• <
premium

Port Gdynia otwarty na przyszłość

Dane kontaktowe

  • Adres: 81-337 Gdynia, Rotterdamska 9
  • Telefon: 58 627 43 49
  • Fax: 58 627 41 85
  • E-mail: marketing@port.gdynia.pl

Udostępnij

Port Gdynia to port uniwersalny i jeden z wiodących portów południowego Bałtyku. Specjalizuje się w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie zjednostkowanych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro. Istotnym segmentem działalności jest również obsługa ładunków masowych w oparciu o specjalistyczne terminale. Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie.

O znaczeniu gdyńskiego portu decyduje w dużym stopniu jego usytuowanie geograficzne. Port Gdynia to węzeł sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line. Port Gdynia, poprzez rozbudowaną sieć regularnych połączeń kontenerowych, ro-ro i promowych, łączy szlaki morskie z krajową i europejską siecią kolejową i drogową. Wśród obsługiwanych aktualnie regularnych połączeń żeglugowych dominują zawinięcia feederowe prawie wszystkich światowych, znaczących armatorów kontenerowych. Istotnym elementem siatki połączeń kontenerowych gdyńskiego portu są również połączenia żeglugi bliskiego zasięgu powszechnie znane jako short sea shipping (SSS).

Strategia rozwoju portu zakłada jego dalszy rozwój jako portu uniwersalnego, zdolnego do przyjmowania największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk. Przełomowym krokiem dla otwarcia Portu Gdynia na statki oceaniczne jest przebudowa w 2018 roku obrotnicy nr 2.

Położenie portu: Współrzędne geograficzne 54°32' N, 18°34' E

Warunki nawigacyjne: Port Gdynia charakteryzuje się bardzo korzystnymi warunkami nawigacyjnymi. Reda osłonięta przez Półwysep Helski, który stanowi przez cały rok naturalną osłonę dla zakotwiczonych statków, zewnętrzny falochron o 2,5 km długości oraz wejście do portu o szerokości 150 m i głębokości 14 m sprawiają, iż port jest łatwo dostępny od strony morza. Port Gdynia jest portem niezamarzającym, portem w którym nie występują pływy. Poziom wody może wzrosnąć o 60 cm podczas silnych wiatrów zachodnich lub opaść o około 60 cm podczas silnych wiatrów wschodnich.


Nabrzeża i powierzchnia: Długość nabrzeży w Porcie Gdynia wynosi 17.700 metrów, z których ponad 11.000 przeznaczonych jest do operacji przeładunkowych. Całkowita powierzchnia portu wynosi 971.6236 ha, w tym 619.8301 ha powierzchni lądowej.

Pilotaż: Obowiązkowy dla statków przekraczających 60 metrów długości.

Holowanie: Obowiązkowe dla statków przekraczających 90 m długości oraz dla statków z ładunkami niebezpiecznymi przekraczających 70 m długości.

Częstotliwości radiowe: Statki zgłaszają ETA Kapitanatowi Portu oraz Stacji Pilotów na kanale 12 VHF.

Filmy

  • Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Podpisał w piątek umowę na przebudowę Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego. Wykonawcą robót będzie firma Strabag.

  • Forum Gospodarki Morskiej Gdynia przez lata wypracowało sobie status jednej z najważniejszych imprez o charakterze gospodarczym w regionie i Polsce. Tegoroczna, 20. edycja, przyniosła po raz kolejny dyskusje na tematy ważne dla branży i wspólne próby poszukiwań rozwiązań aktualnych problemów.

  • Do BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Porcie Gdynia zawinął statek MSC Ellen. Mający prawie 347 metrów długości olbrzym wyrównuje rekord największego statku, jaki kiedykolwiek pojawił się w gdyńskim porcie.

  • W Porcie Gdynia oficjalnie zakończona została jedna z ważniejszych inwestycji w ostatnim czasie – budowa Publicznego Terminalu Promowego. Uroczystość z okazji finiszu prac odbyła się 23 września, dokładnie w 99. rocznicę uchwalenia ustawy o budowie portu w Gdyni.

