• <

Wyjątkowy gość i transport US Army. Do Portu Gdynia wszedł USNS Red Cloud

30.12.2024 22:10 Źródło: US Army
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wyjątkowy gość i transport US Army. Do Portu Gdynia wszedł USNS Red Cloud
Fot. US Army

Do gdyńskiego portu przybył 28 grudnia br. pomocniczy okręt transportu należący do sił morskich USA, USNS Red Cloud (T-AKR 313). Załoga wraz z portowcami przeprowadziła całodobowe prace związane z rozładunkiem jak i załadunkiem techniki wojskowej.

Była to kolejna wizyta okrętu transportowego amerykańskiej floty w polskim porcie. Zatrzymał się on przy Nabrzeżu Helskim II w Porcie Gdynia. Na jego pokładzie znajdowały się m.in. samochody, jednostki gąsienicowe oraz robocze wykorzystywane przez wojsko. Aktualnie jego zadaniem jest transport transport techniki wojskowej w celu wsparcia działań wojsk amerykańskich w różnych częściach świata, a także wspieranie działalności jednostek wojskowych oraz misji humanitarnych.


Fot. US Army


Fot. US Army

USNS Red Cloud (T-AKR 313) to jedna z dziewiętnastu dużych jednostek typu Roll-on/Roll-off (LMSR) należących do Wojskowego Dowództwa Morskiego (Military Sealift Command). W służbie jest od 2000 roku. Ma on 289,6 metra długości i 32,28 metra szerokości. Jego wyporność wynosi niemal 63 000 ton. W skład napędu wchodzą dwie turbiny gazowe GE LM2500-30 o łącznej mocy 47 072 kW od General Electric, co czyni ten okręt największym, jaki jest w ten sposób napędzany. Osiąga prędkość do niemal 25 węzłów i maksymalny zasięg 13 800 mil morskich. Jako że to jednostka pomocnicza oznaczona jako USNS (United States Naval Ship) w odróżnieniu od stricte bojowych USS (United States Ship) w swojej załodze liczącej w podstawowym wariancie 30 osób ma w większości cywilnych marynarzy, niemniej w zależności od celów misji udział wojskowych może zostać zwiększony i wtedy załoga może być większa nawet dwu- lub trzykrotnie.

Z racji na swoje przeznaczenie do transportu techniki wojskowe, okręt posiada pokłady wewnętrzne umożliwiające przyjęcie na swój pokład pojazdów o wadze ponad 13 000 ton, dla których przeznaczono powierzchnię wynoszącą 35 300 m2. Może transportować do 1000 różnych pojazdów, w tym ciężarowych i terenowych, gąsienicowych, a także czołgi lub transportery opancerzone. Dochodzi do tego zakwaterowanie dla maksymalnie 300 żołnierzy. USNS Red Cloud jest też przeznaczony do transportu zaopatrzenia, w związku z czym jest wyposażony w dwa żurawie, odpowiednio o długości 40 metrów i udźwigu 35 ton i 29 metrów i 55 ton. Co istotne, zwykle nie posiada uzbrojenia montowanego na pokładzie.


Fot. US Army

Wizyty zarówno dużych okrętów bojowych jak i pomocniczych państw NATO w polskich portach (w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu) stały się czymś regularnym, a nasiliły się od momentu agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Od tego czasu, w związku z aktywnością amerykańskiej armii w Europie, regularnie do portów przybywają statki i okręty przeznaczone do rozładunku jak i załadunku żołnierzy  oraz techniki wojskowej. Dla infrastruktury portowej jest to także ważne doświadczenie, szczególnie jeśli w przyszłości polska Marynarka Wojenna ma zostać wzmocniona o duże okręty bojowe i pomocnicze. W związku z wizytami w Porcie Gdynia ma powstać także przestrzeń pozwalająca nie tylko na zaopatrywanie, ale też naprawę i serwisowanie przybywających, sojuszniczych jednostek morskich.

Operacje załadunkowe i rozładunkowe jeszcze się nie skończyły na tym wyjątkowym okręcie transportowym. Jeszcze przed początkiem nowego roku, w godzinach porannych, USNS Red Cloud ma przejść na Nabrzeże Litewskie w Porcie Gdynia.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.