• <

Wynik wyszukiwania - "kontenerowce" - Wiadomości

Ruszają prace nad dokumentacją na potrzeby nowego toru podejściowego do Świnoujścia

W poniedziałek w Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano umowę na przygotowanie m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Powstanie toru jest kluczowe dla budowy w Świnoujściu terminalu obsługującego wielkie kontenerowce.
06.05.2024

Kontenerowce wracają do portu w Odessie

Do portu w Odessie wpłynął pierwszy kontenerowiec realizujący bezpośrednie połączenie z Chin, co miało miejsce po raz pierwszy od rozpoczęcia agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Informację potwierdzają dane z serwisu Marinetraffic.
25.04.2024

Tak wyglądają kontenerowce XXI wieku. CMA CGM Mermaid debiutuje w Porcie Gdańsk

Dziś w terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk miała miejsce widowiskowa chwila – pierwsze zawinięcie nowoczesnego kontenerowca CMA CGM Mermaid.
24.04.2024

Terminal Kontenerowy w Porcie Świnoujście z decyzją lokalizacyjną

Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski wydał decyzję lokalizacyjną dla Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Tym samym można już przystąpić do projektowania infrastruktury dostępowej do terminalu. Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
17.04.2024

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
15.04.2024

Coraz więcej wypadków z cumami

Rosną statystyki incydentów związanych z cumami. Szczególnie narażone są wycieczkowce i inne duże statki.
13.04.2024

Kraje europejskie na mapach przemytu ropy naftowej. Rosyjska ropa przecieka „flotami cieni”

Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
13.04.2024

Pierwsze gondole dla 14 MW turbin Siemens Gamesa już w Szkocji

Z zakładu Siemens Gamesa w Cuxhaven wysłano pierwsze z 60 gondoli przeznaczonych dla morskiej farmy wiatrowej Moray West u wybrzeży północno-wschodniej Szkocji.
05.04.2024

Coraz więcej aktywności na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8 – 11.2024)

Kolejne tygodnie pierwszego kwartału 2024 roku to obserwowana wzmożona aktywność inwestycji tonażowych wielu typów jednostek. Wzrosty nie wynikają jednak z dynamicznego rozwoju rynku frachtowego. Wręcz przeciwnie wzrosty wolumenów ładunków, np. skonteneryzowanych są nadal niższe niż wzrosty pojemności dostępnego na rynku tonażu. Występujący niedobór tonażu na wielu szlakach wynika z kryzysów, które mocno uderzają w żeglugę.
01.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i wojna celna USA – Chiny korygują frachty i połączenia liniowe. Meksyk beneficjentem

Uśredniony Drewry’s World Container Index zmalał w ubiegłym tygodniu o 5% do 3010 dolarów za kontener 40-stopowy, ale ciągle jest wysoki w porównaniu do ub.r. Obecnie jest on wyższy o 71% w porównaniu z trzecim tygodniem marca ubiegłego roku. Frachty na połączeniach z Szanghaju do Nowego Jorku wynoszą 5376 USD za FEU. Do portów Meksyku skokowo wzrosły dostawy kontenerów z Chin, przy takich samych frachtach jak do wschodniego wybrzeża USA.
25.03.2024

Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających

Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.
25.03.2024

Huti grożą, że posiadają pociski hipersoniczne i będą atakować statki na Oceanie Indyjskim

Jemeńscy bojownicy grożą, że będą atakować statki nie tylko na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej. Przywódca ugrupowania, Abdul Malik al-Houthi zapowiedział w telewizyjnym przemówieniu, że operacje skierowane przeciwko statkom będą się eskalować, aby utrudnić nawet trasę morską prowadzącą do Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki.
15.03.2024

Hyundai Mipo Dockyard kończy budowę pierwszego w Korei Południowej autonomicznego statku

Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Ulsan odbyła się, 8 marca br., podwójna uroczystość nadania nazwy dwóm kontenerowcom o nośności 1800 TEU, Pos Singapore i Pos Laemchabanf. Pierwszy z nich wyróżnia się zamontowaniem nowoczesnego wyposażenia, pozwalającego na autonomiczne działanie.
12.03.2024

Gdynia może być miejscem produkcji e-metanolu, zielonego paliwa dla statków

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
11.03.2024

Samskip rozpoczyna budowę swojego nowoczesnego zeroemisyjnego kontenerowca

Globalny dostawca rozwiązań logistycznych Samskip i wiodąca stocznia Cochin Shipyard Ltd. z Indii rozpoczęły budowę nowoczesnego zeroemisyjnego kontenerowca - "Samskip SeaShuttle".
01.03.2024

Do Portu Gdynia zawijają coraz większe statki. Wczoraj z terminalu BCT wypłynął rekordzista

Port w Gdyni opuścił wczoraj kolejny rekordowy statek należący do jednego z gigantów branży żeglugowej, Mediterranean Shipping Company (MSC). Statki należące do tej firmy przybywają do Polski w ramach serwisu SWAN, łączącego chińskie porty z europejskimi.
01.03.2024

Kłopoty finansowe Portu Hamburg. Spadki dochodów i przeładunków

Wyzwania geopolityczne i gospodarcze wpłynęły na przepustowość wszystkich portów w 2023 roku. Port Gdańsk i Port Gdynia chwaliły się rekordowymi przeładunkami. Tymczasem czołowy port Niemiec jak i Europy narzeka na pogarszający się rozwój krajowej gospodarki i słabą atmosferę konsumencką, które miały również wpływ na jego działalność. Dla Hamburga rok 2023 okazał się dużo słabszy niż 2022, mimo wychodzenia ze skutków pandemii COVID-19.
28.02.2024

Lepsze perspektywy dla inwestycji tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2– 7.2024)

Ostatnie tygodnie to umiarkowana aktywność w zakresie inwestycji tonażowych, o czym informowały międzynarodowe źródła raportów brokerskich, w tym Golden Destiny. Nieco lepiej było na rynku złomowań, gdzie pojawiło się trochę więcej transakcji w porównaniu do poprzednich okresów. Działania inwestycyjne są odpowiedzią na aktualny i przewidywany stan rynku żeglugowego. Po okresie zastoju dla wielu segmentów żeglugi pojawiają się nowe perspektywy, a potrzeba wymiany flot również pod kątem restrykcyjnych wymagań ekologicznych będzie t
26.02.2024

Gdańsk istotny dla gigantów żeglugi. To tam popłynie w pierwszy rejs nowy kontenerowiec OOCL

Orient Overseas Container Line Ltd. (OOCL) wprowadza do działalności nowy kontenerowiec OOCL Abu Dhabi. Mający nośność 24 188 TEU zalicza się do największych na świecie, a jednocześnie wyróżnia się ekologicznymi rozwiązaniami, wprowadzanymi z myślą o dekarbonizacji żeglugi. Jak wiele innych jednostek tego chińskiego giganta, ten również będzie działał na trasie, na której znajduje się Gdańsk.
26.02.2024

Rekordowy rok dla największych polskich portów morskich - ponad 145 mln ton przeładowanych towarów

Miniony rok był kolejnym, w którym zanotowano rekordowe wyniki przeładunkowe w portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Polskie porty zanotowały wzrost przeładunków wynoszący 145,7 mln ton. To niemal 10% więcej w stosunku do 2023 roku (133 mln ton).
22.02.2024

Za duży na Bałtyk? Czy "Miecznik" jest rzeczywiście Polsce potrzebny? (opinia)

Od czasu położenia stępki pod przyszły ORP Wicher minęły niemal trzy tygodnie. Stale trwa budowa nowoczesnej, wielozadaniowej fregaty dla polskiej Marynarki Wojennej. Choć teraz kolejne etapy budowy cieszą oko i wywołują entuzjazm wśród miłośników tematyki okrętowej i ogólnie militarnej, nie zawsze tak było. Przypomnijmy, jakie zarzuty się pojawiały oraz jak je kontrargumentowano.
19.02.2024

Działalność rozpoczyna CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec francuskiego giganta napędzany LNG

Francuski gigant branży żeglugowej poinformował 15 lutego o odbiorze pierwszego statku z serii 10 kontenerowców o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Europie Północnej.
15.02.2024

Szef BBN wskazuje na potrzebę rozbudowy morskiej infrastruktury. Czeka nas "odbudowa" Portu Wojennego Hel?

Podczas uroczystości położenia stępki pod prototypowa fregatę programu "Miecznik" Jacek Siewiera zwrócił uwagę na szereg wyzwań stojących przed morskim rodzajem sił zbrojnych. Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego zwrócił uwagę na możliwość wykorzystania w tym celu Punktu Bazowania Hel, który do 2006 roku był siedzibą zlikwidowanej 9. Flotylli Obrony Wybrzeża.
05.02.2024

Kolejna skuteczna operacja antypiracka sił morskich Indii. Komandosi odbili porwany statek

Pod koniec stycznia okręt Marynarki Wojennej Indii (Indian Navy) INS Sharada (P55), przechwycił sygnał o porwaniu przez somalijskich piratów statku rybackiego. Po trwających dwa dni działaniach w związku z lokalizacją jednostki, marynarze wsparci przez działania śmigłowca i zespołu komandosów uratowali jej załogę z rąk porywaczy.
02.02.2024

Przełom roku z różnorodnymi danymi i nadziejami na nowy rok. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 51.2023 – 1.2024)

Różnorodna sytuacja panowała na rynku tonażowym w segmentach jednostek wielozadaniowych i kontenerowców. Jak wskazywał Golden Destiny niewiele było transakcji używanym tonażem. Na początku roku pojawiła się za to informacja o sporych zamówieniach nowych kontenerowców. Nadal trwała posucha w złomowaniu statków. Zakłady złomowe liczą w nowym roku na poprawę swojej sytuacji. Ostatnie tygodnie to również kontynuacja zastoju w segmencie wycieczkowców.
31.01.2024

Gospodarka w Polsce odczuje kryzys na Morzu Czerwonym. Opóźnienia i wzrosty cen to największe zagrożenie

Od kilku tygodni trwają ataki jemeńskich rebeliantów Huti na statki towarowe i kontenerowce przepływające przez Morze Czerwone, będące – wraz z Kanałem Sueskim – główną drogą morską łączącą Europę z Bliskim Wschodem i Azją. Jak mówią eksperci rynku TSL obecna sytuacja staje się uciążliwa dla logistyki na całym świecie, a kryzys na Morzu Czerwonym oznacza blokadę swobodnego przepływu transportu, co musi odbić się na światowym handlu.
31.01.2024

Kolejna akcja indyjskich sił morskich przeciwko piratom. Komandosi odbili porwany statek

W niedługich odstępach czasu patrolowiec Marynarki Wojenna Indii INS Sumitra (P59) dokonał kolejnej, brawurowej akcji odbicia jednostki morskiej porwanej przez piratów z Somalii. W ostatnim czasie, obok ataków ze strony jemeńskich bojowników Huti, mocno uaktywniły się uzbrojone grupy, których celem są statki pływające w rejonie Morza Czerwonego, Zatoki Adeńskiej oraz wybrzeża "Rogu Afryki".
30.01.2024

Walczący przeciwko Izraelowi Huti napędzili biznes izraelskim liniom

Zaskakujący zwrot akcji: Huti atakują statki ze względu na ich powiązania z Izreaelem, jednostki są przekierowywane z Morza Czerwonego, a same izraelskie linie Zim... zyskują.
29.01.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Kto zyskuje, a kto traci na atakach Huti na Morzu Czerwonym? Milionowe koszty opływania Przylądka Dobrej Nadziei

Trwające od listopada ataki bojowników Huti na statki i okręty w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej wpłynęły na to, że czołowe firmy branży żeglugowej zrezygnowały z trasy prowadzącej przez Kanał Sueski, wybierając dłuższą nieopodal Przylądka Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki. Gdy Zarząd Kanału Sueskiego liczy straty w związku z spadkiem liczby statków płacących za pokonanie przeprawy, na południu ma miejsce rekordowy ruch na trasie morskiej.
25.01.2024

Do Kanału Sueskiego dotarł grecki masowiec uszkodzony przez atak Huti. Widać efekt uderzenia rakiety

Jak podał Zarząd Kanału Sueskiego, do stoczni Suez Shipyard przybył masowiec MT Zografia. Jednostka pływająca pod banderą Malty została 16 stycznia trafiona pociskiem rakietowym w trakcie żeglugi przez wody Morza Czerwonego, ok. 140 km na północny zachód od jemeńskiego portu Salif. Choć nie znajdował się na niej żaden ładunek, bojownicy Huti dokonali ataku, gdyż statek płynął z Wietnamu do Izraela.
23.01.2024

Bomba w greckiej siedzibie ZIM

Przy greckiej siedzibie izraelskich linii żeglugowych ZIM wybuchła niewielka bomba podłożona przez propalestyńskich aktywistów.
18.01.2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
17.01.2024

Niemiecki armator zamówił kolejne dwa metanolowe kontenerowce

Elbdeich Reederei zamówił w Chinach dwa kolejne kontenerowce napędzane metanolem. Armator czeka już łącznie na cztery takie jednostki.
15.01.2024

[ARTYKUŁ AKTUALIZOWANY] USA i Wielka Brytania zaatakowały Huti za ataki na żeglugę cywilną. Świat reaguje

Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, przy wsparciu Australii, Bahrajnu, Kanady i Holandii, zaatakowały cele jemeńskiej bojówki Huti w odpowiedzi na trwające od kilku tygodni ataki na statki cywilne na Morzu Czerwonym, które zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Do ataku doszło dziś w nocy. Najnowsze komentarze i doniesienia o ataku i jego skutkach publikujemy poniżej.
14.01.2024

Gospodarka Chin na fali wznoszącej. Sama nie ożywi transportu morskiego i portów

Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
14.01.2024

[ARTYKUŁ AKTUALIZOWANY] Drugi dzień odwetu USA i Wielkiej Brytanii na Huti za ataki na żeglugę cywilną

Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, przy wsparciu Australii, Bahrajnu, Kanady i Holandii, zaatakowały cele jemeńskiej bojówki Huti w odpowiedzi na trwające od kilku tygodni ataki na statki cywilne na Morzu Czerwonym, które zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Do ataku doszło dziś w nocy. Najnowsze komentarze i doniesienia o ataku i jego skutkach publikujemy poniżej.
13.01.2024

Ponad połowa nowych duńskich statków gotowa na zielone paliwa

Według danych Danske Rederier, duńskiego stowarzyszenia zrzeszającego armatorów, ponad połowa statków zamówionych przez tamtejsze przedsiębiorstwa żeglugowe będzie mogła korzystać z ekologicznych paliw.
12.01.2024

Brytyjskie i amerykańskie siły morskie odparły kolejny, duży atak Huti na Morzu Czerwonym

Wciąż niespokojnie na Morzu Czerwonym. Jemeńscy bojownicy Huti, wspierani przez Iran, otwarcie zadeklarowali wojnę siłom międzynarodowej koalicji. 9 stycznia, około godziny 21:15 czasu miejscowego, przypuścili kolejny atak z użyciem bezzałogowych pojazdów (UAV), przeciwokrętowych pocisków manewrujących oraz przeciwokrętowego pocisku balistycznego. Ich celem były zarówno okręty, jak i statki korzystające z morskiej trasy prowadzącej przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską.
10.01.2024

Morze Czerwone pod ostrzałem. Szlak kolejowy przez Rosję wzbudza zainteresowanie spedytorów

Sytuacja na Morzu Czerwonym spowodowała, że spedytorzy szukają alternatyw dla transportu morskiego z Azji do Europy. Jak donosi branżowy portal The Loadstar, coraz częściej pojawią się zapytania o szlak kolejowy z Chin przez Rosję.
09.01.2024

Terminal kontenerowy w Indiach ma być w 100% zasilany energią odnawialną

PSA Mumbai ma stać się pierwszym w Indiach terminalem kontenerowym, który jest całkowicie zasilany bezemisyjną energią odnawialną. Odpowiada za to farma fotowoltaiczna o moc 7,8 MW, powstała we współpracy z O2 Power. Zdaniem spółki inwestycja pozytywnie wpłynie na ograniczenie emisji CO2 przez branżę portową.
04.01.2024

USA i ich sojusznicy grożą Huti konsekwencjami

Jemeńscy rebelianci Huti poniosą konsekwencje, jeśli w dalszym ciągu będą zagrażać statkom handlowym przepływającym przez Morze Czerwone - ostrzegły we wspólnym oświadczeniu władze USA i państw koalicji zaangażowanej w ochronę ruchu statków w regionie. To reakcja na trwające od tygodni ataki wspieranej przez Iran organizacji na statki w okolicy cieśniny Bab al-Mandab.
03.01.2024

Hapag-Lloyd i Maersk nadal wstrzymują transport przez Morze Czerwone

Duński operator kontenerowy Maersk oraz niemiecka firma tej branży Hapag-Lloyd nadal wstrzymują transport przez Morze Czerwone z powodu groźby ataków przeprowadzanych na statki przez bojowników jemeńskiego ruchu Huti - poinformowały obie te firmy.
03.01.2024

Hamowanie inwestycji na koniec roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 47-50/2023)

Na skutek niepewnej i zmiennej sytuacji rynkowej inwestycje w ostatnich tygodniach nieco wyhamowały na co wskazują między innymi dane Golden Destiny. Z drugiej strony międzynarodowa sytuacja geopolityczna i potrzeba wykorzystania statków na dłuższych dystansach powoduje, że zwiększa się zapotrzebowanie na tonaż oraz zmniejsza się ilość i tak niewielkiego wolumenu złomowanych jednostek.
02.01.2024

Nadzieja w 2024 roku w Przylądku Dobrej Nadziei. Połączenia z Azją ważne dla bezpieczeństwa Polski

W 2023 roku zawiodły dwa główne przejścia łączące globalne rynki. Przejście przez Kanał Panamski w 2024 roku będzie zgodnie z zapowiedziami obsługiwać statki o mniejszym zanurzeniu. Region wokół Kanału Sueskiego stał się znowu niebezpieczny i nic nie zapowiada, że w 2024 roku będzie bezpieczniej niż na początku obecnie mijającego 2023. A to oznacza również wyzwania dla polskich producentów, spedytorów, logistyków i gestorów ładunków.
31.12.2023

Największe elektryczne kontenerowce oddane do użytku w Chinach

Dwa zasilane bateryjnie kontenerowce, które zostały opracowane dla COSCO Shipping, zapowiadane są jako największe statki elektryczne, jakie do tej pory zbudowano. Wczoraj oficjalnie je nazwano i oddano do użytku w Chinach. Statki są częścią wysiłków zmierzających do zbudowania zelektryfikowanej sieci żeglugowej wzdłuż chińskiej rzeki Jangcy.
29.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

Baltic Dry Index: Grudzień pod znakiem spadków kosztów transportu

Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł w środę szóstą sesję z rzędu, spadając o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca, wynoszącego 2150 punktów. Spadek następuje po krótkim, nagłym skoku wartości na początku grudnia. Mimo tego oraz chwilowych spadków indeks notuje ciągły, średni wzrost wartości.
21.12.2023

ONE dołącza do firm rezygnujących z tras żeglugowych prowadzących przez Morze Czerwone

Japoński gigant transportu morskiego ogłosił wczoraj, że zaprzestaje korzystać z tras prowadzących przez obszar zagrożony atakami ze strony jemeńskich bojowników. W ten sposób rośnie grono firm, które zmieniając swoje trasy mogą mocno wpłynąć na międzynarodowy handel i łańcuch dostaw.
20.12.2023

Huti prężą muskuły: "jesteśmy gotowi na wszystko, co wyśle USA"

Przedstawiciel władz jemeńskiej milicji Huti, Mohammed al-Buchaiti, powiedział w poniedziałek w wywiadzie dla telewizji Al-Dżazira, że jego ruch jest gotów na konfrontację z każdą międzynarodową koalicją, jaką USA mogą wysłać na Morze Czerwone.
18.12.2023

Na Bałtyku ruszy pierwszy ekologiczny serwis feederowy

Linie X-Press Feeders planują utworzyć pierwszy ekologiczny serwis feederowy, który ma funkcjonować na Bałtyku i Morzu Północnym.
13.12.2023

COSCO przygotowuje swoje statki do metanolu

Chińskie COSCO Heavy Industry Shanghai zmodernizuje cztery kontenerowce COSCO Line, by mogły wykorzystywać w charakterze paliwa metanol. Za wymianę silników odpowiadać będzie MAN Energy Solutions.
08.12.2023

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol bliski ukończenia. Będzie pływać z Azji do Europy

Maersk ogłosił, że pierwszy duży kontenerowiec napędzany metanolem zostanie zwodowany jeszcze tej zimy i obsługiwać będzie trasę między Azją a Europą.
08.12.2023

Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją

Chińscy stoczniowcy w 2023 r. odnotowali 63% wzrost zamówień na nowe projekty. Tak wynika danych podanych przez CANSI za okres od stycznia do października. Chińscy stoczniowcy uzyskali zamówienia na 61,06 mln t w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 r. Innowacyjne promy z Chin i kontenerowce oraz masowce możemy oglądać w polskich portach prawie codziennie.
07.12.2023

Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)

Chaotyczna sytuacja światowych rynków nadal nie sprzyja długofalowym i kapitałochłonnym inwestycjom, takim jak żegluga. W ostatnich tygodniach było to szczególnie w nowych zamówieniach. Całkowity brak zamówień nowych statków zaobserwowano w segmencie kontenerowców. Jest to zapewne pokłosiem bardzo słabych wyników rynków frachtowych i słabnących warunków czarterowych. Podobne tendencje obserwowano w segmencie drobnicowców wielozadaniowych.
29.11.2023

Trzy statki Songa w dokach Nauty

Aż trzy statki armatora Songa Shipmanagement obsługiwane są jednocześnie w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni.
28.11.2023

Ocean Network Express z nowym rekordem załadunku kontenerów na jednym statku

Giganci branży żeglugowej rywalizują z sobą na różnych polach. Dotyczy to nie tylko ogólnego wzrostu wolumenów czy przeładunków, czy wdrażania innowacji, ale też bicia kolejnych, morskich rekordów. Tym razem japoński przewoźnik ONE chwali się wynikiem załadowania pełnych kontenerów na pojedynczy statek.
28.11.2023

Wodorowe kontenerowce na diagnostyce z Krakowa

ABB dostarczy rozwiązania zasilające, napędy oraz automatykę dla wodorowych kontenerowców Grupy Samskip. Na statkach zostanie zainstalowany zdalny system diagnostyki, który jest rozwijany w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie. Jednostki morskie to światowa awangarda jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru w zrównoważonym transporcie.
14.11.2023

Budimex o realizacjach inwestycji hydrotechnicznych [wideo]

Baltexpo 2023 to miejsce, gdzie branża morska spotkała się w październiku, aby zaprezentować swoje najciekawsze osiągnięcia i nawiązać strategiczne relacje biznesowe. Michał Tersa, zastępca dyrektora kontraktu Budimex, opowiedział o flagowych inwestycjach spółki w zakresie hydrotechniki.
08.11.2023

Ruszają prace nad pierwszym na świecie kontenerowcem napędzanym amoniakiem

Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
07.11.2023

Baltic Hub wdrożył plan naprawczy. Sytuacja ma się poprawić w ciągu kilku tygodni

Od kilkunastu dni media informują o problemach z przepustowością największego terminala kontenerowego Baltic Hub. Pojawiły się informacje o strajku włoskim pracowników terminala, który powoduje zwiększony czas oczekiwania na wydanie kontenera na ciężarówki. To z kolei spowodowało frustrację kierowców ciężarówek odbierających towary z terminalu, którzy czekają na wjazd po kilka godzin. Ci również zapowiedzieli strajk. O to, jak wygląda sytuacja z perspektywy Baltic Hubu, zapytaliśmy Dyrektora Generalnego Charlesa Bakera.
01.11.2023

Ciągota do metanolu. Chwilowa moda czy nadzieja transportu morskiego?

Wraz z kolejnymi strategiami klimatycznymi, globalny transport morski podąża za trendami dekarbonizacyjnymi. Jednym z paliw, z którym wiązane są spore nadzieje, stanowi metanol, coraz powszechniejszy w budowanych jednostkach.
28.10.2023

Hapag-Lloyd wciela do swojej floty Berlin Express. To pierwsza jednostka z najnowszej serii

Gigant branży kontenerowej oficjalnie powitał w swojej flocie pierwszy statek klasy Hamburg Express. Ma on znacząco wpłynąć na zmianę obrazu branży morskiej i towarowej, pokazując że firma również angażuje się w ich dekarbonizację oraz obniżenie emisji CO2.
03.10.2023

Porty w zielonym korytarzu. Konieczność czy element walki konkurencyjnej?

We wrześniu porty ujawniły plan wdrożenia pierwszego ekologicznego korytarza transportowego przez Pacyfik. Przedstawiciele miast i portów Los Angeles, Long Beach i Szanghaju oraz największych operatorów liniowych na świecie z udziałem wiodących gestorów ładunków opracowali koncepcję planu wdrożenia zielonego korytarza żeglugowego.
03.10.2023

Fiński port punktem przerzutowym luksusowych aut z Ameryki Płn do Rosji, na Syberię

Wbrew sankcjom UE drogie, warte nawet 100 tys. euro samochody przewożone są przez Finlandię do Rosji. Śledzony Lexus pochodził z Kanady i przybył przez Atlantyk do Europy kontenerowcem. Z Niemiec trafił do portu nad Zatoką Fińską. Stamtąd na lawecie pokonał około 5 tys. km i znalazł się w salonie na Syberii – wynika z reportażu stacji Yle.
02.10.2023

CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem

Według medialnych doniesień, francuski gigant żeglugowy CMA CGM złożył kolejne znaczące zamówienie na kontenerowce napędzane metanolem, zwiększając swój portfel zamówień do 34 statków tego typu.
29.09.2023

Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)

Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro.
28.09.2023

BGK inwestuje w bułgarski port. Dlaczego?

Bank Gospodarstwa Krajowego zainwestował w stosunkowo niewielki i nieco zaniedbany port w Burgas nad bułgarskim Morzem Czarnym. Plany są ambitne i są już w toku.
25.09.2023

Na jakim etapie inwestycji jest terminal głębokowodny w Świnoujściu?

To jedna z najważniejszych inwestycji na polskim wybrzeżu. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wpływać na Bałtyk. Prace nad powstaniem terminala się nie zatrzymują. Jak to wygląda na dzień dzisiejszy?
25.09.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
24.09.2023

Port Gdańsk i Port Saloniki podpisały list intencyjny o współpracy

Dwa porty europejskie dążą do tego, by na trwałe wpisać Gdańsk w przebieg Via Carpatii. Dlatego też przedstawiciele Portu Gdańsk i Portu Saloniki, przy udziale Artura Lomparta, Ambasadora RP w Grecji, oraz przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, podpisali porozumienie, które pozwoli obu stronom na rozwój, wymianę doświadczeń, a także otworzy nowe możliwości dla transportu ładunków między naszymi krajami w ramach Via Carpatii.
12.09.2023

Equinor dostarczy metanol jako paliwo dla wyjątkowego kontenerowca Maerska

A.P. Moller-Maersk (Maersk) podpisał umowę z potentatem branży energetycznej Equinor, zabezpieczając w ten sposób dostawy ekologicznego metanolu dla swojego przełomowego statku zasilanego właśnie tym "zielonym paliwem" przez pierwsze miesiące jego eksploatacji, począwszy od września br, aż do I poł. przyszłego roku.
08.09.2023

Gróbarczyk o niemieckich pretensjach ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu: „bzdury”

Wiceminister Marek Gróbarczyk odniósł się krótko do kwestii niemieckich wątpliwości i argumentów wysuwanych przeciw budowie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. „Jedna wielka bzdura” – stwierdził na falach Radia Szczecin.
06.09.2023

Zmiany w trendach na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-31/2023)

Ostatnie tygodnie to potwierdzenie dotychczasowych trendów w inwestycjach tonażowych i stosunkowo elastyczne odbicie tego, co dzieje się na rynku frachtowym i czarterowym.
31.08.2023

Kontenerowiec staranował drobnicowiec. Dwie ofiary [WIDEO]

Dwóch członków załogi drobnicowca prawdopodobnie nie żyje po tym, jak ich statek zatonął w wyniku kolizji z kontenerowcem na wodach Japonii.
25.08.2023

W Baltimore zacumował największy w historii portu kontenerowiec

Nowy kontenerowiec Evergreen o nazwie Ever Max zakończył właśnie swój dziewiczy rejs po Stanach Zjednoczonych. Kontenerowiec zapisze się w historii kilkoma rekordami. Jest bowiem największym kontenerowcem, który zawinął do terminala morskiego Seagrit w Baltimore. Jest to efekt długotrwałych działań na rzecz zwiększenia przepustowości tego portu w ostatnich latach.
22.08.2023

Historyczna susza zakłóca działanie Kanału Panamskiego

Władze Kanału Panamskiego zmniejszyły maksymalną masę statków i liczbę dziennych przepraw statków w celu oszczędzania wody. Eksperci transportu morskiego obawiają się, że takie zdarzenia mogą stać się nową normą, ponieważ niedobory opadów w piątym najbardziej mokrym kraju na świecie zwracają uwagę na zagrożenia klimatyczne wpływające na przemysł żeglugi oceanicznej, który obsługuje 80% światowego handlu.
22.08.2023

Kontenerowi rekordziści. Porty pod presją tonażowych innowacji

Około 6 700 statków do przewozu kontenerów o nośności około 330 mln ton, zdolnych pomieścić jednorazowo około 27,6 mln TEU to wyzwanie dla portów. Od czasów, gdy pierwszy kontenerowiec wpłynął do portu minęło prawie 70 lat. Kiedy na morza wypłynął w 1956 roku statek przerobiony przez Malcolma McLeana, gestorzy ładunków, spedytorzy, armatorzy przewożący drobnicę podchodzili z rezerwą do nowego rodzaju systemu transportu towarów. Na nową technologię z dystansem podchodzili również portowcy.
14.08.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Kanał Panamski spodziewa się spadku przychodów

Zarząd Kanału Panamskiego przewiduje znaczny spadek swoich dochodów w nadchodzącym roku, ponieważ pracuje nad zarządzaniem operacjami kluczowej drogi wodnej w obliczu ciągłego niedoboru wody.
06.08.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

Maersk zanotował duży spadek przychodów w drugim kwartale roku

Maersk - duński gigant specjalizujący się w spedycji towarów i transporcie morskim, w drugim kwartale 2023 roku odnotował znaczny spadek przychodów. Są one mniejsze aż o 40 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, spadając do poziomu 12,9 miliarda dolarów. Grupa spodziewa się, że cały bieżący rok będzie okresowo trudny pod względem działalności gospodarczej.
04.08.2023

Nowe konstrukcje statków zmieniają zasady gry. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 26-28/2023)

Jak raportują różnorodne źródła shipbrokerskie przez pierwsze sześć miesięcy tego roku zakontraktowano łącznie 719 nowych budów statków. Z tego 24,2 % jest masowcami, 23,09 % tankowcami, 9,46 % kontenerowcami i 9,32 % jest jednostkami do przewozu gazu. Prawdziwą zmianę będą niosły ze sobą nowoczesne konstrukcje. Zatem po okresie pandemii i początków wojny rosyjsko – ukraińskiej oraz kryzysu energetycznego rynek nowych budów znów coraz mocniej akcentuje kwestie ekologii.
29.07.2023

Ślad węglowy na szlakach linowych maleje. Ale zbyt wolno

Ślad węglowy generowany przez floty działające w transporcie kontenerowym zmalały w pierwszym kwartale 2023 r. na 10 z 13 najbardziej ruchliwych serwisów liniowych – wynika z najnowszej analizy ekspertów firmy Xeneta. Największe emisje notowano na statkach obsługujących zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych po Daleki Wschód. Pozytywnie wyróżnił się operator Yang Ming, który „stał się „bohaterem emisji” w branży „drugi kwartał z rzędu” – podkreśla Emily Stausbøll z Xeneta.
15.07.2023

Przedłuża się strajk kanadyjskich pracowników portowych

Strajk w kanadyjskich portach trwa nieprzerwanie od 1 lipca. Kilkadziesiąt statków wciąż czeka na kotwicowiskach na możliwość wpłynięcia do portów. Strajk może dotknąć niektórych amerykańskich sprzedawców detalicznych, których towar dostarczany jest przez Kanadę, jednak w samej Kanadzie nie powinien mieć większego wpływu.
11.07.2023

Jakie korzyści przyniesie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podpisał wczoraj z belgijsko-katarskim konsorcjum Deme Concessions przedwstępną umowę na budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Co dzięki tej inwestycji zyska Świnoujście, jak i cały region?
11.07.2023

Rynek pływających terminali LNG. FSRU w Gdańsku na inwestycyjnym kursie

Flota FSRU podwoi się do 2025 roku – przewidywali około 10 lat temu analitycy z Oxford Institute of Energy Studies. Po napaści Rosji na Ukrainę widać, że wiele krajów europejskich poszukuje sposobów na zwiększenie możliwości przeładunkowych skroplonego gazu. W Polsce zdecydowano, że statek FSRU zacumuje w Zatoce Gdańskiej.
10.07.2023

Podpisano umowę na głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podpisał dziś umowę na budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Partnerami umowy są Belgijska firma Deme Concessions i katarski Qterminal.
10.07.2023

Podpisanie umowy przedwstępnej na głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu już w poniedziałek

Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście w najbliższy poniedziałek podpisze umowę przedwstępną z belgijsko-katarskim konsorcjum na budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu.
07.07.2023

Hapag-Lloyd i Seaspan zamawiają 60 silników na metanol

Wprowadzanie zielonego metanolu w przemyśle morskim nabiera rozpędu. Firma Hapag-Lloyd i właściciel statku Seaspan Corporation podpisują umowę dotyczącą zobowiązania do konwersji z MAN PrimeServ, oddziałem posprzedażowym MAN Energy Solutions. W zeszłym miesiącu Maersk ogłosił również plany przetestowania konwersji metanolu z MAN dla niektórych swoich kontenerowców, podczas gdy Stena ogłosiła, że będzie współpracować z Wartsila przy konwersji niektórych swoich promów.
07.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Nowa era w logistyce automotive. Konteneryzacja zmienia zasady gry

Adampol S.A., we współpracy z partnerami z Azji, przeprowadził pionierską operację transportu samochodów w kontenerach drogą morską. Ładunek dotarł z Korei Południowej do terminala Baltic Hub w Porcie Gdańsk, skąd został przewieziony do strefy wolnocłowej. Inicjatywa, podjęta w odpowiedzi na ograniczenia metod transportu aut drogą morską, wpisuje się w zyskujący na popularności, globalny trend branżowy.
05.07.2023

Sporo transakcji w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-25/2023)

W ostatnich tygodniach więcej aktywności w zakresie inwestycji tonażowych notowano wśród drobnicowców wielozadaniowych. Spory ruch z różnym natężeniem w poszczególnych tygodniach notowano też w segmencie kontenerowców, ale dotyczyło to transakcji na rynku wtórnym. Niemal całkowity zastój na rynku wycieczkowców. Niemniej pozytywnym aspektem jest finalizacja wielu zawartych kontraktów.
04.07.2023

Będzie nowe podejście do portu w Świnoujściu, ruszył pierwszy przetarg

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na analizę nawigacyjną dla nowego toru wodnego do portu w Świnoujściu.
26.06.2023

Baltic Hub w ciągłym rozwoju. Śledzimy postępy na placu budowy T3

Od momentu oficjalnego rozpoczęcia inwestycji w październiku zeszłego roku, budowa nowego terminala T3 w Baltic Hub nieustannie posuwa się naprzód. Postanowiliśmy przyjrzeć się postępom w realizacji projektu.
13.06.2023

Rynek inwestycji tonażowych w lepszej kondycji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2023)

Kolejne tygodnie roku do kontynuacja stabilizacji w zakresie inwestycji tonażowych w segmencie statków kontenerowych. Dużo lepiej niż przez wiele ostatnich tygodni prezentował się dla segmentu drobnicowców wielozadaniowych, gdzie pojawiły się nie tylko transakcje jednostkami używanymi, ale również i nowe zamówienia. Nadal nie widać znaczących wzrostów w nowych kontraktacjach nowych wycieczkowców, ale dotychczasowe budowy i zamówienia są realizowane i dokańczane.
24.05.2023

Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa

Inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa - ocenił w środę w TVP Info wiceminister funduszy Marcin Horała, odnosząc się do decyzji o budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu.
24.05.2023

Gróbarczyk: rząd przyjął program budowy toru wodnego do Terminala Kontenerowego w Świnoujściu

Rząd przyjął program dotyczący budowy toru wodnego prowadzącego do mającego powstać Terminala Kontenerowego w Świnoujściu - poinformował w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
20.05.2023

Westcon Design Poland. Kurs na metanol

Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi.
18.05.2023

PSA BDP otwiera nowe biuro w Gdańsku

Jedna z największych prywatnych firm zajmujących się zarządzaniem transportem i logistyką, PSA BDP, otwiera swoje pierwsze biuro w Polsce. Zlokalizowane będzie w Gdańsku.
17.05.2023

Rosyjskie kontenerowce popłyną rzekami do Iranu

Rosja rozpoczęła budowę nowej klasy statków, które będą mogły zabrać kontenery i ładunki masowe. Unikalny projekt zakłada, że jednostki będą podróżowały Wołgą, Donem i po Morzu Kaspijskim.
15.05.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Raport: Przemysł stoczniowy w Polsce w przededniu wojny na Ukrainie

Jaka faktycznie była sytuacja przemysłu stoczniowego w Polsce w kolejnym, drugim już roku po wystąpieniu pandemii COVID-19 stanowi przedmiot niniejszego opracowania. Na ile słuszne okazały się zamieszczone powyżej wnioski zostanie ocenione na podstawie danych GUS dla sektora stoczniowego w Polsce za rok 2021.
10.05.2023

Koreański biznes napędza również polską gospodarkę

Polska jest coraz częściej postrzegana jako dobre miejsce na lokowanie biznesu, jako atrakcyjny i solidny partner biznesowy. Również przez firmy koreańskie. Świetną okazją do budowania i zacieśniania relacji biznesowych między polskimi i koreańskimi przedsiębiorstwami był zorganizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Business Mixer 2023, międzynarodowa konferencja, która miała miejsce w Seulu w dniach 27-28 kwietnia. Patronat nad nią objęło Ministerstwo Infrastruktury.
10.05.2023

Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach.
26.04.2023

Zbliża się wielka fala złomowań kontenerowców. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-15/2023)

Ostatnie tygodnie to przede wszystkim elektryzujące środowisko żeglugowe informacje na temat około 400 statków kontenerowych, które szykowane są do wysyłki na złom. Według shipbrokera Braemar 175 z tych jednostek ma być wysłanych na żyletki w 2023 roku, natomiast kolejne 220 statków tego typu w kolejnym. Taki wolumen tonażu może spowodować znaczące poprawienie sytuacji na rynkach frachtowych przewozów kontenerów.
25.04.2023

Stocznie Republiki Korei z 37% udziałem w światowym rynku. Biznes pod parasolem rządu

Koreańskie stocznie stawiają na statki innowacyjne o wysokiej marży. Wystartowały dynamicznie w 2023 r mimo ogólnego spowolnienia tempa nowych zamówień na całym świecie. Podczas gdy Chiny odzyskały przewagę w nowych zamówieniach w marcu br., koreański przemysł stoczniowy podkreśla, że utrzymał pozycję lidera w pierwszym kwartale.
17.04.2023

MSC dalej kupuje

Według informacji Alphaliner, żeglugowy gigant MSC nie przestaje skupować używanych statków. Ich liczba we flocie przewoźnika przekroczyła już 300.
07.04.2023

Radna Świnoujścia: terminal kontenerowy to problem

Podczas rozmowy w Radio Szczecin Joanna Agatowska, radna Świnoujścia z ramienia Lewicy, stwierdziła, że budowa głębokowodnego terminala kontenerowego nie przyniesie miastu korzyści.
06.04.2023

Kontenerowce i statki pasażerskie w portach UE będą musiały korzystać z zasilania lądowego

W ubiegłym tygodniu doszło do ważnego porozumienia Parlamentu Europejski oraz Rady Unii Europejskiej w zakresie pakietu regulacyjnego Fit For 55. Nowe przepisy obejmują zmiany mające na celu przyspieszenie dekarbonizacji sektora żeglugowego, w tym przyspieszenie wdrażania „czystszych” paliw.
05.04.2023

Wzrost handlu transportem morskim w I kwartale 2023 r.

