Koncern Navantia kontynuuje współpracę z siłami morskimi Hiszpanii w kwestii dostawy dwóch przybrzeżnych okrętów hydrograficznych (Buques Hidrográficos Costeros, BHC). Aktualnie wciąż trwa faza projektowa, niemniej ma dobiegać ona końca, celem dopełnienia szczegółów. Dzięki zatwierdzeniu najistotniejszej dokumentacji, ma być bliżej rozpoczęciu budowy.
Trwająca faza projektowa jest efektem podpisania w grudniu 2023 roku zamówienia na wspomniane okręty. W tym czasie miał miejsce Wstępny Przegląd Projektu (Revisión del Diseño Preliminar, PDR). Planowane okręty zastąpią jednostki hydrograficzne typu Castor, które służyły w latach 1964-2024. Choć w służbie znajdują się dwa okręty typu Mapaspina oraz trzy motorówki, tak siły morskie mają potrzebują nowych okrętów, jako że pozostałe również mają swoje lata.
Celem aktualnie prowadzonych prac jest sprawdzenie, czy projekt statku jest zgodny z ustalonymi wymaganiami oraz z harmonogramem i kosztami określonymi w zamówieniu. Dzięki gruntownemu przeglądowi dokumentacji i produktów projektowych, które określają i definiują systemy statku, zatwierdzono najistotniejszą dokumentację, koncentrując się na tych systemach, które funkcjonalnie determinują statek, zapewniając w ten sposób solidność projektu. Ponadto ustalono działania mające na celu przejście do kolejnych faz programu.
Jak podkreśla Navantia, ukończenie PDR było możliwe dzięki ścisłej współpracy z Biurem Programu Flotylli Hydrograficznej DGAM (Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia i Materiałów), Departamentem Inspekcji Budowlanej i Robót Arsenału w Kadyksie oraz pracy zespołowej jednostek biznesowych Navantia uczestniczących w projekcie. Program jest przewidziany do realizacji w 51 miesięcy, zapewniając ciągłość prac dla ok. 700 osób i ponad 870 000 roboczogodzin w Zatoce Kadyksu.
Nowe okręty pozwolą Marynarce Wojennej Hiszpanii na modernizację Flotylli Hydrograficznej. Ich głównym zadaniem jest tworzenie, rozpowszechnianie i aktualizacja oficjalnych map morskich państwa na wodach terytorialnych Hiszpanii i wzdłuż jej wybrzeży. Będą mogły prowadzić badania hydrograficzne, dostarczając też informacje geograficzne, środowiskowe i meteorologiczne oraz zajmując się ochroną podwodnego dziedzictwa archeologicznego.
Zadanie to spoczywa na Instytucie Hydrograficznym Marynarki Wojennej, który odpowiada za eksploatację tych jednostek i zapewnienie realizacji tych zadań. Wspomniane okręty będą miały 50 metrów długości i wyporność około 1000 ton, co oznacza, że będą nieco większe niż przy pierwotnie podawanych informacjach, wskazujących na 47 metrów długości i 900 ton wyporności. Załoga będzie liczyła 30 osób, w związku z wysokim stopniem automatyzacji. Ponadto zasięg działania ma wynosić 3000 mil morskich, umożliwiając działanie na płytkich wodach przez 15 dni. System dynamicznego pozycjonowania pozwoli na pozostawanie w tym samym miejscu podczas prowadzonych prac oraz obracać się wokół własnej osi.
Okręty otrzymają sprzęt hydrograficzny, taki jak echosondy, sonary boczne, które przyczynią się do badania dna morskiego. Zostaną wyposażone też w nowoczesne systemy do badań podwodnych, a także łódź płaskodenną i autonomiczne pojazdy nawodne (ROV) i podwodne (USV), które będą działać w celu kompilacji i rejestrowania danych oraz wykonywania prac hydrograficznych na wodach przybrzeżnych i oceanicznych.
Przedsięwzięcie może przypominać ogłoszone w 2023 roku roku wstępne konsultacje rynkowe dotyczące zakupu nowego okrętu hydrograficznego pk. „Hydrograf” dla polskiej Marynarki Wojennej, z racji na to, że obecnie służące jednostki są blisko kresu eksploatacji. Projekt jak i informacje na temat wyposażenia jednostek przez Navantia może stanowić pewne wyobrażenie czy nawet wzór dla tego, jak mogłyby wyglądać okręty budowane z myślą dla Polski.
Zdaniem Navantii dwa nowe okręty zapewnią nowoczesne zdolności w zakresie badania dna morskiego, aktualizowaniu danych, w tym map, a także monitorując infrastrukturę krytyczną. Ich misja ma dotyczyć do prowadzania badań hydrograficznych w celu umożliwienia kartografii, wspierania floty informacjami geograficznymi, środowiskowymi i meteorologicznymi oraz ochrony podwodnego dziedzictwa archeologicznego. Dzięki temu nowe zapewnią dane potrzebne w działalności Instytutu Hydrograficznego Marynarki Wojennej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów
Podwójne wodowanie w Japonii. Tak prezentują się okręty patrolowe najnowszej serii