  • Publiczny Terminal Promowy z rampą ro-ro w Gdyni kosztował 292 mln zł. Ta jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji, jaka powstała w Porcie Gdynia. Budowa trwała ponad dwa lata. 

  • Port Gdynia zakończył pierwsze siedem miesięcy 2021 roku ze wzrostem 12,5% ogółem, a w szczególności można zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów w TEU, wzrost wyniósł 14% r/r/. Inwestycje w infrastrukturę pozwalają istotnie zwiększyć potencjał przeładunkowy Portu Gdynia.

  • Pierwszy dzień Baltexpo 2021, największych targów branży morskiej w Polsce za nami. W programie wydarzenia znalazły się debaty na temat Inicjatywy Trójmorza, modernizacji Marynarki Wojennej i budowy Mieczników czy Nowego Jedwabnego Szlaku. Targi Baltexpo potrwają do środy (8 września) w AmberExpo w Gdańsku. Prezentuje się na nich 116 wystawców z 8 krajów.

  • Kolejne próbne cumowanie promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej odbyło się w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Tym razem pomyślną próbę odbył prom Wawel.

  • Drugi dzień Forum Wizja Rozwoju w Gdyni przyniósł dyskusje o przyszłości – energii, portów, żeglugi. O tym wszystkim rozmawiali politycy, samorządowcy i reprezentanci biznesu.

  • Pierwsze próbne cumowanie promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej odbyło się w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Tym samym Polferries przenosi się z Gdańska do Gdyni.

  • Podczas pierwszego dnia Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, jednego z najważniejszych gospodarczych wydarzeń w roku, politycy, samorządowcy i prezesi firm zastanawiali się, jaka będzie przyszłość polskich portów morskich, jak rozwinie się budowa floty offshore i farm wiatrowych na morzu. W naszej relacji prezentujemy komentarze prelegentów wydarzenia.

  • Podczas pierwszego dnia Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, jednego z najważniejszych gospodarczych wydarzeń w roku, politycy, samorządowcy i prezesi firm zastanawiali się, jaka będzie przyszłość polskich portów morskich, jak rozwinie się budowa floty offshore i morskich farm wiatrowych na morzu. W naszej relacji prezentujemy komentarze prelegentów wydarzenia.

  • AIDAmar to ponad 250-metrowy wycieczkowiec. Jednostka pod włoską banderą zawinęła do Portu Gdynia przy Nabrzeżu Francuskim w środę (25 sierpnia) wczesnym rankiem. Co kryją wnętrza statku, który na pokład może zabrać ponad 2800 osób?

  • W poniedziałek 23 sierpnia, przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia zacumowała Hella, największy pod względem pojemności statek bandery portugalskiej. 

  • We wtorek rano do Portu w Gdyni przybył 230-metrowy wycieczkowiec Artania. Statek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. To pierwsze zawinięcie cruisera do Gdyni w tym roku.

  • W niedziele na terenie GCT w Porcie Gdynia odbył się pierwszy w Polsce bieg na terminalu kontenerowym - One Terminal Run Gdynia Hutchison Ports. Cały dochód z imprezy przeznaczony został na Hospicjum im. Św. Wawrzyńca w Gdyni.

  • 100 lat temu, 29 maja 1921 roku, rozpoczęła się budowa Portu Tymczasowego w Gdyni. Podczas mszy inaugurującej budowę wbito drewniany krzyż, który został ustawiony na morskim brzegu z inicjatywy inż. Tadeusza Wendy na pamiątkę wbicia w dno morskie pierwszego pala pod budowę mola portowego. W związku z wyjątkową rocznicą w sobotę 29 maja na molo Rybackim zostanie odsłonięty pomnik twórcy gdyńskiego portu.

  • Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej jako święto obchodzony jest 2 maja. Co roku tego dnia Polacy z dumą eksponują flagi w reprezentacyjnych miejscach swojego otoczenia. Flagę Polski dla Portu Gdynia wykonali podopieczni gdyńskiego Stowarzyszenia Osób z Wadą Słuchu CISZA, którzy uczestniczą we wspieranych przez nas warsztatach terapii zajęciowej.

  • 21 kwietnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i Ørsted podpisały list w sprawie współpracy w zakresie bezzałogowych pojazdów, dronów, robotyki i zrównoważonego transportu dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.

  • Jednym z najważniejszych, realizowanych obecnie zadań inwestycyjnych jest kompleksowy projekt koncepcyjnego zagospodarowania terenu Portu Zachodniego o powierzchni około 30 ha wraz z budową placów manewrowo - składowych na terenie około 20 ha - element Centrum Logistycznego, obejmującej również budowę terminalu intermodalnego.

  • W drugiej połowie marca TSL Silesia przyjęła do obsługi spedycyjnej oraz celnej ostatni w tym kwartale tankowiec z olejem napędowym przeznaczonym dla jednego z kluczowych odbiorców w Polsce. Łącznie, od początku roku, TSL obsłużyła około 100 000 t paliwa, które zostało dostarczone drogą morską do polskiego portu.

  • 2020 był rokiem ogromnych wyzwań, jednak pomimo światowego spowolnienia gospodarczego wynikającego z pandemii, okazał się być rekordowy dla Portu Gdynia. Tempo inwestycji nie zwolniło, zapadły kluczowe decyzje dla dalszego rozwoju portu oraz osiągnięto rekordowy wynik przeładunków, dając wzrost o 2,9% w porównaniu do poprzedniego roku bez pandemii.

  • Pierwsze zawinięcie statku w ramach nowego połączenia żeglugowego Gdynia- Oslo- Kłajpeda. To kolejna linia łącząca Port Gdynia z krajami bałtyckimi.


  • 5 suwnic kontenerowych RMP, o wadze 18 ton każda, to kolejna partia urządzeń zbudowanych w PZT w Gdyni dla Portu Ashdod w Izraelu. Łącznie wysłano tam już 18 suwnic. Będą przeznaczone do pracy automatycznej.

  • Podpisano porozumienie dotyczące współpracy pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni oraz Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. w ramach zaprojektowania i wybudowania nowych falochronów jako infrastruktury dostępowej do Portu Gdynia.

  • W weekend do Portu Gdynia dotarł kolejny w tym roku transport elementów turbin wiatrowych. W terminalu BCT Gdynia rozładowano 30 łopat śmigieł. Za pełną obsługą agencyjną statku i ładunku stoi Morska Agencja Gdynia. Rosnący rynek energetyki wiatrowej w Polsce oraz sprawna obsługa łańcucha logistycznego powoduje, że Port Gdynia jest liderem w obsłudze elementów turbin wiatrowych w tej części Bałtyku.

  • Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumowuje mijający rok. Ten specyficzny czas, zdominowany przez epidemie koronawirusa i jej skutki, mimo wielu trudności, okazał się być dla gdyńskiego portu okresem rekordowych przeładunków, realizacji kluczowych inwestycji oraz podejmowania strategicznych decyzji. Był to też czas pomocy potrzebującym pod hasłem #dzielmysiędobrem.

  • Serce gdyńskiego portu zyska nowe oblicze! 4 grudnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z firmą STRABAG Sp. z o.o. na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”, która jest elementem dużego projektu pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.

  • Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. kolejny raz w tym roku doceniony przez niezależne gremia! Dziś rano, w ręce prezesa ZMPG, Adama Mellera, przekazana została nagroda „Symbol Polskiego Sukcesu 2020”. To szczególne wyróżnienie firm i instytucji, których marka stała się reprezentatywna i wyróżnia się na tle całej branży.


  • "Planowana Droga Czerwona przebiega przez żywy organizm, którym jest wybudowane już miasto. Dlatego szukaliśmy rozsądnych kompromisów i mogę dzisiaj uczciwie powiedzieć, że to, co wypracowaliśmy, spełnia zarówno życzenia portu jak i miasta" - powiedziała Katarzyna Gruszecka Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Dziś rano podpisane zostało porozumienie co  do przebiegu drogi Czerwonej jako elementu ostatniej mili dostępu drogowego do Portu Gdynia i morskiej granicy państwa.

  • W ostatnich dniach marca tego roku, rozstrzygnięty został konkurs na TOP Menedżera Pomorza. Tytuł przyznany został Adamowi Mellerowi, Prezesowi Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Ze względu na pandemię koronawirusa, wręczenie nagrody zostało opóźnione. Statuetka znalazła się w rękach zwycięzcy podczas środowej debaty Dziennika Bałtyckiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. 