Pod wpływem wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, powolnego wzrostu gospodarczego Chin, wymiana towarowa z udziałem transportu morskiego zwolniła w 2022 r. tempo wzrostu do 0,5 proc., tj. o 11,9 pp rok do roku. Podczas gdy część negatywnych czynników zaczęła słabnąć na początku 2023 r., na co wskazują szacunki, że w I kwartale globalny handel powrócił do wzrostu na poziomie 1 proc. rdr, gospodarka światowa pozostaje wrażliwa na takie sytuacje, szczególnie np. na ostatnie problemy sektora bankowego.
04.04.2023

Gróbarczyk: w ciągu 6-7 lat Świnoujście będzie poważną konkurencją dla Hamburga

Dzięki budowie m.in. portu kontenerowego i nowego podejścia port w Świnoujściu w ciągu 6-7 lat będzie poważną konkurencją dla Hamburga - ocenił w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W ramach rozwoju tego portu do 2029 r. ma być wydane ponad 10 mld zł.
01.04.2023

Ponad 10,3 mld zł na wieloletni program rozwoju portu w Świnoujściu

W II kwartale br. rząd zamierza przyjąć wieloletni program budowy i rozbudowy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. Koszt programu na lata 2023-2029 to ponad 10,3 mld zł.
24.03.2023

Europejski Zielony Ład: Porozumienie w sprawie ograniczenia emisji CO2 z transportu morskiego dzięki zrównoważonym paliwom

Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę, które zwiększa wkład sektora transportu morskiego w osiągnięcie ogólnounijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 roku oraz w osiągnięcie w 2050 roku neutralności klimatycznej.
24.03.2023

Duże statki coraz częstszymi gośćmi w Porcie Gdynia

W Porcie Gdynia pojawiają się coraz większe jednostki. Wpływ na to mają inwestycje, ale także sytuacja geopolityczna kraju, choć w wielu przypadkach także rosnący import i eksport.
22.03.2023

Inwestycje w kontenerowce znów wzrastają. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2023)

W ostatnich tygodniach odnotowano ponowny wzrost w zakresie kontraktowania budów nowych kontenerowców. Istniejąca nadpodaż tonażu i dodatkowe nowe zamówienia mogą mieć wpływ na dalszą presję dotyczącą wysokości stawek frachtowych i czarterowych. To będzie miało z kolei bezpośredni wpływ na zyskowność przewoźników. W pozostałych omawianych segmentach obserwowano raczej stagnację. Niewiele działo się wśród drobnicowców wielozadaniowych. Nie zaobserwowano żadnych transakcji na rynku statków pasażerskich. Jednakże wiele z opóźnionych
22.03.2023

Towimor. Blisko klienta i z ogromem zamówień

Specjalizujący się w urządzeniach pokładowych Towimor to specyficzna firma – jako jedna z niewielu na polskim rynku okrętobudownictwa nie mieści się nad morzem, a w Toruniu. Ale dzięki utworzeniu spółki i fabryki w Korei Południowej jest bliżej klienta niż kiedykolwiek wcześniej. O osiągnięciach i planach firmy, a także bogatych w doświadczenia ostatnich latach, opowiada Marcin Starybrat, dyrektor handlowy w Towimorze.
13.03.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – luty 2023 r.

W lutym środowisko międzynarodowej żeglugi morskiej nie pozostawało wolne od wszelkiego rodzaju wypadków i niebezpiecznych wydarzeń. Ponownie było sporo awarii systemów napędowych jednostek, ludzkich pomyłek i w konsekwencji niebezpiecznych w skutkach wejść na mieliznę. Nie obyło się również bez pożarów oraz wypadnięć za burtę. Na Bliskim Wschodzie, gdzie doszło do ataku na tankowiec. O szczegółach najważniejszych zdarzeń w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie dotyczącym wypadków, szkód i zdarzeń morskich na świecie.
06.03.2023

Globalna sytuacja polityczna wpływa na wyniki portu w Hamburgu

Międzynarodowe kryzysy ukształtowały morską obsługę towarów w porcie w Hamburgu w 2022 roku. Hamburskie terminale obsłużyły 119,9 mln ton ładunków morskich. Oznacza to zmianę o minus 6,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
20.02.2023

Do floty OOCL dołącza pierwszy megakontenerowiec

W czwartek oficjalnie do floty OOCL (Orient Overseas Container Line Ltd.) dołączył nowy kontenerowiec OOCL Spain. To pierwszy megakontenreowiec o pojemności 24 188 TEU w barwach firmy.
19.02.2023

Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów

Prognoza wzrostu gospodarczego Chin w 2023 r. została skorygowana prawie o 1% do 5% – powiadomił Fitch Ratings w komunikacie ogłoszonym w pierwszym dniu obchodów Chińskiego Nowego Roku–Roku Jadeitowego Królika. To dobra informacja także dla Polski, dla której Chiny są obecnie największym partnerem handlowym Polski w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To również dobra wiadomość dla żeglugi i portów, głównych beneficjentów aktywności gospodarczej Chin na oceanicznych szlakach.
14.02.2023

Kolizja dwóch statków w Wietnamie

W sobotę 11 lutego dwa statki zderzyły się na rzece Long Tau w mieście Ho Chin Minh w południowo-wschodnim Wietnamie. Były to jednostki Wanhai 288 z Singapuru i Resurgence z Bahamów, przewożące odpowiednio 1383 i 600 kontenerów.
14.02.2023

Porty Ameryki Południowej i polski udział w transporcie morskim. Analiza aktualnej sytuacji portowo-żeglugowej w regionie

Ameryka Południowa to ważny kontynent z punktu widzenia międzynarodowej wymiany handlowej i transportu morskiego. W regionie mieszka około 430 mln ludzi, co zapewnia duże zaplecze rynkowe i spore dalsze możliwości rozwoju gospodarczego tego kontynentu i jego społeczności. Obecnie jest to region przede wszystkim eksportu wielu surowców naturalnych, ale także produktów rolnych i spożywczych. Import to z kolei przede wszystkim dobra konsumpcyjne, ale również często ładunki inwestycyjne.
14.02.2023

Baltic Hub obsłużył jednocześnie dwa oceaniczne kontenerowce

W gdańskim terminalu kontenerowym Baltic Hub odbył się jednoczesny przeładunek aż dwóch blisko 400-metrowych kontenerowców oceanicznych. To pierwsza taka sytuacja od 2019 roku.
13.02.2023

Punkt zwrotny w inwestycjach w kontenerowce? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2023)

Kolejne początkowe tygodnie nowe roku to z ogólnej perspektywy inwestycji w tonaż kontynuacja ostatnich chaotycznych trendów. Jednakże być może doszło również do istotnego przełomu. Dotyczy on inwestycji w kontenerowce. Nie dość, że ostatnio było mniej nowych zamówień, a w jednym tygodniu nie zaobserwowano ich nawet wcale, to na dodatek wzrosła ilość złomowań tego typu tonażu. To może być dobry prognostyk, jeśli trend taki utrzymałby się w dłuższej perspektywie.
08.02.2023

Ubezpieczenia morskie w 2023/2024. Stawki w górę nawet o 10%. Wzrosną koszty transportu morskiego i usług offshore

Od 20 lutego obowiązywać będą nowe zabezpieczenia reasekuracyjne statków – informuje Steamship Mutual, powołując się na komunikat Marine Insurance P&I Club. Firmy ubezpieczeniowe zabezpieczają się przed rosnącymi kosztami.
06.02.2023

Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
29.01.2023

Przełom roku w inwestycyjnym zastoju. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 50/2022-1/2023)

Ostatnie tygodnie starego roku i pierwszy tydzień nowego roku to zdecydowanie okres zastoju w inwestycjach tonażowych. Niewiele było słychać na rynku obrotu tonażem używanym w segmencie drobnicowców wielozadaniowych jak i kontenerowców oraz wycieczkowców. Podobnie było również na rynku nowych zamówień.
26.01.2023

Panama wycofuje ze swojego rejestru irańskie statki

Z racji łatwości rejestracji oraz kosztów statki handlowe wielu państw pływają pod banderą Panamy. Z jej rejestru, bodaj największego na świecie, wykreślono dziesiątki statków związanych z irańskim państwowym przedsiębiorstwem naftowym.
19.01.2023

Przyspieszenie na końcówce roku. Analiza rynku tonażowego (tydzień 48-51/2022)

Dość aktywnie rynek inwestycji tonażowych przedstawiał się w obrocie statkami używanymi. Dotyczyło to szczególnie masowców i tankowców. Było też całkiem sporo nowych zamówień i dotyczyło to w głównej mierze statków do przewozu gazu. Ostatnie tygodnie roku podobnie jak jego całość nie obfitowały za to w transakcje złomowania jednostek pływających. Pomimo takiej sytuacji ceny okrętowego złomu utrzymywały się na podobnym, stałym poziomie.
10.01.2023

Spadają ceny kontenerowego transportu morskiego

Ceny kontenerowego transportu morskiego ustabilizowały się i wracają do poziomu sprzed pandemii koronawirusa, informuje w środę dziennik „Financieele Dagblad”. Powodem spadku cen jest mniejszy popyt związany z pogarszającą się koniunkturą gospodarczą, ocenia holenderska gazeta.
28.12.2022

Ceremonia cięcia blach na transportowiec Maersk napędzany metanolem

Stocznia Hyundai Heavy Industries była gospodarzem ceremonii rozpoczęcia budowy nowej jednostki dalekomorskiej dla Maersk. Ma to być kontenerowiec o pojemności 16 200 TEU, zasilany ekologicznym metanolem.
28.12.2022

Napęd atomowy na morzu? Niezbędny gatunek paliwa produkuje tylko Rosja

Rządy na całym świecie dążą do dekarbonizacji gałęzi przemysłu intensywnie korzystających z paliw kopalnych. Dotyczy to także żeglugi komercyjnej. W obliczu określonych celów w zakresie ograniczenia emisji, branża rozważa pełen zakres alternatywnych rozwiązań, a nawet powraca do zimnowojennej wizji statków handlowych o napędzie atomowym. Główny problem stanowi jedna kwestia, o której niewiele się mówi. Otóż odpowiedni rodzaj paliwa, potrzebnego w większości nowych projektów reaktorów, jest sprzedawany jedynie przez rosyjski rząd.
26.12.2022

Kontenerowce na złom, czyli jak armatorzy powinni przygotować się przed falą nowych dostaw tonażu kontenerowego w 2023 roku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 46-49/2022)3

Rynek frachtowy i czarterowy dla jednostek kontenerowych dał się we znaki. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu. Widoczne są również pewne tendencje co do zmniejszenia zamówień nowego tonażu, który do tej pory był zamawiany bez względu na sygnały płynące z rynków frachtowych i czarterowych. Zauważalnie mniejszy jest również poziom transakcji jednostkami używanymi.
25.12.2022

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Dyrektor generalny Baltic Hub: Terminal po rozbudowie przeładuje nawet do 4,5 mln TEU

– Chcemy być jednym z największych hubów kontenerowych w Europie i wydarzy się to już w ciągu kilku lat. Biorąc pod uwagę nasze znakomite położenie i zdolności operacyjne, chcemy być czołowym graczem w regionie, zarówno od strony lądu, jak i morza – mówi Charles Baker, dyrektor zarządzający Baltic Hub (DCT Gdańsk) w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.
15.12.2022

Ekologiczny serwis feederowy w GCT

Do terminalu Hutchison Ports Gdynia zawijają ekologiczne, napędzane LNG kontenerowce feederowe linii Containerships należącej do CMA CGM.
15.12.2022

Luizjana zapowiada projekt rozbudowy portu kosztujący 1,8 mld dolarów

W ramach inwestycji współfinansowanej przez stan Luizjana, port Nowy Orlean i dwóch liderów branży morskiej zbuduje infrastrukturę pod kątem przyjmowania i składowania morskich kontenerów, który znajdzie się przy rzece Missisipi.
13.12.2022

Ever Forward wylądował na mieliźnie, bo pilot zagapił się na smartfon

Raport amerykańskiej straży przybrzeżnej podaje powód, dla którego 13 marca utknął na mieliźnie w zatoce Chesapeake w USA. Według dochodzenia, do wypadku doszło, bo pilot zagapił się na smartfona.
08.12.2022

Wbrew parametrom rynku. Chaos w inwestycjach żeglugowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-45/2022)
30.11.2022

Szczyt zysków w żegludze kontenerowej. Niemal 59 miliardów w III kwartale 2022 roku

Żegluga liniowa jest na dobrej drodze do pobicia zeszłorocznych, rekordowych zysków nawet o 50%.
30.11.2022

W Porcie Gdynia trwa pogłębianie akwenu

Rozpoczęto pogłębianie akwenu w Porcie Gdynia. Prace są kluczowym etapem realizacji projektu „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III". Całość prac ma potrwać nie dłużej niż 16 miesięcy.
29.11.2022

W Baltic Hub w Porcie Gdańsk startuje budowa trzeciego nabrzeża kontenerowego [WIDEO]

Choć pierwsze prace zaczęły się już wcześniej, to 28 listopada 2022 roku oficjalnie ruszyła budowa T3 – trzeciego nabrzeża głębokowodnego w terminalu kontenerowym Baltic Hub w Porcie Gdańsk.
28.11.2022

Jak przemysł morski zmienił się na przestrzeni lat? [WIDEO]

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
25.11.2022

Bałtyk basenem innowacji?

Ze względu na restrykcyjne normy ograniczające stosowanie statków wykorzystujących paliwo wysokosiarkowe, Bałtyk może stać się poligonem dla innowacji, twierdzą eksperci ABB. Szczególną rolę ma do odegrania zielony wodór, który jest niezbędny w realizacji celów zielonej rewolucji w żegludze.
23.11.2022

Już w przyszłym roku Port Gdynia przyjmie 400-metrowe statki. Inwestycje na ostatniej prostej

Od 2018 roku realizowany jest projekt związany z rozwojem akwenu wewnętrznego Portu Gdynia. Całościowo realizacja projektu należy do dwóch podmiotów – w zakresie pogłębiania akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz przebudowy nabrzeży w Porcie realizowana jest przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
17.11.2022

Wyścig paliw. Więcej zamówień na statki napędzane metanolem niż LNG

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV podało, że pośród zamówień na nowe dwupaliwowe statki złożonych w październiku, więcej dotyczy jednostek zasilanych metanolem niż LNG.
14.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

TransLogistica 2022 – w branży portowej należy być dynamicznym [GALERIA, WIDEO]

Za nami dziewiąta edycja największych w Polsce targów o tematyce transportowej i logistycznej, obowiązkowych dla przedsiębiorstw związanych zawodowo z branżą TSL - produkcyjnych, sieci handlowych, importerów i eksporterów. Wydarzenie odbyło się w dwóch halach wystawienniczych EXPO XXI w Warszawie od 7 do 9 listopada.
14.11.2022

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.