Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Geoje odbyło się wodowanie okrętu podwodnego ROKS Jang Yeong-sil (SS-087). To ważne wydarzenie zarówno dla sił morskich państwa, jak i wykonawcy, koncernu Hanwha Ocean, gdyż jest to jednostka nowej podserii, KSS-III Batch II. Co też istotne, projekt jest też „towarem eksportowym”, proponowanym Polsce w ramach programu „Orka”.
Na ten moment w służbie są trzy jednostki KSS-III Batch-I, wcielone w latach 2021-2024, budowane w ramach kooperacji Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME, obecnie Hanwha Ocean) i HD Hyundai Heavy Industries. W porównaniu do nich, świeżo zwodowany ROKS Jang Yeong-sil, ma większe rozmiary i wyporność. Został też wyposażony w ulepszone systemy wykrywania celów oraz obserwacji sytuacji w wielodomenowym środowisku, z myślą o lepszej niewykrywalności. Został nazwany na cześć wynalazcy i inżyniera żyjącego w XV wieku, w czasach rządów dynastii Joseon.
Zgodnie z marynarskim zwyczajem, żona admirała Kanga, , przecięła linę startową Matką chrzestną okrętu został żona szefa operacji morskich, adm. Kang Dong-gila, Park Mi-young. Akt chrztu został dokonany poprzez przecięcie liny startowej, rozpoczynającej ceremonię wodowania i cementując też chrzest. Jak przekazały służby prasowe sił morskich, miało to symbolizować „przecięcie pępowiny noworodka”, dając „życie” nowo zbudowanemu okrętowi. Następnie admirał, jego żona i pozostali goście odprawili modlitwy o bezpieczną żeglugę, a także przecinając nożyczkami wielobarwną taśmę, do której była przywiązana butelka szampana, rozbita następnie o kadłub.

– Oczekuje się, że Jang Yeong-sil znacząco przyczyni się do tego, że południowokoreańskie okręty podwodne staną się kluczowymi aktywami strategicznymi dla globalnego bezpieczeństwa i pokoju, a także zwiększy eksport obronności – podkreślił Lee Sang-woo, dyrektor generalny grupy programowej KSS (Korean Submarine) w DAPA.
– Sama Marynarka Wojenna jest budowana dzięki połączeniu najnowocześniejszych osiągnięć nauki i najlepszych praktyk w wodowaniu. Jestem przekonany, że Jang Yeong-sil, zbudowany w oparciu o naszą własną technologię, spełni swoją misję jako rakieta sygnalizacyjna sygnalizująca skok naprzód inteligentnej, elitarnej i potężnej siły oraz jako kluczowa siła w ochronie bezpieczeństwa morskiego Republiki Korei – powiedział adm. Son Won-il.
Plan zakłada, że Jang Yeong-sil przejdzie po zwodowaniu testy i próby morskie. Następnie zostanie dostarczony siłom morskim, co ma nastąpić pod koniec 2027 roku. Jego wdrożenie jest planowane po zakończeniu procesu integracji operacyjnej.
KSS-III Batch-II ma w swojej podstawowej wersji 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a podawany zasięg działania, najpewniej biorąc pod uwagę tylko położenie nawodne, to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu pod wodą ma wynosić do 21 dób. Załoga liczy 33 osób z możliwością jej powiększenia w zależności od celów misji. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Uzupełniają to baterie litowo-jonowe i napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP).

W wyposażeniu znajduje się system zarządzania walką (Combat Management System, CMS), produkcji Hanwha, zestaw sonarów od LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny Series 30 od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane przez ECA Group. Do tego dochodzi łącze teleinformatyczne Link, które zapewnia interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące Chonryong (SLCM) do zwalczania celów lądowych.
Z polskiej perspektywy to wydarzenie było o tyle interesujące, że KSS-III Batch-II jest oferowany Polsce w ramach programu „Orka”. Wykonawca obok samego okrętu zapowiedział też chęć do współpracy w zakresie rozwoju lokalnych zdolności branży stoczniowej i innych podmiotów z myślą o pod kątem konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO) oraz rozwoju kompetencji i technologii morskich na miejscu. Oprócz tego oferuje dostawę w ramach leasingu, do 2028 roku, używanego okrętu podwodnego serii KSS-I, jako rozwiązania pomostowego dla sił morskich. Więcej na ten temat pisaliśmy w tekstach m.in. Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu "Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej i Koreańska perspektywa na program "Orka" - suwerenność Marynarki Wojennej ipolskiego przemysłu stoczniowego.
Obok oferty dla Polski południowokoreańska stocznia stara się o pozyskanie kontraktu dla Królewskiej Marynarki Wojennej Kanady, również proponując jednostki serii KSS-III, z zamiarem otrzymania pierwszej nowej jednostki nie później niż w 2035 roku. Co jest istotne, rząd w Ottawie planuje nabycie nawet 12 okrętów podwodnych. Obok Hanwha Ocean o pozyskanie kontraktu stara się też niemiecki TKMS (212CD), notabene także oferent w programie „Orka”.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów