Chińska stocznia CIMC Raffles zorganizowała w swojej stoczni w Longkou ceremonię chrztu i przekazania samochodowca (PCTC) NOCC Pacific dla norweskiego przewoźnika Norwegian Car Carriers (NOCC). Posiadający dwupaliwowy napęd statek ma wyróżniać się też zgodnością z najnowszymi wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kontekście dekarbonizacji żeglugi i ograniczania emisji CO2.
NOCC Pacific (IMO: 1041831) ma 199,9 metra długości, 38 metrów szerokości, zanurzenie 8,6 metra, osiąga też prędkość do 19 węzłów. Pływa pod norweską banderą. Statek jest zdolny do przewozu 7000 samochodów. Co istotne, otrzymał od DNV oznaczenie „Ammonia-Ready”, co umożliwia przyszłe modernizacje i przejście na paliwa o niższej emisji CO2, w tym wspomniany amoniak. Na ten moment jest wyposażony w napęd dwupaliwowy, umożliwiający pływanie na LNG. W tym celu posiada dwa zbiorniki LNG typu C oraz dwupaliwowe silniki główne i pomocnicze, co pozwala mu osiągnąć zerową emisję podczas operacji portowych. Wykonawca budowy podkreślił, że po raz pierwszy zastosował, podczas budowy, podejście podejście „priorytetowe formowanie pokładu, a następnie montaż burt”, zmniejszając odkształcenia płyt kadłuba o ponad 15%, celem poprawy dokładności prac i zarazem i skracając harmonogram budowy.
Jak przekazał podczas ceremonii, Olav Sollie, dyrektor generalny NOCC, na samochodowcu zaimplementowano najnowocześniejsze technologie dostępne obecnie na rynku. Wszystko to ma wpisywać się w osiągnięcie lepszej efektywności energetycznej, zmniejszając też wpływ globalnej żeglugi na środowisko. W przyszłości przewoźnik ma kontynuować współpracę ze stocznią, z myślą o kolejnych tego rodzaju statkach.
Samochodowiec NOCC Pacific to piętnasta jednostka tego rodzaju, dostarczona przez CIMC Raffles i zarazem siódma, której dostawa z bazy Longkou zaplanowano na 2025 rok. Zdaniem wykonawcy statek ten dodatkowo umacnia potencjał firmy w zakresie produkcji seryjnej, z myślą o globalnym rynku PCTC. Podczas uroczystości chrztu ceremonii, Wang Jianzhong, dyrektor generalny i prezes CIMC Raffles Group podkreślił, że NOCC to firma z długoletnim doświadczeniem i przyszłościowym podejściem, realizująca wiele projektów we współpracy z stocznią. Zaznaczył też znaczenie długoletnich partnerstw i wspólne dążenie do spełnienia wymagań w kontekście dekarbonizacji żeglugi. Ma to stanowić odpowiedź zarówno na na gwałtowny wzrost globalnych przewozów morskich nowych pojazdów elektrycznych, jak i nowe wyzwania związane z bezpieczeństwem oraz dążeniem do ograniczenia emisji CO2 podczas każdego rejsu. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) nakazała towarzystwom klasyfikacyjnym ustanowienie szczegółowych norm bezpieczeństwa, które staną się obowiązkowe od stycznia 2026 roku. Stąd już teraz dążono do zgodności z nowymi wymogami, dzięki czemu nowy samochodowiec otrzymał oznaczenie „EV” w swoich symbolach klasyfikacyjnych. To ma go czynić pierwszym na świecie PCTC zgodnym z nowym standardem bezpieczeństwa, z myślą też o wyznaczaniu standardów bezpiecznego transportu morskiego pojazdów elektrycznych na całym świecie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje