W Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie odbyła się, 29 września, konferencja pt. "Bezpieczny Tranzyt", poświęcona przyszłości logistyki polsko-ukraińskiej. Ta, z powodu wielu wyzwań i kontrowersji po agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, wymaga stworzenia planu działania, tak aby mogła się dalej rozwijać. Pozwoli to również jednocześnie wyciągać wnioski z dotychczasowych działań.
Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli biznesu, administracji oraz samorządów, którzy dyskutowali o konieczności stworzenia spójnej strategii tranzytu towarów z Ukrainy. Podkreślano, że Polska dysponuje ogromnym potencjałem infrastrukturalnym, który jednak jest niewykorzystywany z powodu braku koordynacji i decyzji strategicznych. Uczestnicy konferencji zaznaczyli potrzebę współpracy i podjęcia konkretnych działań, które pozwolą Polsce utrzymać rolę kluczowego hubu logistycznego w regionie. Spotkanie stanowiło istotny krok w kierunku odbudowy zaufania i wzmocnienia pozycji polskich portów w handlu z Ukrainą.
Celem konferencji jest też stworzenie forum do identyfikacji wyzwań i barier w obecnym systemie tranzytu, wymiany wiedzy i najlepszych praktyk między sektorami, nawiązania bezpośrednich kontaktów biznesowych i budowania długoterminowych relacji, czy też opracowania wspólnych strategii i innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do optymalizacji łańcuchów dostaw. Pod uwagę jest też brane omówienie możliwości finansowania i wsparcia dla projektów usprawniających tranzyt.
Kwestia logistyki miała także swój aspekt morski, biorąc pod uwagę doświadczenia portów i firm działających w trudnych warunkach wojennych Morza Czarnego, a także polską perspektywę. Szczególnym zagadnieniem jest sprawa możliwości zaangażowania polskich portów w eksport ukraińskich towarów trasami prowadzącymi przez Morze Bałtyckie. Wśród obecnych na wydarzeniu był m.in. prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, Artur Lijewski, uczestniczący w panelu 2 pt. "Tranzyt zboża – szanse i wyzwania". Obok niego byli też obecni Jacek Piechota, prezes Polsko–Ukraińskiej Izby Gospodarczej, Wojciech Miklaszewski, dyrektor rozwoju biznesu w firmie Finea, Izba Zawodowego Biznesu w Poznaniu, Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza, Karol Kubica, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Kijowie (Ukraina), Tomasz Czubara, przedstawiciel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w Szczecinie i Grzegorz Hejno, dyrektor KRUS w Koszalinie.
Zagadnienia morskie były też obecne w panelu 3 pt. "Polska jako hub logistyczny". W jego trakcie omówiono tereny przygraniczne i portowe, a także ich potencjał inwestycyjny oraz infrastrukturalny. Panelistami byli Adam Czarnul członek zarządu Bulk Cargo - Port Szczecin, Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, Tomasz Aniuksztys, burmistrz Gryfic, Artur Łącki, poseł na Sejm RP, Piotr Sobolewski, burmistrz Myśliborza, Łukasz Szeląg z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Warszawie i Mateusz Koprowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu Pentagon Freight Services.
Więcej informacji o konferencji jest na stronie wydarzenia.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu