• <
nauta_2024

Tak na żywo prezentuje się koreańska propozycja w programie „Orka”. Hanwha Ocean woduje okręt podwodny serii KSS-III Batch-II

23.10.2025 11:28 Źródło: MW Korei Południowej
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Tak na żywo prezentuje się koreańska propozycja w programie „Orka”. Hanwha Ocean woduje okręt podwodny serii KSS-III Batch-II
Fot. MW Korei Południowej

Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Geoje odbyło się wodowanie okrętu podwodnego ROKS Jang Yeong-sil (SS-087). To ważne wydarzenie zarówno dla sił morskich państwa, jak i wykonawcy, koncernu Hanwha Ocean, gdyż jest to jednostka nowej podserii, KSS-III Batch II. Co też istotne, projekt jest też „towarem eksportowym”, proponowanym Polsce w ramach programu „Orka”.

Na ten moment w służbie są trzy jednostki KSS-III Batch-I, wcielone w latach 2021-2024, budowane w ramach kooperacji Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME, obecnie Hanwha Ocean) i HD Hyundai Heavy Industries. W porównaniu do nich, świeżo zwodowany ROKS Jang Yeong-sil, ma większe rozmiary i wyporność. Został też wyposażony w ulepszone systemy wykrywania celów oraz obserwacji sytuacji w wielodomenowym środowisku, z myślą o lepszej niewykrywalności. Został nazwany na cześć wynalazcy i inżyniera żyjącego w XV wieku, w czasach rządów dynastii Joseon.

Zgodnie z marynarskim zwyczajem, żona admirała Kanga, , przecięła linę startową Matką chrzestną okrętu został żona szefa operacji morskich, adm. Kang Dong-gila, Park Mi-young. Akt chrztu został dokonany poprzez przecięcie liny startowej, rozpoczynającej ceremonię wodowania i cementując też chrzest. Jak przekazały służby prasowe sił morskich, miało to symbolizować „przecięcie pępowiny noworodka”, dając „życie” nowo zbudowanemu okrętowi. Następnie admirał, jego żona i pozostali goście odprawili modlitwy o bezpieczną żeglugę, a także przecinając nożyczkami wielobarwną taśmę, do której była przywiązana butelka szampana, rozbita następnie o kadłub.


– Oczekuje się, że Jang Yeong-sil znacząco przyczyni się do tego, że południowokoreańskie okręty podwodne staną się kluczowymi aktywami strategicznymi dla globalnego bezpieczeństwa i pokoju, a także zwiększy eksport obronności – podkreślił Lee Sang-woo, dyrektor generalny grupy programowej KSS (Korean Submarine) w DAPA.

– Sama Marynarka Wojenna jest budowana dzięki połączeniu najnowocześniejszych osiągnięć nauki i najlepszych praktyk w wodowaniu. Jestem przekonany, że Jang Yeong-sil, zbudowany w oparciu o naszą własną technologię, spełni swoją misję jako rakieta sygnalizacyjna sygnalizująca skok naprzód inteligentnej, elitarnej i potężnej siły oraz jako kluczowa siła w ochronie bezpieczeństwa morskiego Republiki Korei – powiedział adm. Son Won-il.

Plan zakłada, że Jang Yeong-sil przejdzie po zwodowaniu testy i próby morskie. Następnie zostanie dostarczony siłom morskim, co ma nastąpić pod koniec 2027 roku. Jego wdrożenie jest planowane po zakończeniu procesu integracji operacyjnej.

KSS-III Batch-I, fot. Hanwha Ocean


KSS-III Batch-II ma w swojej podstawowej wersji 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a podawany zasięg działania, najpewniej biorąc pod uwagę tylko położenie nawodne, to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu pod wodą ma wynosić do 21 dób. Załoga liczy 33 osób z możliwością jej powiększenia w zależności od celów misji. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Uzupełniają to baterie litowo-jonowe i napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP).


W wyposażeniu znajduje się system zarządzania walką (Combat Management System, CMS), produkcji Hanwha, zestaw sonarów od LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny Series 30 od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane przez ECA Group. Do tego dochodzi łącze teleinformatyczne Link, które zapewnia interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące Chonryong (SLCM) do zwalczania celów lądowych.

Z polskiej perspektywy to wydarzenie było o tyle interesujące, że KSS-III Batch-II jest oferowany Polsce w ramach programu „Orka”. Wykonawca obok samego okrętu zapowiedział też chęć do współpracy w zakresie rozwoju lokalnych zdolności branży stoczniowej i innych podmiotów z myślą o pod kątem konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO) oraz rozwoju kompetencji i technologii morskich na miejscu. Oprócz tego oferuje dostawę w ramach leasingu, do 2028 roku, używanego okrętu podwodnego serii KSS-I, jako rozwiązania pomostowego dla sił morskich. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekstach m.in. Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu "Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej i Koreańska perspektywa na program "Orka" - suwerenność Marynarki Wojennej ipolskiego przemysłu stoczniowego.

Obok oferty dla Polski południowokoreańska stocznia stara się o pozyskanie kontraktu dla Królewskiej Marynarki Wojennej Kanady, również proponując jednostki serii KSS-III, z zamiarem otrzymania pierwszej nowej jednostki nie później niż w 2035 roku. Co jest istotne, rząd w Ottawie planuje nabycie nawet 12 okrętów podwodnych. Obok Hanwha Ocean o pozyskanie kontraktu stara się też niemiecki TKMS (212CD), notabene także oferent w programie „Orka”.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.