• <

Port Gdynia dołącza do intermodalnej sieci transportowej Grupy Grimaldi

rk

15.10.2025 21:53 Źródło: Port Bilbao
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia dołącza do intermodalnej sieci transportowej Grupy Grimaldi
Fot. Port Bilbao

Zacieśnia się współpraca gdyńskiego portu z międzynarodową branżą transportową. Jak informuje Port Bilbao, powstaje nowy, cotygodniowy serwis ro-ro, łączący europejskie porty i oferujący intermodalną alternatywę, która jest bardziej wydajna i zrównoważona niż transport drogowy. Ta nowa trasa łączy Polskę bezpośrednio z globalną siecią Grupy Grimaldi, zapewniając połączenia z Dalekim Wschodem, Bliskim Wschodem, Morzem Śródziemnym, Afryką Zachodnią, Ameryką Południową i wschodnim wybrzeżem USA.

Informacje na temat połączenia przedstawiła na spotkaniu, 10 października, spółka zależna Grimaldi, Finnlines, działająca w Europie Zachodniej i na Morzu Bałtyckim. Zaprezentowała dziś swój nowy, cotygodniowy serwis frachtowy między Portem Bilbao a polskim Portem Gdynia. Linia, realizowana w każdą sobotę, jest reprezentowana w Bilbao przez Consignaciones Toro y Betolaza i wzmacnia strategiczną rolę portu w sieci intermodalnej Grupy Grimaldi, łącząc efektywność operacyjną ze zrównoważonym rozwojem środowiska.

W prezentacji wziął udział Blasco Majorana, kierownik linii Finnlines, Iván Jiménez Aira, prezes Zarządu Portu w Bilbao, Gorka Zabala, dyrektor generalny Consignaciones Toro y Betolaza oraz Monika Krzepkowska, ambasador RP w Hiszpanii. Wspomniana linia, obsługiwana przez hybrydowe statki klasy Finneco, umożliwi transport ładunków drobnicowych, kontenerów, a także pojazdów, charakteryzując się jednym z najniższych śladów węglowych na rynku.

– Nowa trasa wzmacnia połączenia między Europą Północną a Zachodnią, otwierając nowe możliwości dla bardziej wydajnego i zrównoważonego transportu towarów. Stanowi ona również opłacalną i praktyczną intermodalną alternatywę dla transportu drogowego dla towarów przewożonych do i z Polski, Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Finlandii – wskazał Blasco Majorana.

– Ta usługa stanowi niezwykle ważny krok dla europejskiego łańcucha logistycznego. Nowa usługa, którą dziś prezentujemy, podkreśla wartość hybrydowych statków klasy Finneco najnowszej generacji, zdolnych do redukcji emisji CO₂ nawet o 90%, a jednocześnie umożliwiających efektywny transport ładunków ro-ro i projektowych, kontenerów, pojazdów i szerokiej gamy towarów dodatkowych. Mówimy o przyszłości, która już się dokonała: bardziej zrównoważonym, innowacyjnym i konkurencyjnym transporcie morskim – przekazał Gorka Zabala.

– Dzisiaj możemy świętować powstanie nowoczesnego połączenia morskiego między Gdynią a Bilbao, między Polską a Hiszpanią, skutecznie łączącego dwa krańce Europy. Drugi co do wielkości port w Polsce, dzięki modernizacji i rozwojowi europejskich korytarzy transportowych, nadal pełni rolę ważnego mostu między Bałtykiem a Atlantykiem. Ta nowa trasa to zatem coś więcej niż tylko połączenie logistyczne – to zobowiązanie do zrównoważonego i ekologicznego transportu, zobowiązanie do zintegrowanej gospodarki i prawdziwie połączonej Europy, gdzie odległości się skracają, a możliwości mnożą – podkreśliła Monika Krzepkowska.

- Nowe połączenie ro-ro z Polską stanowi ogromną szansę dla firm, które chcą rozszerzyć swoją obecność w Europie Środkowej, umożliwiając jednocześnie operatorom dywersyfikację tras. Staje się ono również elastyczną i efektywną alternatywą dla ładunków obecnie transportowanych drogą lądową. Dzięki tej strategicznej inicjatywie Grupa Grimaldi i Finnlines, wspierane przez Consignaciones Toro y Betolaza, wzmacniają pozycję portu w Bilbao jako kluczowego węzła w handlu atlantyckim, oferując zintegrowane rozwiązania dla firm działających wzdłuż korytarza Hiszpania – Europa Wschodnia – podsumował Iván Jiménez Aira.

Finnlines podkreśla swoje zaangażowanie na rzecz zrównoważonego transportu morskiego. Przewoźnik posiada w składzie swojej floty statki oferują jedne z najbardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań na rynku, osiągając nawet 90% redukcję emisji CO2 na żądanie.

Nową trasę maja obsługiwać Finneco I, Finneco II i Finneco III. Każdy statek ma ładowność do 420 przyczep lub 2500 pojazdów. Należą one do klasy Eco, która wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, w tym baterie litowe zapewniające zeroemisyjną eksploatację podczas postojów w portach, 600 m2 paneli słonecznych zapewniających odnawialną energię elektryczną na pokładzie oraz systemy efektywności energetycznej, w tym innowacyjny proces smarowania kadłuba, który optymalizuje hydrodynamikę.

Finnlines wprowadził również nowe, 80-stopowe platformy MAFI ze zintegrowanymi szynami, zaprojektowane specjalnie w celu ułatwienia transportu ładunków niestandardowych. takich jak pociągi i wagony, z większą wydajnością i elastycznością.

Przypomnijmy, że już w czerwcu tego roku przewoźnik włączył Port Gdynia do swojego cotygodniowego serwisu na Morzu Północnym. Dzięki temu firma zwiększa zasięg swojej sieci i zapewnia nowe możliwości wydajnego, zrównoważonego transportu ładunków.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.