• <
PGZ_baner_2025

US Navy przejmuje kolejną jednostkę pomocniczą, zbiornikowiec USNS Robert F. Kennedy

14.12.2024 12:00 Źródło: US Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo US Navy przejmuje kolejną jednostkę pomocniczą, zbiornikowiec USNS Robert F. Kennedy
Fot. US Navy

W San Diego odbyło się, 10 grudnia br., przekazanie do sił morskich USA USNS Robert F. Kennedy (T-AO 208). To kolejny zbiornikowiec typu John Lewis, który ma wejść w skład sił morskich USA.

Dostawa czwartego zbiornikowca typu John Lewis nastąpiła po zakończeniu zintegrowanych prób morskich, podczas których gotowość i możliwości statku zostały przetestowane i zweryfikowane pod kątem wymagań dostawy.

- Ta dostawa jest znaczącym kamieniem milowym, ponieważ wprowadzamy kolejny tankowiec do naszej floty i zwiększamy nasze możliwości w zakresie uzupełniania zapasów. To ostatni krok w kierunku dostarczenia tego niezbędnego statku naszym cywilnym marynarzom, którzy potrzebują jego narzędzi - powiedział John Lighthammer, Auxiliary and Special Mission Ships, Program Executive Office, Ships (PEO Ships).

Nowe okręty są określane jako T-AO. Mają 227 metrów długości, 32,4 metra szerokości a wyporność wynosi 49 850 ton. Maksymalna prędkość wynosi 20 węzłów, a napęd stanowią dwa średnioobrotowe silniki wysokoprężne Fairbanks-Morse 12V48/60CR, dwa wały i śruba napędowa. Zasięg działania wynosi ponad 6 000 mil morskich. Załoga liczy 125 osób, wśród których są zarówno cywilni, jak i wojskowi marynarze. Wynika to z faktu, że jest to typowe dla morskich jednostek wsparcia US Navy oznaczonych jako USNS (United States Naval Ship) w odróżnieniu od stricte bojowych USS (United States Ship).

Choć jednostki mają charakter pomocniczy, w skład ich wyposażenia wejdą także środki obronne, jak choćby wabiki AN/SLQ-25A Nixie, karabiny maszynowych 12,7 mm, a także systemy obrony bezpośredniej (CIWS) Phalanx lub SeaRAM. Oprócz tego na pokładzie okrętu znajdą się lądowisko do obsługi śmigłowców, pięć stacji tankowania oraz dwie platformy do transportu ładunków suchych.

Zbiornikowce działają także jako główna metoda zaopatrzenia między okrętami a portami, zapewniając uzupełnianie paliwa i innych ładunków, w tym również frachtu, paczek, personelu i innych form wsparcia działań jednostek bojowych. Jako okręty pomocnicze stanowią istotne wsparcie logistyczne floty. Są obsługiwane przez Wojskowe Dowództwo Transportu Morskiego (Military Sealift Command). Seria okrętów typu John Lewis ma zastąpić starsze, zbudowane na przełomie lat 80-tych i 90-tych typu Henry J. Kaiser. Jeden z nich, USNS John Lenthall (T-AO-189) w lutym ub. r. pojawił się w Porcie Wojennym Świnoujście.

Za budowę jednostek typu John Lewis odpowiada stocznia General Dynamics NASSCO jest również w trakcie produkcji okrętów T-AO USNS Lucy Stone (T-AO 209), USNS Sojourner Truth (T-AO 210), USNS Thurgood Marshall (T-AO 211) i USNS Ruth Bader Ginsburg (T-AO 212). Przyszłe okręty USNS Harriet Tubman (T-AO 213) i USNS Dolores Huerta (T-AO 214) są w trakcie realizacji kontraktu. Ponadto we wrześniu 2024 roku wydano umowę Block Buy na szczegółowy projekt i budowę kolejnych ośmiu okrętów tej serii, oznaczonych jako T-AO 214-221.

PEO Ships to jedna z największych organizacji zajmujących się zakupami w Departamencie Obrony USA. Jest odpowiedzialna za rozwój i zakup wszystkich niszczycieli, okrętów i jednostek amfibijnych oraz statków pomocniczych, w tym statków do zadań specjalnych, statków do transportu morskiego i statków pomocniczych.

Zamówienie jest bardzo istotne dla NASSCO, gdyż pozwoli zachować zdolności produkcyjne stoczni i zapewnić bazę do dalszego rozwoju branży, w tym poprzez szkolenie kadr oraz przedłużanie kontraktów na zatrudnienie z pracownikami. Dzięki temu mają też być zdolni do pozyskiwania i realizacji zleceń od sektora prywatnego, dzięki czemu siły zbrojne nie będą jedynym klientem zakładu.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.