Różnorodna sytuacja panowała na rynku tonażowym w segmentach jednostek wielozadaniowych i kontenerowców. Jak wskazywał Golden Destiny niewiele było transakcji używanym tonażem. Na początku roku pojawiła się za to informacja o sporych zamówieniach nowych kontenerowców. Nadal trwała posucha w złomowaniu statków. Zakłady złomowe liczą w nowym roku na poprawę swojej sytuacji. Ostatnie tygodnie to również kontynuacja zastoju w segmencie wycieczkowców.
W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie.
W tygodniu 51 nie odnotowano żadnych transakcji drobnicowcami wielozadaniowymi z drugiej ręki. Było za to jedno złomowanie statku o DWT 6.404. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień.
Świąteczny tydzień 52, ostatni tydzień roku to brak informacji o jakiejkolwiek aktywności inwestycyjnej na rynku tonażowym.
W pierwszym tygodniu nowego roku nie odnotowano żadnych transakcji używanymi statkami wielozadaniowymi. Doszło za to jednego złomowania statku o DWT 8.212. Nie było informacji o nowych budowach.
Przełom roku ze względu na jego spokojną specyfikę to trudny okres do oceny trendów. Pomimo lekkiego wzrostu parametrów rynku frachtowego i czarterowego nie ma to jak na razie odbicia w inwestycjach tonażowych lub złomowaniach. Zapewne inwestorzy zdają sobie sprawę, że obserwowane niewielkie wzrosty nie wynikają z rozwoju gospodarek, a raczej ograniczeń
w korzystaniu kluczowych szlaków transportowych świata, tj. Kanał Sueski, Kanał Panamski. Dodatkowo nie można oczekiwać, że jest to stały trend wzrastający. Z tych też wszystkich względów aktywność rynku była niewielka.
W tygodniu 51 doszło dwóch sprzedaży używanych kontenerowców na łączną kwotę 22.7 mln USD. Jednocześnie zezłomowano dwie tego typu jednostki o nośności 41.900 ton. Nowych zamówień w tym tygodniu nie odnotowano.
Tydzień 52 to brak informacji z rynku o jakichkolwiek ruchach inwestycyjnych.
Pierwszy tydzień nowego roku to również brak transakcji używanym tonażem kontenerowców. Doszło do złomowania 1 statku o nośności 10.323. Zanotowano dużą ilość nowych zamówień. Było ich sporo, bo aż 10, co odpowiadało DWT 522 tys. i wartości kontraktowej USD 634.400 tys.
Podobnie jak w innych segmentach przełom roku wyraźnie nie wskazywał aktualnych trendów tonażowych. Łącznie lekkiego wzrostu rynków frachtowych z dość dużym zamówieniem na nowe kontenerowce, które pojawiło się zaraz w nowym roku nie może być oznaką poprawy rynku, a raczej konsekwencją długofalowej polityki inwestycyjnej armatorów. Dopiero kolejne tygodnie i miesiące roku pokażą dalsze faktyczne trendy, a tutaj może być nadal różnie.
W tygodniach 51 – 1/2024 nie odnotowano żadnych inwestycji tonażowych, ani też złomowań wśród wycieczkowców.
Ostatnie tygodnie to tylko potwierdzenie kontynuacji wielomiesięcznych trendów w inwestycjach tonażowych w wycieczkowce. To jednak może się już w nowym roku zmienić. Rok 2024 będzie najprawdopodobniej jednym z lepszych dla żeglugi wycieczkowej w ostatnich latach, a to za sprawą atrakcyjnych cen oferowanych przez przewoźników. To powinno spowodować większe zainteresowanie pasażerów ofertami. To z kolei w przypadku długotrwałego trendu powinno się w nieznanej jeszcze przyszłości przełożyć na pobudzenie rynku inwestycji tonażowych.
Fot. Depositphotos
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth