• <
nauta_2024

Kolejny amerykański transportowiec na polskich wodach. Do Portu Gdańsk wszedł MV Cape Kennedy

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kolejny amerykański transportowiec na polskich wodach. Do Portu Gdańsk wszedł MV Cape Kennedy
Fot. Krijn Hamelink/VesselFinder

W mijającym 2024 roku do polskich portów regularnie wchodziły amerykańskie okręty i statki transportowe, wykonujące zadania związane z załadunkami i rozładunkami techniki wojskowej. Jeszcze 30 grudnia do Portu Gdańsk przybył transportowiec MV Cape Kennedy (T-AKR 5083).

Przybyły do Nowego Portu w Gdańsku statek ro-ro wchodzi w skład Floty Rezerwowej Obrony Narodowej (National Defense Reserve Fleet, NDRF) USA. Podlega pod Dowództwo Wojskowego Transportu Morskiego, (Military Sealift Command, MSC ) Obecność takiej jednostki w gdańskim porcie wiąże się z specyfiką działania amerykańskich służb morskich. Oprócz tego ma możliwość uzupełnienia paliwa i usunięcia nieczystości. To też kolejna tego rodzaju jednostka, jaka przybyła do Polski, czego przykładem był MC Cape Ducato  (T-AKR-5051), który przybył do Portu Gdynia w sierpniu ub. r., a w październiku br. SS Keystone State (T-ACS-1).

MV Cape Kennedy (IMO: 7714636) to samochodowiec zbudowany w 1979 roku, na co dzień stacjonujący w Porcie Orlean w USA. Mimo swojego wieku stale wykonuje zadania transportowe amerykańskich władz, co nierzadko się wiąże z przewożeniem pojazdów wojskowych. Ma on 212 metrów długości i 34 metry szerokości, a jego wyporność wynosi 35058 GT. Załoga liczy 25 osób. Statek należy do Gotowych Sił Rezerwowych, które mogą być wysłane do pełnienia zadań w ciągu pięciu dni od ich aktywacji. Służy do transportu techniki wojskowej w ramach działań prowadzonych przez USA wspierających w ten sposób siły własne oraz sojusznicze. Uczestniczą także w misjach humanitarnych, dostarczając zapasy do wskazanych miejsc. W związku z tym MV Cape Kennedy pozostaje faktycznie w ciągłym użyciu, co przede wszystkim świadczy też o jej dobrym stanie i regularnej konserwacji. 

Należy pamiętać, że posiadające największą marynarkę wojenną świata USA posiada też znaczną ilość okrętów w ramach rezerwy (United States Navy Reserve Fleets), które tak jak statki NDRF zwykle są cumowane lub zakotwiczone na amerykańskim wybrzeżu, gdzie kojarzą się z starzejącymi się, niszczejącymi jednostkami, których ostatecznym losem jest zwykle złomowanie, chyba że los się do nich uśmiechnie.

Obecność tego typu statku, choć wydałoby się zwykłego transportowca, służy przypomnieniu o tym, jak różnorodne i rozbudowane są siły i służby morskie USA. Do Portu Gdynia regularnie wchodzą okręty należące do marynarki wojennej (US Navy) oznaczone jako United States Ship (USS) a także znajdujące się w posiadaniu sił morskich United States Naval Ship (USNS). Stąd przybycie statku wchodzącego w skład aktywnej rezerwy morskiej wskazuje też na zaangażowanie sił zbrojnych największego członka NATO na Morzu Bałtyckim.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.