  • Cztery suwnice RTG przeznaczone do Portu Valencia w Hiszpanii i pięć suwnic RMG do Portu Ashdod w Izraelu załadowano w ostatnich dniach przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni. Sprawna operacja odbyła się dzięki współpracy Konecranes, PZT, ZRUO, Transfennica, załóg statków i przedstawicieli gdyńskiego portu. 


    Czytaj więcej

  • Ma 333 metry długości, 42,8 m szerokości i jest jednym z najdłuższych kontenerowców, jakie zawinęły do Portu Gdynia. MSC Uberty zacumował w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Jak poinformował Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy w BCT, z pokładu MSC Uberty rozładowano około 1000 kontenerów.

  • Portowa Straż Pożarna już od 90-ciu lat stoi na straży bezpieczeństwa pożarowego Portu Gdynia. Jednostka, niezależnie od gotowości do podjęcia działań ratowniczo-gaśniczych, realizuje strategię Zarządu Morskiego Portu Gdynia dotyczącą zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego. Prowadzi działalność prewencyjną polegającą na nadzorze nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zabezpieczaniu przeładunków materiałów niebezpiecznych.

  • Nowatorskie rozwiązanie w gdyńskim porcie. Dziś rano, odbyło się przekazanie drona, który powstał w ramach projektu lotniczego systemu monitoringu. Urządzenie jest przystosowane do pracy w trudnych warunkach portowych a dodatkowo - zostało wyposażone w autorski system transportowy firmy PELIXAR umożliwiający  szybki załadunek, transport i zrzut małych paczek z portu prosto na statki czekające na redzie lub odwrotnie.

  • Tradycją stało się, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w swoje urodziny przygotowuje prezent z myślą o lokalnej społeczności. W tym roku Port Gdynia świętuje 98. urodziny,  przekazując dwa nowe stanowiska, które zagoszczą na stałe w Centrum Nauki EXPERYMENT.

  • Dzisiaj (11 września) do Portu Gdynia zawinął pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Europa 2 linii Hapag Lloyd to jeden z najbardziej widowiskowych, luksusowych wycieczkowców pływających po naszych wodach.

  • Port Gdynia zyska nowe place manewrowo - składowe na terenie Centrum Logistycznego. Obszar o łącznej powierzchni ponad 17 hektarów posłuży do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.

  • Drugiego dnia III edycji Forum Wizja Rozwoju, odbywającego się na terenie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, zorganizowana została konferencja i debata dotycząca Portu Zewnętrznego w Gdyni. Niezależni eksperci ocenili efektywność inwestycji a władze ZMPG poinformowały, iż już na przełomie września i października tego roku wystąpią o pozwolenie środowiskowe na budowę.

  • Inauguracja stałego połączenia kolejowego między Warszawą a gdyńskim portem. Dziś rano (9.07) do BCT wjechał pierwszy pociąg operatorski sieci CONNECT OPERATOR. Składy będą odjeżdżały według stałego rozkładu jazdy, w każdy czwartek i niedzielę.

  • O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.

  • Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.

  • W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.

  • „Mein Schiff 5” po raz pierwszy przy gdyńskim nabrzeżu

  • Wycieczkowiec Viking Sea po raz pierwszy w gdyńskim porcie

  • Zobacz wizytę wycieczkowca Emerald Princess w gdyńskim porcie

  • Port Gdynia - sezon wycieczkowców 2016 rozpoczęty

  • Pionierski przeładunek skalenia w Porcie Gdynia

  • Nowy magazyn i zasobnia w Porcie Gdynia

  • Rekordowy załadunek koksu na statek Cielo D' Italia

  • Zobacz Charlotte Maersk, najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia

  • Otwarcie nowoczesnego magazynu przy ul. Polskiej 19-23 w Porcie Gdynia

Zdjęcia

Do pobrania

Opis dodatkowy

port gdynia, port w gdyni, port trojmiasto, zarząd portu gdynia, port gdyński, port zewnętrzny, port instalacyjny

Dziękujemy za wysłane grafiki.