• <
CSL_790x140_2025

Nowy statek instalacyjny Van Oord ochrzczony w Porcie Rotterdam

kw

08.07.2025 11:23
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Nowy statek instalacyjny Van Oord ochrzczony w Porcie Rotterdam
Fot. Van Oord

W środę 18 czerwca nowy statek do instalacji morskich farm wiatrowych holenderskiej firmy Van Oord został ochrzczony przez burmistrz Carolę Schouten w Porcie Rotterdam. Statek Boreas, nazwany na cześć greckiego boga wiatru północnego, został zbudowany specjalnie do transportu i instalacji fundamentów i turbin wiatrowych nowej generacji dla morskich farm wiatrowych.

Chrzest odbył się w Cruise Terminal, w sercu Rotterdamu. Załoga statku otrzymała tradycyjną tarczę portu Rotterdam od Ruuda Hoogestegera, kierownika operacyjnego Harbour Master's Division.

Wydarzenie to stanowiło ważny kamień milowy w zaangażowaniu firmy Van Oord w usprawnianie transformacji energetycznej. Ponadto Van Oord ogłosił, że stał się pierwszym wykonawcą morskim, który otrzymał zgodę na cele naukowe dla swojego podejścia do dekarbonizacji.

Boreas to statek instalacyjny typu jack-up, up (samopodnośny, HLJV). Jest to największy tego rodzaju statek, mający 175 metrów długości. Posiada 155-metrowy dźwig Huisman, który może unieść ponad 3000 ton, a także cztery ogromne podpory mierzące 126 metrów każda. Pozwolą one na pracę na wodach o głębokości do 70 metrów. Pozwoli to Boreas na instalację turbin wiatrowych o mocy do 20 MW.

Zamówienie na tę jednostkę miało miejsce w październiku 2021 roku. Jego celem było wzmocnienie pozycji firmy na rynku morskiej energetyki wiatrowej. Pierwotnie oczekiwano, że działalność rozpocznie jeszcze w 2024 roku. Projekt opracowało duńskie biuro projektowo-konsultingowe Knud E Hansen.

Zrównoważony krok w przyszłość


Jednostka jest pierwszym statkiem tego typu wyposażonym w silniki dwupaliwowe na metanol. Praca na metanolu zmniejsza ślad węglowy o ponad 78%. Ponadto statek jest wyposażony w selektywną redukcję katalityczną, aby zminimalizować emisję tlenku azotu oraz akumulator o pojemności ponad 6000 kilowatogodzin, co pomaga dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa i emisję. Podłączenie do zasilania z lądu pozwala statkowi nadal korzystać z energii elektrycznej, gdy jest zacumowany w porcie.

Fot. Van Oord


- Boreas to największa inwestycja w historii naszej firmy, dowód naszej ambicji pozostania liderem w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej, przyspieszenia transformacji energetycznej i odpowiedzialnego wykonywania naszej pracy. Jesteśmy liderem w branży w przyjmowaniu bardziej zrównoważonych zielonych paliw morskich. Teraz, gdy Boreas może działać na metanolu, rozpoczęliśmy nowy rozdział do naszej podróży do zerowej emisji netto - powiedział Govert van Oord, CEO Van Oord.

Pierwszy projekt dla Boreas


Po ceremonii chrztu Boreas uda się do swojego pierwszego projektu offshore wind, Nordseecluster na niemieckim Morzu Północnym, joint venture pomiędzy RWE (51%) i Norges Bank Management Investment (49%). Zakres Van Oord obejmuje instalację 104 przedłużonych monopali, a także ochronę przed rozmyciem. Oczekuje się, że klaster farm wiatrowych o mocy 1,6 gigawata wygeneruje wystarczająco dużo energii odnawialnej, aby zasilić ekwiwalent 1 600 000 niemieckich gospodarstw domowych.

Zatwierdzone cele klimatyczne


Podczas wodowania Boreas w Rotterdamie, Van Oord ogłosił, że jego cele klimatyczne zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi), dzięki czemu stał się pierwszym wykonawcą morskim, który dostosował się do ścieżki 1,5 stopnia Celsjusza Porozumienia paryskiego. Zatwierdzenie SBTi podkreśla cel Van Oord, jakim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych zgodnie z najnowszymi badaniami klimatologicznymi. Van Oord przedstawił swoje cele redukcji emisji gazów cieplarnianych w maju 2023 r., prowadził intensywny dialog na temat klasyfikacji sektorowej i wykorzystał Maritime Guidance SBTi do swoich celów związanych z flotą. 1 czerwca 2025 r. SBTi formalnie zakomunikowało zatwierdzenie wszystkich celów Van Oord.

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.