W ambasadzie RP mieszczącej się w stolicy Czech, Pradze, odbył się 15 października Dzień Polskiej Logistyki. Już po raz czwarty ma miejsce to wydarzenie poświęcone współpracy polsko-czeskiej w sektorze transportu i logistyki. Nie zabrakło na nim również przedstawicieli branży morskiej, w tym największych portów.
Organizatorami wydarzenia jest Ambasada RP w Pradze oraz Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH, we współpracy z Krajową Izbą Gospodarki Morskiej oraz licznymi partnerami z Polski i Czech. Obok paneli tematycznych była to okazja do spotkań przedstawicieli polskich i czeskich podmiotów z branży transportowej i logistycznej. Wiele miejsca poświęcono roli polskich portów morskich w europejskiej i globalnej sieci transportowej, a także szansom, jakie ich dynamiczny rozwój stwarza dla czeskich importerów, eksporterów i przedsiębiorstw z sektora TSL. Jako że Czechy nie mają dostępu do morza, dla polskich portów ważne jest pozyskanie zainteresowania lokalnych firm, z myślą o ofercie związanej z eksportem ich produktów drogą morską.
Tematyce morza był poświęcony panel dyskusyjny pt. „Przez Bałtyk na globalne rynki: polskie porty morskie w 2025 r”. Koncentrował się na zagadnieniach kluczowych dla współpracy polskich podmiotów morskich z czeskimi partnerami. Były to obsługa ładunków tranzytowych, konkurencyjność polskich portów, inwestycje w infrastrukturę dostępową, atrakcyjność usług portowych oraz możliwości związane z integracją logistycznych łańcuchów dostaw.
Inwestycje, wyzwania i możliwości współpracy z podmiotami z Republiki Czeskiej”. Piotr Bura z portu Gdańsk podkreślił kluczową rolę jego infrastruktury w obsłudze ładunków z Europy Środkowej oraz potencjał dalszej współpracy z partnerami z Czech. Z kolei Ewelina Ziajka, starsza specjalistka Biura Strategii i Analiz Rynkowych Portu Gdynia, zaprezentowała jego ofertę i kierunki rozwoju. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście reprezentowała Aneta Szreder-Piernicka.
Podczas konferencji swoje wystąpienie miał również prof. Maciej Matczak z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Omówił w nim 20-lecie polskich portów w Unii Europejskiej, podsumowując też ich rozwój i znaczenie w europejskim systemie transportowym.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland