Na początku października na Maasvlakte 2 w Rotterdamie odbyły się testy bezzałogowego statku nawodnego Prinses Margriethaven. Po raz pierwszy bezzałogowy statek mógł poruszać się po wodach holenderskich poza zamkniętym środowiskiem testowym.
Przepisy Policji Żeglugi Śródlądowej (Binnenvaartpolitiereglement, BPR) zazwyczaj wymagają, aby statki były stale obsadzone załogą. Od czasu zmiany przepisów w kwietniu 2025 r. możliwe jest uzyskanie zwolnienia z tego obowiązku pod pewnymi warunkami. Kapitan portu René de Vries przyznał zwolnienie na potrzeby tego eksperymentu.
Takiego zwolnienia z BPR nigdy wcześniej nie przyznano w Holandii. Umożliwiło to jednostce nawodnej V3000 firmy Demcon Unmanned Systems autonomiczne żeglowanie w Prinses Margriethaven pod nadzorem tradycyjnej jednostki nawodnej z załogą z Zarządu Portu Rotterdam.
Statek nawodny mierzy głębokość portów, rzek, kanałów i śluz. Wykorzystanie bezzałogowego statku nawodnego daje Zarządowi Portu Rotterdam możliwości jeszcze efektywniejszego prowadzenia pomiarów geodezyjnych w przyszłości, na przykład w przypadku pomiarów głębokości na większych obszarach, takich jak Maasvlakte 2.
Testy odbyły się w ramach odnowy floty Zarządu Portu Rotterdam. W ciągu najbliższych 12 lat statki Zarządu Portu Rotterdam osiągną koniec okresu eksploatacji technicznej. Dlatego też Zarząd Portu Rotterdam korzysta z okazji, aby odnowić całą swoją flotę, zwiększyć zrównoważony rozwój oraz ujednolicić i uprościć procesy konserwacyjne.
- W ramach procesu odnowy floty badamy różne opcje, które pomogą nam jeszcze lepiej wypełniać nasze zadania w porcie Rotterdam. Statki bezzałogowe mogłyby uzupełnić nasze obecne jednostki nawodne. Żegluga autonomiczna nie została jeszcze wdrożona na holenderskich drogach wodnych. To budujące, że możemy teraz realizować takie inicjatywy, korzystając ze zwolnienia z przepisów BPR - wyjaśnia kapitan René de Vries.
- Włączenie bezzałogowych jednostek nawodnych do naszego procesu hydrograficznego może przynieść korzyści w dużych obszarach portowych – których pomiary ze względu na wielkość zajmują dużo czasu. Zbadaliśmy to podczas testów. Ponadto przeanalizowaliśmy potencjalny wpływ na załogi konwencjonalnych jednostek nawodnych i możliwości wykorzystania bezzałogowych jednostek nawodnych w przyszłości - dodaje Willem Snoek, Asset Manager w Zarządzie Portu Rotterdam.
W najbliższym czasie Zarząd Portu Rotterdam i Demcon Unmanned Systems przeanalizują wiedzę zdobytą podczas testów na trzymetrowym statku nawodnym V3000. Automatyzacja statku i zaawansowane systemy bezpieczeństwa zapewniają, że statek może operować niezależnie i bezpiecznie.
Kompaktowe rozmiary i zwrotność pozwalają na wykonywanie pomiarów głębokości i inspekcji w miejscach, do których tradycyjne jednostki nawodne z załogą nie mają łatwego dostępu. Wyposażony w zaawansowane czujniki, umożliwia dokładne pomiary głębokości, minimalizując jednocześnie zakłócenia akustyczne i wibracyjne – co jest szczególną zaletą w przypadku wrażliwych systemów pomiarowych.
Demcon Unmanned Systems to holenderska firma technologii morskich, specjalizująca się w projektowaniu, rozwoju i budowie autonomicznych, bezzałogowych statków. Firma samodzielnie opracowuje cały kluczowy sprzęt i oprogramowanie. Demcon nadzoruje cały proces: od koncepcji, przez produkcję i dostawę, po długoterminowe wsparcie, w tym konserwację i modernizację technologiczną. Siedziba firmy znajduje się w porcie Scheveningen.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął