Na terenie gdyńskiej stoczni Crist S.A. odbyła się 4 kwietnia uroczystość położenia stępki pod budowę jednostki NB317. Jest to kamień milowy w budowie kolejnego kablowca (Cable Laying Vessel, CLV) we współpracy z norweską stocznią Ulstein Verft. Tak jak przy poprzednim projekcie tego rodzaju, zamawiającym jest firma Nexans.
Nazwa statku, Nexans Electra, została wybrana w drodze wewnętrznego konkursu w firmie Nexans. Jest to zgodne ze sloganem firmy „Elektryfikacja przyszłości”.
Nowy kablowiec budowany dla Nexans, to nowoczesna jednostka do układania kabli o długości 149,9 metra i szerokości 31 metrów, mogąca pomieścić 90-osobową załogę. Pod wieloma względami jest bardzo podobna do tej, która powstała wcześniej dla tego samego odbiorcy, także na terenie stoczni Crist S.A. w 2020 roku i następnie odholowana do Ulstein Verft celem prac doposażeniowych, zakończonych rok później. W stosunku do poprzedniego projektu, dodano tzw. drugą karuzelę (inaczej kosz kablowy), dzięki czemu statek zwiększy możliwości jednoczesnego transportu kabla, co w połączeniu z zastosowaniem hybrydowego układu napędowego przyczyni się do mniejszego oddziaływania na środowisko. Jednostka układająca będzie wyposażona w karuzelę na pokładzie głównym, która pomieści do 10 000 ton kabla, obrotnicę pod pokładem o udźwigu 3500 ton kabla oraz „kosz” światłowodowy o nośności 450 ton. Łącznie oznacza to niemal 14 000 ton ładowności kabla. Statek będzie przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych, przy zachowaniu dużej manewrowości i utrzymywaniu pozycji.
– W nadchodzących miesiącach kierownictwo projektu nada priorytet kilku kluczowym obszarom. W dalszym ciągu będziemy
skupiać się na konstrukcji kadłuba, zapewniając integralność
konstrukcyjną statku. Prace wyposażeniowe i malowanie będą wykonywane w Crist. Równolegle do tego procesu jest realizowana współpraca z firmą Nexans i innymi głównymi dostawcami, utrzymując kluczowe
znaczenie dla utrzymania dynamiki projektu – powiedział Runar Toftesund, kierownik projektu w Ulstein Verft.
Kablowiec został specjalnie
zaprojektowany przez Skipsteknisk do transportu i układania różnego
rodzaju kabli podmorskich, w tym wiązek kablowych, a także do
podejmowania kabli z dna morskiego i przeprowadzania napraw. Będzie w
stanie układać do czterech kabli jednocześnie. Ma także skutecznie działać nawet w trudnych warunkach pogodowych i pochwalić się wyjątkową zwrotnością i zdolnością do utrzymywania pozycji na wodzie. Ma to zapewnić nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania, dzięki któremu jednostka będzie mogła nie tylko pozostać w miejscu bez potrzeby opuszczania kotwicy, ale w razie konieczności obracać się wokół własnej osi, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Budowa przyszłego Nexans Electra rozpoczęła się oficjalnie 29 stycznia br. od cięcia blach, również na terenie gdyńskiej stoczni Crist S.A.
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy