Mająca siedzibę w południowokoreańskim Ulsan stocznia HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) poinformowała o uzyskaniu zamówienia na 12 dużych kontenerowców od europejskiej firmy żeglugowej. Wartość umowy wynosi ok. 3,716 bln wonów, czyli w przybliżeniu 2,57 mld dolarów.
Jak informuje firma z Korei Południowej, umowa została podpisana 22 stycznia tego roku. Zamówione statki zostaną wyposażone w rozwiązania przyjazne dla środowiska. Wśród nich ma znaleźć się napęd dwupaliwowy, umożliwiający użycie LNG. Dzięki temu w trakcie podróżny kontenerowce będą mogły ograniczyć emisję CO2, wpisując się w wizję dekarbonizacji branży morskiej.
Na ten moment HD HHI nie podaje, kto zamówił wspomniane statki, niemniej wiele wskazuje na jednego z gigantów branży jak Maersk, Hapah-Lloyd, CMA CGM oraz MSC. Co warto podkreślić, to właśnie CMA CGM w ubiegłym roku zamówił znaczną ilość kontenerowców posiadających napęd LNG.
Czytaj więcej: Ostatni w 2024 roku statek dołączył do floty CMA CGM. Nadchodzi CMA CGM Petra
Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych lat francuski operator zamierza wprowadzić do swojej floty kolejne statki, w tym sześć mających pojemność 15 000 TEU, tyle samo 13 000 TEU i 8 000 TEU. W planach są również trzy statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności 7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również sześć statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na e-metan” ma zgodne z planem na 2025 rok liczyć 61 statków.
Także inne firmy zwiększają swoje zamówienia na statki z napędem i technologiami umożliwiającymi ograniczenie emisji CO2, jednocześnie zwiększającymi wydajność żeglugi. Jak podaje Maersk, aktualny portfel zamówień firmy obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU, przy czym ok. 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Z kolei w listopadzie ub. r. Hapag-Lloyd podpisał dwa kontrakty z dwiema chińskimi stoczniami na łącznie 24 nowe kontenerowce. Planowo mają być przekazywane w latach 2027-2029, ich łączna pojemność wynosi 312 000 TEU, a cała wartość inwestycji wynosi ok, 4 mld dolarów. Oprócz zakupów firma zmodernizuje pięć obecnie używanych statków celem dostosowania ich do użytku przyjaznego dla środowiska metanolu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów