• <
PGZ_baner_2025

Exail podkreśla swoją obecność na Morzu Bałtyckim. Wraz z firmą Thesta dostarczył pierwszą jednostkę DriX H-8 do Orlen Petrobaltic

17.10.2025 13:29 Źródło: Exail
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Exail podkreśla swoją obecność na Morzu Bałtyckim. Wraz z firmą Thesta dostarczył pierwszą jednostkę DriX H-8 do Orlen Petrobaltic
Fot. Exail

Francuska firma Exail podkreśla swoje zaangażowanie w rozwój platform bezzałogowych i dostarczanie ich zgodnie z wymaganiami zamawiających. Wraz z firmą Thesta ze Szczecina przekazała bezzałogowy pojazd nawodny DriX H-8 do Orlen Petrobaltic.

Dla Exail jest to o tyle istotne przedsięwzięcie, że stanowi pierwsze, komercyjne wdrożenie bezzałogowca DriX w Polsce, biorąc pod uwagę złożone środowisko morskie Morza Bałtyckiego, wymagające innowacyjnych i odpornych rozwiązań dla branży offshore

– Pierwsze wdrożenie DriX H-8 na Morzu Bałtyckim to kolejny dowód na to, jak Exail przesuwa granice bezzałogowych operacji morskich. Wspólnie z Orlen Petrobaltic jesteśmy dumni, że możemy kształtować nowy standard w zakresie pozyskiwania danych i autonomii na morzu – powiedział Jens Higgen, Regionalny Dyrektor Sprzedaży w Exail.

Wcześniej podobny pojazd został przekazany do polskiej Marynarki Wojennej, o czym pisaliśmy w tekście pt. Siły zbrojne prezentują bezzałogowy pojazd nawodny DriX, wspierający Marynarkę Wojenną w jej zadaniach. Jednostkę dla Orlen Petrobaltic prezentowano w całej swojej okazałości na tegorocznych targach BaltExpo 2025 w Gdańsku.

DriX na BaltExpo 2025, fot. GospodarkaMorska.pl


Orlen Petrobaltic wdroży DriX H-8 na Morzu Bałtyckim do wsparcia działań na platformach wiertniczych. W ramach tego projektu pojazd zostanie, po raz pierwszy, wyposażony w wielowiązkową echosondę Norbit B51S (MBES). Ta nowa konfiguracja zapewni Orlen Petrobaltic możliwości pomiarów hydrograficznych nowej generacji, poprawiając jakość danych i wydajność podczas operacji w wymagających warunkach bałtyckiego akwenu.

DriX ma niecałe 8 metrów długości i waży 1380 kg. Jego prędkość maksymalna to 14 węzłów. Przy ograniczeniu jej do 4 węzłów, może działać do 10 dni bez przerwy, także w trudniejszych warunkach morskich, podkreślając swoją autonomiczność. Dzięki zainstalowanym przyrządom zapewnia wysokiej jakości dane hydrograficzne i geofizyjne, w myśl zadania, jakim jest precyzyjne sondowanie morskiego dna. Mierzy głębokości i wykrywa podwodne przeszkody, które mogłyby zagrażać żegludze oraz prowadzonym pracom podwodnym.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.