategię promowania świadomości o dekarbonizacji żeglugi, promując wykorzystanie transportu morskiego o ograniczonym wpływie w zakresie emisji CO2.
30.01.2024

Masdar podpisuje z CMA CGM umowę o partnerstwie w zakresie wdrażania ekologicznych paliw dla branży morskiej

Zajmująca się rozwojem technologii odnawialnych firma ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Masdar, podpisała umowę o strategicznym partnerstwie w zakresie dostaw (Strategic Supply Partnership, SSP) z francuskim gigantem branży żeglugowej CMA CGM. Dokument obejmuje długoterminowe umowy na odbiór ekologicznych paliw morskich. Ma być to także początek mocnego partnerstwa na rzecz dekarbonizacji żeglugi dzięki czystej energii.
30.01.2024

Rząd Wielkiej Brytanii zapewnia dotacje w wysokości 33 mln funtów na zieloną transformację portów i statków

Brytyjskie władze ogłosiły 26 stycznia br. podmioty, które otrzymają dofinansowanie rządowe w wysokości 33 mln funtów na rozwój ekologicznych technologii dla portów i statków. Ma to przyspieszyć wyścig państwa w kierunku dekarbonizacji sektora morskiego, przy jednoczesnym wspieraniu miejsc pracy w społecznościach przybrzeżnych w całym kraju, pomagając rozwijać gospodarkę w dłuższej perspektywie.
29.01.2024

Nowy, duży statek napędzany metanolem dla Maersk otrzymał nazwę. Trwa budowa "zielonej floty"

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
26.01.2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
17.01.2024

Niemcy uruchamiają bezemisyjne połączenie intermodalne

Metrans, spółka kolejowa należąca do Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) uruchomiła codzienne połączenia kolejowe dla przewozu kontenerów między Hamburgiem a Kornwestheim. Ten ruch stanowi ważny krok w rozwoju transportu intermodalnego w Niemczech, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie rynku na zintegrowane i zrównoważone rozwiązania logistyczne.
11.01.2024

OOCL wprowadza pierwszy ekologiczny statek o pojemności 24 188 TEU w 2024 roku. Nazwano go OOCL Valencia

Podczas ceremonii, która odbyła się dzisiaj w stoczni Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co., Ltd. (NACKS) zaprezentowano najnowszy statek firmy Orient Overseas Container Line Ltd. („OOCL”) o nośności 24 000 TEU. Jest także siódmą jednostką o ekologicznym napędzie i tak dużej wyporności z zaplanowanej serii dwunastu. To także pierwszy z nich, który będzie obsługiwał trasę między Europą a Azją.
05.01.2024

Terminal kontenerowy w Indiach ma być w 100% zasilany energią odnawialną

PSA Mumbai ma stać się pierwszym w Indiach terminalem kontenerowym, który jest całkowicie zasilany bezemisyjną energią odnawialną. Odpowiada za to farma fotowoltaiczna o moc 7,8 MW, powstała we współpracy z O2 Power. Zdaniem spółki inwestycja pozytywnie wpłynie na ograniczenie emisji CO2 przez branżę portową.
04.01.2024

Airbus stawia na niskoemisyjne statki transportowe. Ich obsługą zajmie się firma Louis Dreyfus Armateurs

Firma Louis Dreyfus Armateurs (LDA) została wybrana przez Airbusa do odnowienia całej floty czarterowanych statków przewożących podzespoły samolotów między zakładami produkcyjnymi w Europie i USA za pomocą trzech nowoczesnych, niskoemisyjnych statków typu roll-on/roll-off, wspieranych przez napęd wspomagany wiatrem. Airbus zlecił przedsiębiorstwu ich budowę oraz eksploatację. Mają one być dzięki innowacyjnemu napędowi zgodne z polityką dekarbonizacji żeglugi. Ich rozpoczęcie działalności ma następować od 2026 roku.
04.01.2024

Przesył energii między Danią a Wielką Brytanią rozpoczyna rekordowo długi kabel położony w Morzu Północnym

775 km długości ma leżący pod wodą kabel przesyłowy, który umożliwi transfer energii między Danią a Wielką Brytanią przez Morze Północne. To najdłuższe na świecie międzysystemowe połączenie kablowe typu HVDC. Może przesyłać energię elektryczną wystarczającą do zasilenia nawet 2,5 miliona domów w Wielkiej Brytanii i przynieść w ciągu 10 lat 500 mln funtów oszczędności konsumentom. Cała inwestycja kosztowała 7 mld funtów.
30.12.2023

Mitsui & Co., Ltd. i Mitsubishi Corporation współpracują przy projekcie statku do transportu skroplonego CO2

Japońskie firmy dążą do ujednolicenia specyfikacji i projektów statków w celu realizacji projektu międzynarodowego transportu skroplonego CO2 (LCO2) na dużą skalę począwszy od 2028 roku. Wykorzystując technologie i doświadczenie konstrukcyjne Mitsubishi Shipbuilding i Nihon Shipyard pracują nad stworzeniem infrastruktury dla morskich przewoźników LCO2, dążąc do ujednolicenia jej z transportem lądowym.
28.12.2023

Hapag-Lloyd bada możliwość napędzania swoich kontenerowców siłą wiatru

Jedna z czołowych firm z branży transportowej przekazała, że rozpoczyna prace koncepcyjne kontenerowca o wyporności 4 500 TEU, wyposażonego w układ napędowy wspomagany wiatrem. Inwestując w odnawialne źródła energii Hapag-Lloyd w ten sposób chce zbliżyć się do celu, jakim jest dekarbonizacja żeglugi i osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla
28.12.2023

Maersk i MGC zawiązują współpracę w zakresie promocji metanolu w Japonii

Mitsubishi Gas Chemical Company (MGC), gigant żeglugowy z Danii i władze miasta Jokohama podpisali protokół ustaleń (MoU) w zakresie promowania stosowania ekologicznego metanolu w tamtejszym porcie. Ma to być ważny krok w zakresie popularyzacji użycia tego "zielonego paliwa" w gospodarce morskiej Japonii.
27.12.2023

MOL zostanie pierwszą na świecie firmą żeglugową emitującą "niebieskie" obligacje

Gigant żeglugowy Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. ogłosił podjęcie decyzję o emisji wyjątkowych obligacji w drodze oferty publicznej na rynku krajowym Japonii w styczniu 2024 roku. Są pierwszymi na świecie w branży morskiej, odnoszące się do wytycznych wydanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Rynków Kapitałowych (ICMA) i inne organizacje. Ramy inwesycji opracowane na potrzeby emisji obligacji zagwarantują, że wszelkie wykorzystane wpływy mają przyczynić się do stworzenia zrównoważonej gospodarki morskiej.
15.12.2023

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje prom o napędzie hybrydowym dla norweskich linii żeglugowych

Należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. stocznia z Gdańska podpisała kontrakt z jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii, Torghatten Nord AS, na budowę nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.
13.12.2023

Gdynia z wizytą w Gdańsku. Kontenerowiec OOCL Gdynia w terminalu Baltic Hub

Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
01.12.2023

Hanwha Ocean zdobywa zamówienie na największe na świecie statki do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia ogłosiła, że 14 listopada uzyskała zamówienie o wartości około 500 milionów dolarów na budowę czterech bardzo dużych zbiornikowców amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) dla greckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Naftomar Shipping and Trading Co. Ltd. Inc (Naftomar). Każdy statek będzie w stanie przetransportować 93 000 m3 amoniaku, będącego nadzieją dla dekarbonizacji żeglugi jako zielone paliwo.
24.11.2023

Niemiecki rząd dofinansowuje dekarbonizację żeglugi przybrzeżnej

Gerdes Green, spółka joint-verture Reederei Gerdes i Over-C. Reederei Gerdes współpracująca z Damen, otrzymała od niemieckiego rządu dotację na inwestycję w związku z zamówionymi statkami Damen Combi Freighter (CF) 3850, które mają zostać w wyposażone w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne rozwiązania dla żeglugi. Wpisuje się to w politykę władz Niemiec odnośnie wspierania dekarbonizacji branży morskiej i związanych z tym przedsięwzięć.
23.11.2023

W niemieckim Porcie Duisburg zainaugurowano intermodalny korytarz wodorowy

Wydarzenie było połączone z wizytą króla Holandii Wilhelma-Aleksandra, który odbywa podróż po Nadrenii Północnej-Westfalii i zapoznaje się z działalnością firmy i instytucji w kraju, zaangażowanych w wodorowe projekty. Organizowany drogą morską transport ekologicznego surowca dla przemysłu chemicznego we współpracy m.in. z Portem Rotterdam będzie się odbywać w systemie trójmodalnym, łączącym transport żeglugowy, samochodowy i kolejowy.
23.11.2023

Maersk z przełomową umową na dostawy metanolu w związku z dekarbonizacją swojej floty

A.P. Moller – Maersk podpisał z chińskim dewelopetem Goldwind kluczowy dokument dotyczący odbioru ekologicznego metanolu, zapewniając sobie paliwo wpisane w ograniczanie emisji CO2 i szukanie alternatyw od paliw konwencjonalnych. Umowa ma obowiązywać przez ponad dekadę i stanowi pierwszą na dużą skalę umowę dotyczącą odbioru ekologicznego metanolu dla światowej żeglugi.
22.11.2023

ONE zamawia 12 kontenerowców zasilanych metanolem

Singapurski gigant żeglugowy Ocean Network Express (ONE) złożył zamówienie na kolejną partię statków z ekologicznym napędem. W ten sposób jeden z czołowych graczy branży morskiej dołącza do pozostałych, aby wyznaczyć w niej nowe standardy.
22.11.2023

Wodorowe kontenerowce na diagnostyce z Krakowa

ABB dostarczy rozwiązania zasilające, napędy oraz automatykę dla wodorowych kontenerowców Grupy Samskip. Na statkach zostanie zainstalowany zdalny system diagnostyki, który jest rozwijany w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie. Jednostki morskie to światowa awangarda jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w zrównoważonym transporcie.
14.11.2023

To będzie największe przedsięwzięcie w zakresie instalacji nowoczesnego ożaglowania na statku. Czegoś takiego jeszcze nie było

Brazylijski gigant górniczy Vale S.A. ogłosił, że zainstaluje pięć żagli Rotor Sails od firmy Anemoi Marine Technologies Ltd., jednego z wiodących na świecie dostawców technologii napędu wspomaganego wiatrem dla statków komercyjnych. Znajdzie się on na statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton, należącego do omańskiego armatora Asyad.
08.11.2023

Ruszają prace nad pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym amoniakiem

Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
07.11.2023

Innowacje kluczem do sukcesu. Zakończenie konferencji Międzynarodowej Federacji Portów i Przystani

W Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zakończyła się, trwająca od 31 października do 2 listopada, międzynarodowa konferencja podkreślająca znaczenie zwiększania cyberbezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w sektorze morskim. Wydarzenie odbywało się pod hasłem "Nowe spojrzenie na porty".
02.11.2023

Kolejny gracz w wyścigu o metanol. Wallenius Wilhelmsen potwierdza zamówienie na 12 ekologicznych samochodowców

Mająca siedzibę w Norwegii firma z branży żeglugowej podpisała kontrakt z China Merchants Jinling Shipyard Co., Ltd. na budowę czterech statków PCTC klasy Shaper, zasilanych metanolem, z opcją na budowę ośmiu kolejnych. W ten sposób transport pojazdów osobowych ma pozostawać przyjazny dla środowiska, zgodnie z polityką dekarbonizacji żeglugi oraz ograniczania emisji CO2.
24.10.2023

Oslo i Rotterdam współpracują na rzecz ekologicznej żeglugi

Miasta Rotterdam i Oslo podpisują protokół ustaleń w sprawie nowego zielonego korytarza, przewidując zwodowanie bezemisyjnych kontenerowców nowej generacji firmy Samskip. W ramach umowy wzmacniającej swoje długotrwałe relacje dwa z wiodących europejskich portów przesiadkowych zobowiązują się do przyspieszenia ekologicznej transformacji w żegludze, aby wesprzeć debiut ekologicznych statków napędzanych wodorem.
12.10.2023

Damen z potwierdzeniem zgody na projekty statków napędzanych metanolem

Począwszy od lata 2022 roku, współpracując z towarzystwem klasyfikacyjnym Bureau Veritas, Damen opracował i uzyskał zgodę na projekty kompaktowych statków napędzanych metanolem. Zbiorniki LNG wyznaczają standardy dla tego rodzaju paliwa, jednak ich wielkość spowodowała, że obowiązują zasady bardzo odmienne od tych wymaganych na znacznie mniejszych statkach. Potrzebne było nowe podejście do projektowania, aby można je było zastosować w jednostkach roboczych.
11.10.2023

Fincantieri zbuduje dwupaliwowy prom RoPax napędzany LNG

Nowy prom, będący w całości własnością regionu Sycylia i w całości wyprodukowany na wyspie, będzie obsługiwał trasy do Lampedusy i Pantellerii. Prezydent Sycylii Renato Schifani oraz dyrektor generalny i dyrektor zarządzający Fincantieri Pierroberto Folgiero podpisali 9 października br. umowę na budowę nowego promu (Ropax klasy A) w Palazzo d'Orleans, w obecności radnego regionalnego ds. infrastruktury i mobilności Alessandro Aricò, za podstawową kwotę oferty wynoszącą prawie 120 milionów euro.
09.10.2023

W stoczni Hyundai Heavy Industries zwodowano kolejny statek dla Maersk napędzany metanolem

Niedługo po rozpoczęciu działalności zgodnie z przeznaczeniem przez kontenerowiec Laura Maersk, napędzany metanolem, odbyło się wodowanie kolejnej jednostki, mającej w przyszłości tworzyć trzon "zielonej floty". To pierwszy, z zamówionej w Korei Południowej serii 12 statków, które mają odmienić branżę żeglugową w myśl dekarbonizacji branży morskiej.
09.10.2023

Damel będzie rozwijać produkcję silników dla żeglugi śródlądowej

Według dostępnych analiz światowy rynek statków z napędem elektrycznym, który jeszcze kilka lat temu wart był niespełna 5 mld dolarów, do końca dekady osiągnie wartość ponad 16 mld dolarów. Jego rozwojowi sprzyjać będzie polityka Unii Europejskiej, która zakłada, że do 2030 roku 30%, a do 2050 roku aż 50% transportu towarowego na trasach dłuższych niż 300 km powinno się odbywać koleją lub szlakami wodnymi. W porównaniu z transportem lotniczym lub drogowym łodzie emitują znacznie mniej CO2 na kilometr i przewiezioną tonę.
03.10.2023

Deltamarin podpisuje kontrakt na samochodowce nowej generacji dla Neptune Lines

W ramach współpracy Deltamarin i Neptune Lines opracowano przyszłościową koncepcję promu PCTC (Pure Car and Truck Carrier), kładącą nacisk na aspekty środowiskowe, obok wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa. Kontrakt podpisany z wykonawcą Fujian Mawei Shipbuilding, stanowi bezpośrednią kontynuację prac i obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy statków.
05.09.2023

Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

Będąca dostawcą usług holowniczych i częścią A.P. Moller-Maersk firma Svitzer ogłasza dziś rozpoczęcie drugiej fazy projektu mającego na celu zaprojektowanie pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym zasilanym metanolem (MHFC). Wiąże się to z pionierskim przedsięwzięciem budowy jednostek pomocniczych przyjaznych środowisku, w związku z programem dekarbonizacji żeglugi.
17.08.2023

Innowacyjny wycieczkowiec Silver Nova wyrusza w dziewiczy rejs przez Adriatyk

Swój pierwszy rejs rozpoczął wyjątkowy statek wycieczkowy należący do Silversea Cruises. Napędzany LNG Silver Nova to pierwszy z przyszłej linii statków klasy Nova.
16.08.2023

Port w Portsmouth zasilany energią słoneczną

Zakończono instalację nowego systemu słonecznego i baterii na terenie portu w Portsmouth, który jest teraz w pełni operacyjny. Modernizacja ma wpłynąć na ograniczenie emisji CO2 w myśl polityki dekarbonizacji branży morskiej.
14.08.2023

HMM zamawia w Chinach cztery wielozadaniowe statki transportowe

Jedna z największych firm żeglugowych, południowokoreański HMM, podpisała nowe zamówienie stoczniowe z China State Shipbuilding Corporation, spółką zależną Huangpu Wenchong, na nowe transportowce przeznaczone do prowadzenia zaawansowanych prac związanych z przeładunkami.
11.08.2023

COSCO stawia na statki napędzane LNG. Rozpoczyna się budowa pierwszego, zielonego gazowca

Chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding rozpoczęła budowę pierwszego gazowca LNG dla COSCO Shipping Energy i Sinochem Petroleum.
10.08.2023

Zielony fundusz z ARP będzie inwestował w transformację energetyczną Polski

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. uruchamia pierwszy zielony fundusz infrastrukturalny w Polsce, Polski Zielony Fundusz ARP, z którego finansowane będą inwestycje w zrównoważoną, dekarbonizującą się gospodarkę.
28.07.2023

Zielona paliwa coraz popularniejsze i dostępniejsze w branży morskiej

SEA-LNG, wspólna inicjatywa w branży morskiej powołana w celu wykazania komercyjnych i środowiskowych korzyści płynących z inwestycji w alternatywne paliwa, podzieliła się analizą rynku bunkrowania zielonego LNG, która pokazuje, że jest on obecnie dostępny w prawie siedemdziesięciu portach na całym świecie. Dane dotyczące zwiększonej dostępności bio-LNG jako paliwa żeglugowego zostały ujawnione w aktualizacji koalicji do internetowego narzędzia Bunker Navigator, które dostarcza informacji na temat dostępności bunkrowania paliw w
28.07.2023

Chrzest największego na świecie promu hybrydowego typu double-ended ferry w Wielkiej Brytanii

P&O Pioneer, największy na świecie prom hybrydowy typu double-ended ferry, został oficjalnie nazwany 27 lipca br. podczas ceremonii zorganizowanej przez brytyjskiego operatora promowego P&O Cruises w Dover w Wielkiej Brytanii.
27.07.2023

Unia Europejska przyjęła nowe przepisy o dekarbonizacji sektora morskiego

Większa ilość odnawialnych i niskoemisyjnych paliw pozwoli unijnemu sektorowi morskiemu zmniejszyć ślad węglowy – ma to zapewnić przyjęte przez Unię Europejską rozporządzenie o tzw. inicjatywie FuelEU Maritime.
26.07.2023

Meyer Werft dostarcza wycieczkowiec Silver Nova zamawiającemu

Niemiecka stocznia ogłosiła, że dostarczyła nowy, zaawansowany technologicznie i przede wszystkim ekologiczny statek wycieczkowy do Silversea Cruises.
21.07.2023

Pierwszy, napędzany metanolem kontenerowiec Maersk wyrusza w dziewiczy rejs

Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
21.07.2023

Przyszłość napędu statków kryje się w metanolu? MAN Energy Solutions wraz z partnerami rusza z nowym projektem

Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
19.07.2023

Nowy sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej wybrany

Jak donosi agencja ONZ ds. żeglugi, rada Międzynarodowej Organizacji Morskiej (The International Maritime Organization's Council, IMO) wybrała Arsenio Antonio Domingueza Velasco z Panamy na stanowisko sekretarza generalnego.
18.07.2023

Pierwszy w pełni elektryczny holownik w Kanadzie przybywa do Vancouver

Spółka HaiSea Marine świętowała w tym tygodniu przybycie do miejsca przeznaczenia, świętowała przybycie pierwszego na świecie w pełni elektrycznego holownika, który po raz pierwszy przepłynął pod mostem Lions Gate, zmierzając do kanadyjskiego portu w Vancouver.
17.07.2023

Evergreen inwestuje 5 mld dolarów w statki napędzane metanolem

Tajwański gigant branży morskiej dołącza do wyścigu o pozycję lidera dekarbonizacji żeglugi. Firma poinformowała o swoich planach zakupowych, w ramach których inwestuje w statki napędzane zielonymi paliwami. W tym przypadku stawia na wykorzystanie metanolu.
12.07.2023

EST-Floattech dostarcza akumulatory dla zeroemisyjnego statku eventowego Oceandiva London

Według twórców kiedy Oceandiva London będzie pływać po falach Tamizy, zasilanie nie będzie żadnym zmartwieniem ani dla kapitana, załogi czy też dla gości na statku. Cała energia na pokładzie będzie pochodzić z systemów magazynowania energii dostarczonych przez EST-Floattech. Dzięki temu żeglowanie z pełną prędkością i zapewnienie mocy elektrycznej ma nie stanowić żadnego problemu, przy tym pozostawać neutralnym pod kątem emisji CO2.
11.07.2023

Kalifornia zainwestuje 1,5 miliarda dolarów w modernizację infrastruktury portowej

Władze stanu Kalifornia ogłosiły wielki program inwestycyjny, mający na celu usprawnienie funkcjonowania portów i łańcucha dostaw poprzez wspieranie zrównoważonego rozwoju i wydajności, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa. Projekty otrzymujące fundusze stanowe obejmują modernizację portów w Los Angeles i Long Beach, najbardziej ruchliwych portów na półkuli zachodniej, a także innych portów morskich i śródlądowych.
10.07.2023

IMO przyjmuje zmienioną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi

Państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zebrane na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80), przyjęły strategię na 2023 roku w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, z ulepszonymi celami w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
07.07.2023

Ponant przedstawia projekt statku wycieczkowego napędzanego wiatrem i ogniwami paliwowymi

Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe jachtu nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że statek, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.
06.07.2023

Sekretarz Generalny ONZ wzywa do zawarcia umowy o zerowej emisji dla żeglugi do 2050 roku

Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych Antonio Guterres wezwał w poniedziałek do osiągnięcia porozumienia w sprawie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku podczas kryzysowych rozmów żeglugowych w Londynie w tym tygodniu i wezwał do przyspieszenia wysiłków na rzecz dekarbonizacji.
04.07.2023

Roberto Cazzulo nowym przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych

Podczas posiedzenia rady Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (International Association of Classification Societies, IACS) w Gdańsku odbyły się wybory na nowego przewodniczącego. Na obecną kadencję został wybrany dyrektor ds. ryzyka we włoskim towarzystwie klasyfikacyjnym RINA Roberto Cazzulo.
03.07.2023

Maersk zamawia sześć statków napędzanych metanolem

A.P. Moller - Maersk (Maersk) złożył zamówienie na sześć średniej wielkości kontenerowców - wszystkie z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu 1. Yangzijiang Shipbuilding Group zbuduje sześć statków o pojemności 9 000 TEU, które zostaną dostarczone w 2026 i 2027 roku.
26.06.2023

"Wietrzne skrzydła" od Bar Technologies otrzymują zatwierdzenie od DNV

Firma konsultingowa zajmująca się inżynierią morską opartą na symulacjach BAR Technologies (BARTech) otrzymała od towarzystwa klasyfikacyjnego DNV pełny certyfikat projektu homologacji typu (TADC) dla swojej technologii napędu wiatrowego.
20.06.2023

Cargill chce zrewolucjonizować żeglugę śródlądową czarterując jednostki z napędem elektrycznym

Firma będzie korzystać z zeroemisyjnych pchaczy i barek Kotug International do transportu ziaren kakaowych z portu w Amsterdamie do fabryki kakao w Zaandam. W pełni zelektryfikowane jednostki nawodne mają nie tylko eliminować emisję CO2, jak i hałas w transporcie rzecznym.
12.06.2023

Ursula von der Leyen matką chrzestną statku napędzanego metanolem od Maersk

Przewodnicząca Komisji Europejskiej oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku.
07.06.2023

ONE odbiera swój pierwszy statek o pojemności 24 000 TEU

Japan Marine United Corporation's Kure Shipyard dostarczył pierwszy z sześciu statków klasy Megamax zamówionych przez morskiego giganta przewozowego ONE, 400-metrowy ONE Innovation.
07.06.2023

BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru

Fińsko-brytyjski duet technologicznej branży morskiej dąży do urzeczywistnienia innowacyjnego projektu budowy kontenerowców Aframax napędzanych siłą wiatru. Powrót do historycznych rozwiązań ma być kluczem do dekarbonizacji żeglugi.
06.06.2023

Kongsberg Maritime przedstawia projekty statków offshore nowej generacji

Norweskie przedsiębiorstwo technologiczne zaprezentowało szereg nowych projektów jednostek nawodnych do obsługi branży offshore w ramach swojego portfolio. Nowe statki do obsługi kotwic (AHT) oraz do zaopatrywania platform (PSV) mogą być zasilane w alternatywne źródła energii i paliwa, takie jak metanol, amoniak i baterie hybrydowe.
06.06.2023

Obajtek: chcemy rozwijać zeroemisyjne źródła energii

Chcemy rozwijać zeroemisyjne źródła energii. Musimy budować elektrownie, które działają w podstawie, czyli stabilizują moc. Takimi elektrowniami są elektrownie gazowe, powiedział w piątek w programie "Gość Radia Gdańsk" prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
19.05.2023

Ponad stuletni żaglowiec handlowy powraca na morze w roli statku transportowego

Mający 111 lat De Tukker wyruszył w rejs z Holandii do Portugalii w ramach nowej, komercyjnej roli. Obsługiwany przez holenderski startup Eco Clipper ma otworzyć drogę dla rozwoju transportu morskiego z użyciem jednostek wyposażonych w żagle.
11.05.2023

4 mld dolarów na dekarbonizację amerykańskich portów

Administracja prezydenta Joe Bidena planuje przeznaczyć blisko 4 miliardów dolarów w celu polepszenia elektryfikacji amerykańskich portów i redukcji emisji CO2 z samochodów ciężarowych.
08.05.2023

Zwodowano pierwszy statek napędzany metanolem dla Maersk

Zdaniem giganta zajmującego się żeglugą kontenerową "osiągnięto kamień milowy w wysiłkach zmierzających do redukcji emisji CO2". To wszystko dzięki udanemu zwodowaniu swojego pierwszego statku zasilanego metanolem w stoczni Hyundai Mipo w Korei Południowej.
14.04.2023

J. Lauritzen zamawia dwupaliwowe masowce w ramach dekarbonizacji branży morskiej

Duńska firma żeglugowa J. Lauritzen poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie budowy minimum dwóch masowców Kamsarmax o ładowności 81 200 dwt, które zostaną zbudowane przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding. Mają być wzorem działan na rzecz ograniczenia emisji CO2, stosując zasilanie zielonym metanolem i biodieslem.
06.04.2023

Silniki Wärtsilä przystosowane do użycia ekologicznych paliw zasilą ekologiczne tankowce

Fińska firma technologiczna otrzymała kontrakt na dostawę silników dla czterech nowych chemikaliowców o pojemności niemal 8 000 dwt, budowanych dla szwedzkiego armatora Erik Thun.
06.04.2023

Grupa Meyer prezentuje innowacyjne statki oraz projekt wycieczkowca przyszłości

Podczas targów rejsowych w Fort Lauderdale na Florydzie brytyjski koncern Meyer zaprezentował koncepcję futurystycznego wycieczkowca, jaki mógłby przemierzać oceny za kilka dekad. Firma wykorzystała tu doświadczenie z budowy dwóch najnowocześniejszych technologicznie jednostek pasażerskich, jakie wyszły z jej stoczni.
04.04.2023

Europejski Zielony Ład: Porozumienie w sprawie ograniczenia emisji CO2 z transportu morskiego dzięki zrównoważonym paliwom

Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę, które zwiększa wkład sektora transportu morskiego w osiągnięcie ogólnounijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 roku oraz w osiągnięcie w 2050 roku neutralności klimatycznej.
24.03.2023

Projekt z udziałem Deltamarin otrzymał zgodę ABS na badania w zakresie metody dekarbonizacji żeglugi

Konsorcjum globalnych organizacji żeglugowych oraz Inicjatywa Klimatyczna na Rzecz Ropy i Gazu (Oil and Gas Climate Initiative, OGCI) otrzymały 22 marca br. zgodę od amerykańskiej agencji certyfikacji statków (American Bureau of Shipping, ABS) na zastosowanie systemu wychwytywania dwutlenku węgla na pokładzie tankowca.
22.03.2023

Maersk prezentuje projekt pierwszego kontenerowca napędzanego zielonym metanolem

Jedno z największych na świecie przedsiębiorstw żeglugowych, pochodzące z Danii, przyłącza się do działań w związku z dekarbonizacją żeglugi. Firma zaprezentowała projekt najnowszego statku, zasilanego dwupaliwowo, w tym ekologicznym metanolem.
21.03.2023

Baltic Ports for Climate - zdecydowane podejście do ambitnych celów

Pierwsza edycja Baltic Ports for Climate odbyła się dziś podczas konferencji Transport Week 2023 w Gdyni. Wydarzenie, będące nową inicjatywa Baltic Ports Organization (BPO), zorganizowane we współpracy z Actia Forum i z udziałem blisko 100 uczestników skupiło się na podejściu portów bałtyckich do odpowiedzialności wobec zmian klimatu.
15.03.2023

Redukcja emisji CO2 staje się istotna w działaniach infrastruktury portowej

Działania związane z operacjami przeładunkowymi stanowią jeden z powodów wysokiej emisji CO2 do atmosfery. Aby zachęcić do jej redukcji podczas operacjach lądowych i nowe przepisy stanowe, Port Oakland w Kalifornii zatwierdził rozporządzenie środowiskowe wymagające od operatorów opracowania planów zerowej emisji.
14.03.2023

Amazon sfinansuje uprawę wodorostów na terenie morskich farm wiatrowych

Gigant w branży e-commerce Amazon postanowił wesprzeć uprawę wodorostów na terenie morskiej farmy wiatrowej w Holandii. Inwestycja ma wesprzeć efektywność użytkowania obszarów morskich oraz przyczynić się do walki z emisjami CO2.
22.02.2023

Longship zamawia statki przystosowane do wykorzystania metanolu jako paliwa

Holenderska firma żeglugowa zamówiła w Turcji cztery statki o niskiej emisji CO2.
18.01.2023

Przemysł morski chce się dekarbonizować, ale musi działać natychmiast

Przemysł morski musi podjąć natychmiastowe działania na bezprecedensową skalę, aby przybliżyć się do realizacji dekarbonizacji sektora zgodnie ze ścieżką wskazaną w porozumieniu paryskim – wynika z wniosków płynących z raportu Maritime Decarbonization Strategy, opublikowanego przez Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping.
21.12.2022

Wärtsilä dołącza do inicjatywy dekarbonizacji w branży morskiej

Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i fińska grupa technologiczna Wärtsilä wzmocniły swoje bieżące partnerstwo podpisując umowę współpracy celem przyspieszenia przejścia w kierunku osiągnięcia zerowej emisji CO2 w przemyśle morskim.
12.12.2022

Grecja wzywa do realistycznej unijnej polityki emisyjnej dla żeglugi

Grecja, czołowy kraj żeglugowy Unii Europejskiej, zwrócił uwagę Komisji Europejskiej, że dodanie tej branży do systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla powinno być proporcjonalne i ściśle egzekwowane, aby zapewnić równe szanse dla floty europejskiej na rynkach światowych.
25.10.2021

Czy Malediwy zostaną zatopione przez zmiany klimatyczne?

Malediwy mogą zniknąć pod koniec stulecia, jeśli świat nie będzie działał szybko i spójnie w walce ze zmianami klimatu, powiedział minister środowiska, zmian klimatycznych i technologii tego kraju – Aminath Shauna.
19.06.2021

Statek w porcie emituje dziennie tyle spalin co 31 tys. ciężarówek - protest w Amsterdamie

Mieszkańcy okolicy amsterdamskiego portu skarżą się na stojący tam od kilku tygodni statek wycieczkowy. Z przeprowadzonych badań wynika, że emituje on codziennie tyle spalin co 31 000 ciężarówek na autostradzie.
30.04.2021

MKiŚ: przy imporcie towarów do UE powinien być uwzględniany ich ślad węglowy

W ramach reformy europejskiego systemu ETS powinien powstać mechanizm uwzględniający tzw. ślad węglowy towarów importowanych do Unii Europejskiej - podkreślił w piątek wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.
22.01.2021

Europejski Zielony Ład może zwiększyć emisję CO2 w innych państwach

Efektem dążenia UE do osiągnięcia w 2050 roku neutralności klimatycznej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu może być przeniesienie ich emisji gazów cieplarnianych do innych państw bez faktycznej zmiany ogólnoświatowego bilansu - uważają eksperci.
20.01.2021

Politechnika Białostocka pracuje nad urządzeniem ograniczającym emisję zanieczyszczeń przez jednostki morskie

Politechnika Białostocka pracuje nad innowacyjnym urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez duże jednostki morskie. Badacze opracowują tzw. kompaktowy skruber, który ma przede wszystkim zmniejszyć emisję tlenku siarki.
05.01.2021

Wejście w życie nowego wymagania IMO – III poziom emisji NOx na obszarze kontroli emisji NOx Morza Bałtyckiego

W dniu 01.01.2021 wejdzie w życie zmienione Prawidło 13 Załącznika VI do Konwencji MARPOL.
18.12.2020

PKN ORLEN inwestuje w rozwój spółek na południu Polski

Budowa instalacji do produkcji zielonego glikolu Grupy ORLEN w Trzebini jest zaawansowana w 77 procentach. Finalizowane są również prace związane z wytwórnią wodoru. Inwestycje Koncernu na południu Polski umożliwiają nie tylko dynamiczny rozwój Grupy, ale też realizację strategicznych założeń w obszarze energetyki nisko i zeroemisyjnej.
18.12.2020

Wszystkie trzy hybrydowe statki ro-ro Finnlines są obecnie w budowie [foto]

Program budowy nowych statków Finnlines przebiega zgodnie z planem, a obecnie ostatni z trzech zamówionych nowych ultra-zielonych statków ro-ro jest w fazie produkcji. Stalowe płyty trzeciego hybrydowego pojazdu ro-ro zostały wycięte podczas tradycyjnej ceremonii cięcia stali w stoczni Nanjing Jinling w Chinach w dniu 16 grudnia 2020 r. Ponadto tego samego dnia odbyło się położenie stępki pod pierwszą hybrydową jednostkę ro-ro.
16.12.2020

Zwiększony cel klimatyczny na 2030 rok

Przywódcy Unii Europejskiej osiągnęli w piątek porozumienie w sprawie zwiększenia celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku - poinformował szef Rady Europejskiej Charles Michel. "Postanowiliśmy zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 roku" - napisał.
11.12.2020

Rada Europejska w grudniu a klimat. Jak się porozumieć?

Przed najbliższym posiedzeniem Rady Europejskiej sprawy stanęły na ostrzu noża. Na pierwszy plan wysunął się konflikt o praworządność i wielka polityka. Na scenie jest też jednak ważny aktor drugiego planu – idea podwyższenia celów redukcji emisji gazów cieplarnianych z 40 do 55 proc. w 2030 r. i ponad 130 mld zł na transformację energetyczną. Dla Polaków to może być przełom w walce o czyste powietrze, niższe koszty energii i rozwój regionów w ramach funduszy sprawiedliwej transformacji. Jeżeli uda nam się porozumieć.
09.12.2020

Polska aż na 48 pozycji wśród 57 krajów w ocenie działań na rzecz ochrony klimatu

Wczoraj opublikowano indeks podejmowanych przez poszczególne kraje wysiłków na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu tzw. Climate Change Performance Index (CCPI 2021). Polska uzyskała bardzo niską ocenę i została zaliczona do 14 krajów o bardzo niskiej dbałości o sprawy ochrony klimatu.
09.12.2020

Lewiatan: brak strategii rządu główną barierą inwestycji proklimatycznych

Polscy przedsiębiorcy odraczają zwiększanie nakładów na „zieloną gospodarkę” ze względu na brak długoterminowej strategii rządu i odpowiednich regulacji – wynika z badania przeprowadzonego przez Konfederację Lewiatan.
07.12.2020

MKiŚ: wyższy cel redukcji CO2 to wyższe ceny uprawnień do emisji

Podniesienie celu redukcji CO2 będzie się prawdopodobnie wiązało się z wyższymi cenami uprawnień do emisji - oceniła w poniedziałek Ksenia Ludwiniak z Ministerstwa Klimatu i Środowiska podczas II Forum Innowacyjności "Klimat wobec wyzwań XXI wieku".
07.12.2020

Jak Polska może osiągnąć zwiększone cele redukcyjne emisji GHG do 2030 roku?

Co najmniej 55 procent – taki cel redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku stawia Komisja Europejska przed krajami członkowskimi. Od coraz bardziej wymagającej polityki klimatycznej nie ma już odwrotu. Forum Energii w nowej analizie pokazuje, że Polska może wpisać się w tę politykę.
04.12.2020

ONZ: walka z kryzysem klimatycznym głównym priorytetem XXI wieku

Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres wygłosił dzisiaj na nowojorskim Uniwersytecie Columbia „orędzie o stanie planety”, przedstawiając ponury obraz sytuacji na naszym globie. Za główny priorytet XXI wieku uznał walkę z kryzysem klimatycznym.
02.12.2020

Coraz więcej gazów cieplarnianych w atmosferze

Opublikowany w zeszłym tygodniu biuletyn Światowej Organizacji Meteorologicznej (World Meteorological Organization, WMO) pokazuje, że globalne stężenia gazów cieplarnianych, grających główną rolę w zachodzącej zmianie klimatu: CO2, CH4 i N2O, ustanawiają nowe rekordy.
01.12.2020

Jest propozycja, by UE podniosła swój cel klimatyczny do 55 proc.

UE ograniczy emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. - zapisy takiej treści znalazły się w projekcie wniosków na grudniowy szczyt szefów państw i rządów "27".
25.11.2020

Ambicja dążenia do zerowego zanieczyszczenia powietrza. Jaki ślad pozostawi Europa w środowisku naturalnym?

W dokumencie „Stan i prognoza 2020” (State and Outlook 2020) Europejska Agencja Środowiska (the European Environment Agency) ostrzega, że ​​„Środowisko Europy znajduje się w punkcie krytycznym ”. Systemowe zmiany warunków ekologicznych będą miały daleko idące skutki dla zdrowia i dobrostanu ludzi, włączając choroby zakaźne, choroby układu oddechowego i sercowo-naczyniowego oraz zaburzenia psychiczne.
24.11.2020

Nowoczesna jednostka Green Jade będzie wykorzystywać ciepło odpadowe z silników

Pływający statek instalacyjny Green Jade, należący do CSBC-DEME Wind Engineering (CDWE), a obecnie budowany w stoczni CSBC w Kaohsiung, będzie wyposażony w system odzyskiwania zielonej energii elektrycznej z ciepła odpadowego silników.
20.11.2020

Sekretarz Generalny ONZ wzywa UE do większej redukcji emisji CO2

Sekretarz Generalny ONZ Antonio Guterres wezwał UE do podniesienia do co najmniej 55 proc. celu redukcji emisji CO2 na 2030 r. Unia może pokazać światu, jak zmierzać w kierunku neutralności klimatycznej - podkreślał.
19.11.2020

Katalizatory o ogromnych powierzchniach pozwolą zamieniać CO2 w paliwo

Zamianę dwutlenku węgla w alkohol etylowy i inne, cenne substancje umożliwią katalizatory opracowywane przez dr. Wojciecha Stępniowskiego. Katalizatory zbudowane są z nanodrucików, mają ogromne powierzchnie, co zapewnia wystarczająco dużo miejsca cząsteczkom biorącym udział w reakcji.
13.11.2020

Organizacje pozarządowe o Krajowym Planie Energii i Klimatu

W projekcie PLAN-UP połączone siły europejskich organizacji pozarządowych: Carbon Market Watch, Energy Cities, European Environmental Bureau, Transport &Environment oraz Climact także dokonały krytycznego przeglądu polskiego Krajowego Planu Energii i Klimatu w jego wersji ostatecznej z 2019 roku. Jakie są z niego wnioski?
11.11.2020

Niepodległość klimatyczna według WWF Polska

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – propozycja WWF Polska na naszą niepodległość klimatyczną.
11.11.2020

W 2025 r. globalna produkcja prądu z OZE prześcignie tę z węgla

W 2025 r. globalna produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w tym i hydroenergetyki, prześcignie produkcję z węgla - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna. OZE staną się tym samym największym światowym źródłem energii elektrycznej.
11.11.2020

W 2030 r. polska energetyka będzie najbardziej emisyjna w UE

W 2030 r. Polska będzie miała najbardziej opartą na paliwach kopalnych energetykę w UE, pod względem wielkości emisji CO2 z energetyki wyprzedzać Polskę będą tylko Niemcy - szacuje think-tank Ember na podstawie Krajowych Planów na rzecz Energii i Klimatu.
09.11.2020

Merkel: ochrona klimatu zadaniem człowieka

"Nie postrzegam ochrony klimatu jako przeszkody dla wzrostu, ale raczej jako motor wzrostu" - powiedziała dzisiaj kanclerz Niemiec Angela Merkel podczas internetowej konferencji Fundacja 2 Grad, zorganizowanej przez Inicjatywę Przedsiębiorców.
05.11.2020

Pierwszy na świecie gazowiec VLGC zasilany LPG zakończył próby morskie

Pierwszy na świecie Very Large Gas Carrier (VLGC) zasilany skroplonym gazem ropopochodnym przeszedł pomyślnie pełne próby morskie i jest gotowy do powrotu do eksploatacji.
05.11.2020

Zeroemisyjne strategie pomogą w walce ze spowolnieniem gospodarczym

„Jestem przekonany, że w obliczu kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 wdrażanie nisko i zeroemisyjnych strategii w energetyce, jest szansą na tak bardzo oczekiwany nowy impuls dla rozwoju gospodarczego” – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński, podczas dzisiejszego webinarium "Climate Neutrality – V4 Perspective" poświęconego perspektywie osiągnięcia neutralności klimatycznej przez Polskę, Węgry, Słowację, Czechy i Szwecję. Spotkanie zostało zorganizowane przez ambasadę RP w Sztokholmie w ram
05.11.2020

Ocieplenie klimatu o 2 st.C uwolni do atmosfery setki miliardów ton węgla

Według międzynarodowego zespołu specjalistów, wzrost średniej temperatury planety o 2 stopnie wobec wartości sprzed rewolucji przemysłowej spowoduje uwolnienie z gleby do atmosfery 230 mld ton węgla. To więcej, niż całe Stany Zjednoczone wyemitowały w ciągu 100 lat.
04.11.2020

Polska na 3. edycji francusko-niemieckiego Forum Energetycznego

Polityczne i gospodarcze programy transformacji energetycznej i łagodzenia zmian klimatu w obliczu pandemii koronawirusa to główny temat 3. francusko-niemieckiego Forum Energetycznego. W wydarzeniu, które odbyło się 3 listopada 2020 r., udział wziął wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.
04.11.2020

Krajowy plan energii i klimatu na lata 2021 – 2030 w ocenie Komisji Europejskiej

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu oraz zmianą wielu dyrektyw Polska opracowała wersję roboczą Krajowego planu energii i klimatu na lata 2021 – 2030 (KPEiK). Następnie w oparciu o otrzymane rekomendacje ze strony Komisji Europejskiej rząd przygotował wersję finalną, która pod koniec 2019 roku została przekazana do Brukseli. W dniu 14.10.2030 roku Komisja Europejska opublikowała ocenę finalnych
03.11.2020

IMO pracuje nad opracowaniem nowych krótkoterminowych środków do wdrożenia strategii GHG

Podczas 7. sesji Międzysesyjnej Grupy Roboczej IMO ds. redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, która obradowała zdalnie w dniach 19-23 października 2020, uzgodniono projekt nowych obowiązkowych środków mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG) z istniejących statków. Projekt ten stanowi krok milowy, stworzony w oparciu o obowiązujące wymagania w zakresie efektywności energetycznej, których zadaniem jest ograniczanie emisji gazów cieplarnianych ze statków.
02.11.2020

Opracowano materiał zdolny do przechwytywania dwutlenku węgla z przemysłowych gazów cieplarnianych. To rewolucja w drodze do zeroemisyjności

Zgodnie z postanowieniami Europejskiego Zielonego Ładu, porozumienia wypracowanego przez Komisję Europejską w 2019 roku, państwa członkowskie zobowiązały się do redukcji emisji gazów cieplarnianych do zera nie później niż do 2050 roku. W realizacji tych założeń może pomóc innowacyjny materiał opracowany na Uniwersytecie w Bayreuth, który pozwala odseparować dwutlenek węgla z mieszaniny gazów.
30.10.2020

Cargill montuje żagle na swoich statkach w celu zmniejszenia emisji CO2

Cargill, jeden z największych na świecie czarterujących statki, współpracuje z partnerami technologicznymi, aby zamontować żagle na statkach należących do swojej floty, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla poprzez wykorzystanie energii wiatrowej - poinformowała w środę amerykańska grupa agrobiznesu.
29.10.2020

Emisje metali z chińskich elektrowni węglowych użyźniają Pacyfik

Naukowcy z szeregu instytucji w USA i Wielkiej Brytanii opublikowali badanie, w którym stwierdzono, że emisje z elektrowni węglowych w Chinach użyźniają Północny Pacyfik metalowym składnikiem odżywczym ważnym dla życia morskiego.
27.10.2020

Raport Zeroemisyjna Polska 2050 - czy uda się uniknąć katastrofy klimatycznej?

Nowy raport przygotowany przez WWF pod nazwą „Zeroemisyjna Polska 2050”, powstał z powodu głęboko niezadowalającego dotychczasowego zasięgu debaty nad tematyką neutralności klimatycznej w Polsce. Uniknięcie katastrofy klimatycznej możliwe jest tylko poprzez osiągnięcie globalnej neutralności klimatycznej, czyli równowagi pomiędzy emitowaniem oraz pochłanianiem gazów cieplarnianych. Raport zawiera szereg rekomendacji dotyczących osiągnięcia przez Polskę zeroemisyjności netto, czyli neutralności klimatycznej.
27.10.2020

Japonia będzie neutralna klimatycznie do 2050 r.

Neutralność klimatyczna pod względem emisji CO2 do 2050 roku - taki plan ogłosił dziś premier Japonii Yoshihide Suga podczas przemówienia programowego w parlamencie, podkreślając zmianę w polityce japońskich władz ws. ochrony klimatu.
26.10.2020

IMO i IAPH łączą siły by wspierać cele redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze

Rozpoczynane jest nowe partnerstwo strategiczne w celu zacieśnienia współpracy między statkami i portami w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. International Association of Ports and Harbors (IAPH), globalny sojusz 170 portów i 140 organizacji związanych z portami w 90 krajach, został partnerem strategicznym GreenVoyage2050, projektu partnerskiego między rządem Norwegii a Międzynarodową Organizacją Morską dla transformacji przemysłu żeglugowego w kierunku niższej emisji dwutlenku węgla.
25.10.2020

UE z porozumieniem ws. prawa klimatycznego, ale jeszcze nie ws. celu na 2030 r.

Unijni ministrowie środowiska wypracowali na piątkowym posiedzeniu porozumienie ws. proponowanego europejskiego prawa o klimacie, zostawiając jednak decyzje dotyczące celu redukcji gazów cieplarnianych na 2030 r. dla szefów państw i rządów.
24.10.2020

W AGH ruszył polsko-norweski projekt EnerGizerS

Wykorzystanie czystej i ekologicznej energii geotermalnej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji dwutlenku węgla pochodzącego ze spalania paliw kopalnych jest głównym celem projektu badawczego EnerGizerS realizowanego przez polsko-norweskie konsorcjum, na którego czele stoi Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
23.10.2020

Redukcja emisji w transporcie morskim: unijny radykalizm czy troska o środowisko?

Włączenie transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS), utworzenie Funduszu dla Oceanów, redukcja emisji CO2 ze statków o 40% do 2030 r. oraz maksymalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas postoju jednostek w porcie – to tylko niektóre zmiany w transporcie morskim zaproponowane pod koniec br. przez Parlament Europejski.
21.10.2020

Timmermans: będziemy obserwować, czy nie blokuje się projektów ws. transformacji energetycznej

Będziemy bacznie przyglądać się, czy projekty dotyczące transformacji energetycznej nie są blokowane z powodów politycznych – zapowiedział w Brukseli wiceszef Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu Frans Timmermans.
13.10.2020

CPK otrzyma ok. 500 tys. euro unijnego dofinansowania na ograniczenie emisji CO2

Prawie 500 tys. euro trafi do Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach 12 mln euro, jakie otrzymało europejskie konsorcjum z udziałem CPK. Jak dodano, pieniądze mają trafić na opracowanie zielonych, proekologicznych rozwiązań dotyczących projektowania lotnisk.
13.10.2020

Webinar: 55% - tylko bez paniki! Jak Polska może osiągnąć wyższe cele redukcji CO2

Unijne cele klimatyczne są coraz bardziej ambitne. Najnowsza propozycja to 55 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych do roku 2030. Dla Polski oznacza to, że w ciągu dekady musimy zmniejszyć emisje o ponad 1600 mln ton. Czy to możliwe?
13.10.2020

Najwięksi światowi handlowcy dążą do ograniczenia emisji w żegludze

W środę niektórzy z największych światowych koncernów surowcowych i energetycznych podjęli inicjatywę ograniczenia i śledzenia emisji ze statków, które czarterują.
11.10.2020

Premier: transformacja energetyczna będzie uwzględniała interes Polski

Transformacja energetyczna, którą zaproponujemy będzie uwzględniała interes Polski i mieszkańców; transformacja energetyczna i klimatyczna musi mieć miejsce i jest zjawiskiem pozytywnym - mówił premier Mateusz Morawiecki podczas kongresu "Polska Wielki Projekt".
09.10.2020

Przyszłość zrównoważonej żeglugi - elektryczne jachty

Odpowiedzialna żegluga opiera się na korzystaniu z odnawialnych źródeł energii i minimalnym oddziaływaniu na środowisko naturalne. Obecnie, zrównoważony jachting zyskuje nowe możliwości dzięki zaawansowanej technologii, umożliwiającej instalację elektrycznego napędu na jednostkach pływających.
09.10.2020

Krajowe plany w zakresie energii i klimatu muszą być stale ulepszane

W nowym raporcie opublikowanym dzisiaj przez Climate Action Network (CAN) Europe and ZERO opisano, w jaki sposób krajowe plany na rzecz energii i klimatu (KPEIK) państw członkowskich mogą przyczynić się do wzmożonych działań na rzecz klimatu w UE.
09.10.2020

Neutralność klimatyczna Chin kosztowałaby ponad 5 bln dolarów

Osiągnięcie przez Chiny neutralności pod względem emisji CO2 do 2060 roku, celu ogłoszonego niedawno przez przywódcę kraju Xi Jinpinga, wymagałoby inwestycji wartych ponad 5 bln dolarów, w tym w energie odnawialne – oceniła dziś firma doradcza Wood Mackenzie.
08.10.2020

Bez poduszkowców, ale i bez emisji - raport WWF o polskim transporcie przyszłości

Jaka będzie mobilność w 2050 roku? O wizji polskiego transportu Fundacja WWF Polska i Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) rozmawiała przez rok z kilkudziesięcioma ekspertami. Raport „Zeroemisyjna Polska 2050” został już przedstawiony w Senacie.
07.10.2020

W PE większość za podniesieniem celu redukcji emisji gazów do 60%

Większość w Parlamencie Europejskim chce podniesienia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych do 60 proc. - wynika z poprawek do prawa klimatycznego przyjętych przez europosłów. To więcej niż propozycja KE, która i tak jest mocno problematyczna dla Polski.
07.10.2020

Do końca roku powstanie projekt transformacji polskiej energetyki

Projekt transformacji polskiej energetyki ma powstać do końca roku. Wkrótce powoływane będą zespoły robocze do precyzyjnych ustaleń umowy społecznej z górnikami – zapowiedział dzisiaj wiceminister aktywów państwowych Artur Soboń.
05.10.2020

Kurtyka: morska energetyka wiatrowa przywróci Bałtyk znów do życia

Morska energetyka wiatrowa (offshore) to istotny krok w kierunku budowy bezemisyjnej energetyki w 2040 r. Poprzez rozwój miejsc pracy do życia zostanie przywrócony Bałtyk – podkreślił minister klimatu Michał Kurtyka. Dzisiaj w Szczecinie podpisana zostanie „Deklaracja Bałtycka na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej”.
30.09.2020

Trafigura zaproponował opodatkowanie paliw morskich w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń

Handlowiec towarowy Trafigura zaproponował w piątek opłatę za emisję dwutlenku węgla w wysokości 250-300 USD za tonę ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2) od paliw żeglugowych, aby uczynić paliwa zero i niskoemisyjne bardziej opłacalnymi ekonomicznie.
28.09.2020

Solidarność apeluje do rządu o dialog na rzecz polskiej drogi do sprawiedliwej transformacji energetycznej

O rzetelny i konstruktywny dialog na rzecz "wypracowania polskiej drogi do sprawiedliwej transformacji energetycznej" zaapelowało do rządu prezydium Komisji Krajowej NSZZ Solidarność. Związkowcy wezwali do odrzucenia przez Polskę unijnych celów klimatycznych, jeśli zostaną one zaostrzone.
24.09.2020

Na początku 2021 opublikowany zostanie Polski Multimedialny Raport Klimatyczny

W pierwszym kwartale 2021 r. ma zostać opublikowany Polski Multimedialny Raport Klimatyczny - poinformowała prezes fundacji Czyste Powietrze Agata Śmieja. Raport ma przedstawiać m.in. drogę do osiągnięcia przez Polskę neutralności klimatycznej.
23.09.2020

MSC wśród 110 organizacji wzywających do ograniczenia globalnej emisji gazów cieplarnianych dla ochrony ekosystemów morskich

American Fisheries Society wraz ze 110 organizacjami naukowymi zajmującymi się naukami o wodzie wydało 14 września br. bezprecedensowe oświadczenie, w którym podnosi alarm dotyczący zmian klimatu i ich wpływu na zasoby morskie oraz słodkowodne. Wśród sygnatariuszy oświadczenia znajduje się organizacja pozarządowa MSC (Marine Stewardship Council).
22.09.2020

55% – tylko bez paniki

Unijna polityka klimatyczna znów przyspiesza. Komisja Europejska właśnie zaproponowała podniesienie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych na 2030 rok do 55%. Polska zawsze się sprzeciwiała ambitnym celom, ale teraz przełom wydaje się możliwy – koniec węgla jest nieuchronny, musimy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, po koronawirusie potrzebujemy nowych inwestycji, a redukcja emisji CO2 wiąże się z poprawą jakości powietrza, co rząd określa strategicznym wyzwaniem. Podejmując te działania teraz, w cieple, elektroenergetyce i
18.09.2020

Od węgla do zera: przed nami radykalne zmiany w transporcie morskim?

Eurodeputowani z Komisji Środowiska poparli wyznaczony przez Komisję Europejską plan osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku, ale na rok 2030 zaproponowali przyjęcie „bardziej ambitnego celu" ograniczenia emisji CO2 o 60%. Tym samym, Europa dąży do tego, aby do 2050 roku stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu. By osiągnąć ten niezwykle ambitny cel, konieczne jest podjęcie działań służących ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery również z transportu morskiego.
17.09.2020

Krytyczny czas dla UE w zakresie działań na rzecz klimatu

Najbliższe miesiące pokażą, czy UE jest gotowa podjąć działania niezbędne do ochrony ludzi w Europie i na całym świecie przed licznymi kryzysami, które stoją przed nią, argumentuje Tara Connolly.
17.09.2020

WWF: Komisja Europejska w sprawach klimatu idzie naprzód, ale nadal brak jej ambicji

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zaproponowała dziś zwiększenie celu klimatycznego UE do 2030 r. Redukcja emisji względem 1990 r. ma wynieść „co najmniej 55%”. Jest to wprawdzie zasadniczy krok naprzód, ale wciąż niewystarczający, by stawić czoła kryzysowi klimatycznemu. WWF wzywa do wyznaczenia celu ograniczenia emisji do 2030 r. na poziomie co najmniej 65%.
16.09.2020

300 mln zł na odwierty geotermalne

300 mln zł czeka na gminy, które złożą wnioski o dofinansowanie projektów geotermalnych w ramach programu Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - poinformował dziś resort środowiska.
16.09.2020

RAPORT CAN-E: Sprawiedliwa Transformacja utrwala energetykę z węgla?

Krajowe Plany w zakresie Energii i Klimatu (KPEiK) pokazały, że 11 z 18 krajów węglowych UE nie ma zgodnego z Porozumieniem Paryskim planu wycofania węgla do 2030 r. Taki stwierdza nowy raport pt.: Just Transition or Just Talk - 2020, opublikowany przez Ember and Climate Action Network (CAN) Europe.
16.09.2020

KE proponuje zwiększenie celu redukcji emisji do 2030 r. co najmniej do 55 proc.

Komisja Europejska proponuje zwiększenie celu redukcji emisji do 2030 r. z 40 do co najmniej 55 proc. w odniesieniu do poziomu z 1990 r. - poinformowała w Parlamencie Europejskim szefowa Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen.
16.09.2020

Rozszerzenie listy surowców krytycznych kluczowe dla transformacji niskoemisyjnej w Polsce

Do realizacji kompleksowych projektów związanych z transformacją niskoemisyjną w Polsce konieczne może być włączenie do narodowej listy surowców krytycznych boranu, litu i tytanu, a także galu, wanadu i strontu - wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny.
11.09.2020

Komisja PE za podwyższeniem celu redukcji emisji do 2030 r. z 40 do 60 proc.

Komisja środowiska PE poparła wprowadzenie obowiązku neutralności klimatycznej do 2050 r. zarówno na poziomie UE, jak i poszczególnych państw członkowskich. Wezwała też do zwiększenia celu redukcji emisji do 2030 r. z 40 do 60 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r.
11.09.2020

Polityka energetyczna Polski do roku 2040 – komentarz eskpercki

Efektywność energetyczna, hasło kompletnie obce naszym politykom. Kupowanie czasu i trwanie w pułapce politycznej. Zaprezentowany w dniu 08.09.2020 przez Ministerstwo Klimatu dokument Polityki energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040) jako streszczenie ma niejasno określony status. Czy to jest streszczenie poprzedniego dokumentu o tym samy tytule, czy to nowy dokument? Dokonano w nim zmiany części zapisów w stosunku do poprzedniego projektu.
11.09.2020

PKN ORLEN neutralny emisyjnie do 2050

PKN ORLEN, jako pierwszy koncern paliwowy z Europy Środkowej, zadeklarował cel osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku. W ramach dochodzenia do tego celu, do 2030 roku koncern o 20% zredukuje emisje CO2 z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33% CO2/MWh z produkcji energii elektrycznej. Ogłoszona przez PKN ORLEN strategia dążenia do neutralności emisyjnej oparta jest na czterech filarach: efektywności energetycznej produkcji, zeroemisyjnej energetyce, paliwach przyszłości oraz zielonym finansowaniu.
09.09.2020

Pożary arktyczne latem 2020 r. ustanowiły nowe rekordy emisji

Naukowcy z Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) w ECMWF informują, że latem pożary lasów na kole podbiegunowym przekroczyły zeszłoroczne rekordy emisji CO2, podczas gdy w sierpniu południowo-zachodnie części USA doświadczyły ekstremalnych pożarów.
08.09.2020

Coraz więcej firm ogranicza szkodliwy wpływ na środowisko

W ciągu trzech dekad Unia Europejska ma stać się neutralna klimatycznie. Ten ambitny cel obierają nie tylko państwa, lecz także coraz więcej przedsiębiorstw. Jeden z czołowych na świecie i w Polsce producentów okien – Grupa VELUX – ogłosił właśnie, że zneutralizuje całą swoją emisję dwutlenku węgla od momentu rozpoczęcia działalności. To łącznie 5,6 mln ton CO2. Firma chce osiągnąć dożywotnią neutralność węglową do 2041 roku i przeznaczy na ten cel nawet 135 mln euro. To ambitne zadanie będzie realizowane w partnerstwie z WWF.
07.09.2020

Pływające farmy słoneczne - nowoczesna i ekologiczna energia

Zaledwie siedem tygodni trwała rozpoczęta w lutym 2020 r. budowa farmy słonecznej Bomhofsplas na 18-hektarowym jeziorze w Zwolle w Holandii, składającej się z 73 000 modułów fotowoltaicznych, 13 pływających transformatorów i 192 falowników. Wytworzona w niej energia elektryczna jest oferowana bezpośrednio mieszkańcom i firmom Zwolle, jest w stanie zasilić ponad 7200 gospodarstw.
01.09.2020

Polska może osiągnąć neutralność klimatyczną w 2056 roku

Według optymistycznej wizji Polska mogłaby dojść do neutralności klimatycznej w 2056 r., ale w scenariuszu negatywnym może to być nawet rok 2067 – tak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Czas na dekarbonizację”.
19.08.2020

Model gospodarki niskoemisyjnej będzie oparty na energii jądrowej

Model który ma zapewnić Polsce niskoemisyjną gospodarkę, będzie bazował na energii jądrowej oraz źródłach odnawialnych – powiedział wiceminister klimatu Adam Guibourgé-Czetwertyński.
12.08.2020

Sasin w "DGP": Kres energetyki węglowej w Polsce najpóźniej w 2060 r.

Realny plan naprawczy dla górnictwa trzeba przedstawić w ciągu dwóch miesięcy i tyle daliśmy sobie czasu – mówi "Dziennikowi Gazecie Prawnej" wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Jego zdaniem kres energetyki węglowej w Polsce nastąpi najpóźniej w 2060 r.
03.08.2020

Goldman Sachs: czysty wodór może być receptą na prawie połowę emisji

Technologie wodorowe dają szanse na ograniczenie nawet o 45 proc. antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych - szacuje bank inwestycyjny Goldman Sachs. Jak wskazuje, wodór może pomóc zdekarbonizować sektory, w których redukcja emisji jest wyjątkowo trudna.
10.07.2020

KE zaprasza do składania wniosków dot. nowowczesnych technologii niskoemisyjnych

Komisja Europejska (KE) ogłosiła dziś zaproszenie do składania wniosków w ramach funduszu innowacyjnego, dotyczących przełomowych technologii w dziedzinach energii ze źródeł odnawialnych, energochłonnych sektorów przemysłu, magazynowania energii oraz wychwytywania, a także wykorzystywania i składowania CO2, poinformowała Komisja.
03.07.2020

Hub wodorowy w Porcie Gdynia. Ekologiczna rewolucja coraz bliżej? [WIDEO, ZDJĘCIA]

Konferencja poświęcona projektowi hubu wodorowego w Porcie Gdynia zgromadziła przedstawicieli terminali, firm i urzędników. Rozmawiali oni o tym, jak taki hub w regionie miałby wyglądać, oraz jakie wiążą z nim nadzieje. 
27.05.2022

Marani. Pierwsze polskie rozwiązanie wytwarzania energii elektrycznej z ciepła odpadowego - mikrosiłownia ORC o mocy do 10 kWe [WIDEO]

Firma Marani testuje pierwszą małą elektrownię na terenie stoczni Crist w Gdyni. To unikatowy projekt na skalę europejską ze względu na pozyskanie ekologicznej energii.
14.12.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.