• <
nauta_2024

Porozumienie o współpracy koncernu Hanwha z dwiema stoczniami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej

29.05.2025 12:02 Źródło: Hanwha Ocean, PGZ Stocznia Wojenna
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Porozumienie o współpracy koncernu Hanwha z dwiema stoczniami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej
Fot. Hanwha Ocean

Podczas odbywających się w południowokoreańskim Busan targów MADEX 2025 odbyło się podpisanie protokołu ustaleń (MoU) między koncernem Hanwha a znajdującymi się w Gdyni stoczniami, PGZ Stocznią Wojenną i Stocznią Remontową Nauta. Celem jest wspieranie modernizacji polskiej Marynarki Wojennej oraz przemysłu okrętowego.

Podpisanie porozumienia jest efektem wcześniejszych spotkań roboczych, w ramach których delegacje mającej siedzibę w południowokoreańskim Geoje stoczni Hanwha Ocean odwiedzili znajdujące się w Polsce zakłady stoczniowe celem oferty współpracy przy rozwoju local content i transferu technologii z myślą zarówno o rynku wojskowym, jak i cywilnym.

Dokument podpisali Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej, Monika Kozakiewicz, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz prezes Hanwha Ocean, Charlie S.C. Eoh. Podczas tego wydarzenia byli też obecni m.in, przedstawiciele polskiej Marynarki Wojennej, kadm. Włodzimierz Kułagin, szef zarządu uzbrojenia Inspektoratu MW i kmdr Piotr Skóra, szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia. Co istotne, dzień przed podpisaniem umowy delegacje PGZ Stoczni Wojennej i Stoczni Remontowej Nauta odwiedzili zakłady należące do koncernu Hanwha, w tym jej obiekt stoczniowy w Geoje. Więcej na ich temat pisaliśmy przy okazji wizyty polskich dziennikarzy w tekście pt. Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej.

Fot. Hanwha Ocean


Przypomnijmy, że podczas Defence24 Days Tomasz Sadowski, menedżer ds. Rozwoju Biznesu w Hanwha Ocean przedstawił propozycje południowokoreańskiego oferenta względem rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce, w tym utworzenia nowoczesnej infrastruktury do konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO) dla okrętów polskiej Marynarki Wojennej, a także wsparcia dla local content. Celem ma być „ożywienie współpracy przemysłowej z Polską”, bazując na swoich doświadczeniach i silnych stronach, w ramach czego firma chce uruchomić z własnych środków fundusz w wysokości 100 mln dolarów na rozwój polskiego przemysłu, wspierając modernizację stoczni, lokalne firmy oraz badania i rozwój technologii. Obecnie Hanwha Ocean i PGZ Stocznia Wojenna mają badać potencjalne możliwości wspólnego rozwoju także na niwie budowy okrętów, statków oraz bezzałogowych pojazdów nawodnych i podwodnych.

Czytaj więcej: Koreańczycy chcą inwestować w polskie stocznie. Oferta Hanwha Ocean nie tylko w ramach programu "Orka"

Najbardziej interesującą komentatorów kwestią jest ewentualna współpraca przy budowie i potem serwisowaniu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. Południowokoreański oferent proponuje jednostki KSS-III Batch-II, a przy okazji też rozwiązanie pomostowe w postaci przeznaczonego m.in. do ciągłości szkolenia „podwodników” starszego, ale zmodernizowanego KSS-I.

Fot. Hanwha Ocean


Podpisanie porozumienia ze stoczniami zaangażowanymi w budowę i serwisowanie polskich okrętów może potencjalnie umocnić pozycję południowokoreańskiego oferenta przy staraniu się o pozyskanie kontraktu na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej. Trzeba jednak pamiętać, że polskie stocznie mogą zawrzeć też podobne umowy z pozostałymi oferentami, którzy również przedstawiali możliwości i propozycje transferu technologii i modernizacji infrastruktury stoczniowej w związku z serwisem pozyskanych jednostek. Przypomnijmy, że swoje oferty w ramach programu „Orka” przedstawili francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80), niemiecki Thyssenkrupp Marine Systems (212CD), szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS).

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.