Na terenie Portu Gdynia odbyła się uroczystość podpisania przez prezydenta RP Karola Nawrockiego inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy „Tak! Dla Polskich Portów”.
W trakcie wydarzenia prezydent zaznaczył, że jest to dowód na wypełnianie jego zobowiązań z kampanii wyborczej w ramach "Planu 21". Zaznaczył, że "będzie konsekwentnie realizowany".
- Jestem przekonany, że musimy myśleć o szerszej perspektywie, przynajmniej do 2035 roku, w kontekście inwestycji portowych. Polskie porty generują miejsca pracy, dają wpływy do budżetu państwa. Musimy dokładać wszelkich sił, aby rozwijać infrastrukturę portową, bo bez niej nie mielibyśmy m. in. bezpieczeństwa energetycznego. Rozwój portów decyduje też o naszym bezpieczeństwie militarnym, bo to tutaj trafia sprzęt wojskowy - podkreślił prezydent Karol Nawrocki.
Obok podpisania dokumentu prezydent odwiedził Bałtycki Terminal Kontenerowy i zapoznał się z jego codzienną działalnością. Zwrócił uwagę, że polskie porty generują 230 tys. miejsc pracy i dają 60 mld zł. wpływów do budżetu państwa. Wskazywał, że rozwój infrastruktury portową wpływa na bezpieczeństwo energetyczne, a także decyduje o bezpieczeństwie militarnym i współpracy sojuszniczej. W związku z tym ostatnim również spotkał się z żołnierzami 598. Brygady Transportowej US Army, która integruje i synchronizuje strategiczne rozmieszczenie i dystrybucję sił naziemnych w celu przemieszczania, rozmieszczania i utrzymania Sił Zbrojnych na rzecz dowództwa USA w Europie (USEUCOM) i Afryce (USAFRICOM). Na terenie Portu Gdynia regularnie pojawiają się transporty amerykańskiego sprzętu wojskowego, w związku z prowadzonymi ćwiczeniami oraz wykonywanymi zadaniami.
Oprócz tego, regularnie mają miejsce wejścia okrętów państw sojuszniczych i partnerskich. Przykładem tego były niedawne wizyty niemieckiej fregaty FGS Hamburg oraz amerykańskich okrętów, niszczyciela USS Bulkeley i transportowca USNS Red Cloud. Wszystko to wpisuje się w wzmacnianie obecności wojsk NATO w regionie i tzw. "wschodniej flance".
Prezydent RP @NawrockiKn podpisał inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy „Tak! Dla Polskich Portów”. pic.twitter.com/Zae3iCU6J2
— Kancelaria Prezydenta RP (@prezydentpl) October 17, 2025
Inicjatywa ustawodawcza „Tak! Dla Polskich Portów”, ma być próbą strategicznego, szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską i na zadania, jakie w związku z tym stoją przed państwem. Według prezydenta ma to być próba „zdyscyplinowania i zobligowania rządu polskiego, aby dokończył inwestycje, które zostały rozpoczęte za czasów Zjednoczonej Prawicy”. Jednocześnie rząd ma zyskać możliwość "rozwiązywania pewnych problemów, które pojawiają się wokół wielu inwestycji”.
Prezydent wskazał też, że inicjatywa wiąże się z nowymi inwestycjami portowymi do 2035 roku. Ma to oznaczać dalszy rozwój infrastruktury portowej w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Do tego dochodzi też wzrost bezpieczeństwa energetycznego, wymieniając tu terminale gazowe i naftowe. Co istotne, kluczowym założeniem jest, by "polskie porty były w polskich rękach".
Inicjatywę "Tak! Dla polskich portów" Karol Nawrocki porównał z projektem ustawy "Tak! Dla CPK", która już znajduje się w trakcie prac legislacyjnych Sejmu RP. Wymienił w niej szereg przedsięwzięć związanych z branżą morską w Polsce, które są obecnie w fazie realizacji, bądź dopiero je to czeka. Są to budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu, Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w Gdyni, terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej, głębokowodnego stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdańsk, terminala instalacyjnego T5 w Gdańsku, a także alternatywnego dojazdu kolejowego do gdańskiego portu, wraz z nowym mostem prowadzącym przez Martwą Wisłę. Oprócz tego wskazał na modernizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, uruchomienie terminala zbożowego w Gdańsku i budowę nowego terminala zbożowego (agroportu) w Szczecinie.
Przedsięwzięcia wskazane w projekcie prezydenckim: pic.twitter.com/SMRCDpyNi7
— Kancelaria Prezydenta RP (@prezydentpl) October 17, 2025
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął