Podczas odbywających się w południowokoreańskim Busan targów MADEX 2025 odbyło się podpisanie protokołu ustaleń (MoU) między koncernem Hanwha a znajdującymi się w Gdyni stoczniami, PGZ Stocznią Wojenną i Stocznią Remontową Nauta. Celem jest wspieranie modernizacji polskiej Marynarki Wojennej oraz przemysłu okrętowego.
Podpisanie porozumienia jest efektem wcześniejszych spotkań roboczych, w ramach których delegacje mającej siedzibę w południowokoreańskim Geoje stoczni Hanwha Ocean odwiedzili znajdujące się w Polsce zakłady stoczniowe celem oferty współpracy przy rozwoju local content i transferu technologii z myślą zarówno o rynku wojskowym, jak i cywilnym.
Dokument podpisali Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej, Monika Kozakiewicz, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz prezes Hanwha Ocean, Charlie S.C. Eoh. Podczas tego wydarzenia byli też obecni m.in, przedstawiciele polskiej Marynarki Wojennej, kadm. Włodzimierz Kułagin, szef zarządu uzbrojenia Inspektoratu MW i kmdr Piotr Skóra, szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia. Co istotne, dzień przed podpisaniem umowy delegacje PGZ Stoczni Wojennej i Stoczni Remontowej Nauta odwiedzili zakłady należące do koncernu Hanwha, w tym jej obiekt stoczniowy w Geoje. Więcej na ich temat pisaliśmy przy okazji wizyty polskich dziennikarzy w tekście pt. Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej.
Przypomnijmy, że podczas Defence24 Days Tomasz Sadowski,
menedżer ds. Rozwoju Biznesu w Hanwha Ocean przedstawił propozycje
południowokoreańskiego oferenta względem rozwoju przemysłu stoczniowego w
Polsce, w tym utworzenia nowoczesnej infrastruktury do konserwacji, napraw i
remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO) dla okrętów polskiej Marynarki
Wojennej, a także wsparcia dla local content. Celem ma być „ożywienie
współpracy przemysłowej z Polską”, bazując na swoich doświadczeniach i silnych
stronach, w ramach czego firma chce uruchomić z własnych środków fundusz w
wysokości 100 mln dolarów na rozwój polskiego przemysłu, wspierając
modernizację stoczni, lokalne firmy oraz badania i rozwój technologii. Obecnie
Hanwha Ocean i PGZ Stocznia Wojenna mają badać potencjalne możliwości wspólnego
rozwoju także na niwie budowy okrętów, statków oraz bezzałogowych pojazdów
nawodnych i podwodnych.
Czytaj więcej: Koreańczycy chcą inwestować w polskie stocznie. Oferta Hanwha Ocean nie tylko w ramach programu "Orka"
Najbardziej interesującą komentatorów kwestią jest ewentualna współpraca przy budowie i potem serwisowaniu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. Południowokoreański oferent proponuje jednostki KSS-III Batch-II, a przy okazji też rozwiązanie pomostowe w postaci przeznaczonego m.in. do ciągłości szkolenia „podwodników” starszego, ale zmodernizowanego KSS-I.
Podpisanie porozumienia ze stoczniami zaangażowanymi w
budowę i serwisowanie polskich okrętów może potencjalnie umocnić pozycję
południowokoreańskiego oferenta przy staraniu się o pozyskanie kontraktu na
okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej. Trzeba jednak pamiętać, że
polskie stocznie mogą zawrzeć też podobne umowy z pozostałymi oferentami,
którzy również przedstawiali możliwości i propozycje transferu technologii i
modernizacji infrastruktury stoczniowej w związku z serwisem pozyskanych
jednostek. Przypomnijmy, że swoje oferty w ramach programu „Orka” przedstawili francuski
Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80), niemiecki Thyssenkrupp
Marine Systems (212CD), szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów