Szczecińska firma Thesta poinformowała, że zrealizowała podpisaną we wrześniu umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na dostawę technicznych środków materiałowych przeznaczonych dla sześciu holowników typu B860 eksploatowanych przez polską Marynarkę Wojenną.
Celem przetargu było wyłonienie dostawcy technicznych środków materiałowych i elementów zamiennych do żyrokompasów, kompasów satelitarnych, echosondy, zasilaczy i rozdzielaczy, systemu centralnego zegara, radarów nawigacyjnych oraz stacji meteo. Postępowanie przetargowe rozpoczęto w lipcu tego roku. Wzięły w nim udział dwa podmioty, Thesta Sp. z o.o. ze Szczecina oraz KenBIT Sp. z o.o. z Gdyni. Jedynym kryterium wpływającym na wybór przez zamawiającego miała być proponowana cena usługi. Oferta szczecińskiej firmy opiewała na kwotę 2,9 mln zł brutto. Po wyborze wykonawcy umowę podpisano 26 września br.
Holowniki proj. B860 zostały w latach 2017-2021 zbudowane w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Ich projekt został opracowany przez spółkę Remontowa Marine Design & Consulting. Proces budowy wszystkich jednostek był nadzorowany przez inspektorów placówki Polskiego Rejestru Statków w Gdańsku. Łącznie powstało sześć jednostek, przy czym po trzy trafiły do Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów oraz 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W zamierzeniu miały zastąpić starsze holowniki, choć te wciąż pozostają w służbie.
Długość całkowita tych jednostek pomocniczych wynosi 29,20 metrów, z kolei szerokość 10,40 metrów, a wysokość na śródokręciu 4,95 metrów. Całkowita wyporność to 490 ton. Osiągają prędkość do 12 węzłów, a napęd tworzą dwa silniki wysokoprężne o mocy 1200 kW każdy i dwa pędniki azymutalne. Załoga liczy 10 osób, co wynika ze znacznego stopnia automatyzacji wyposażenia.
Do obowiązków jednostek holowniczych należy wsparcie logistyczne okrętów na morzu i w portach, wykonywanie działań związanych z ewakuacją techniczną, a także zabezpieczenie bojowe, w tym wyławianie torped ćwiczebnych i oznaczanie celów. Ich możliwość wiążą się również z istotną kwestią ochrony środowiska wodnego, w tym likwidowania zanieczyszczeń ropopochodnych i wyławiania przedmiotów niebezpiecznych. W związku z tym mogą być też przeznaczone do wspierania oraz realizacji akcji niesienie pomocy na wodzie, współpracując z jednostkami przeciwpożarowymi i ratowniczymi. Z racji na rozmiary holowniki są zdolne do wykonywania również zadań transportowych. W ramach ratowania życia na morzu znajdujący się w wyposażeniu holownika dźwig jest zdolny podnieść tratwę, a wyporność jednostki pozwala jej przyjąć nawet do 50 rozbitków.
Szerzej na temat tych jednostek pomocniczych pisaliśmy w tekście pt. Konie pociągowe polskiej Marynarki Wojennej. Nowoczesne holowniki proj. B860
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone