Na terenie stoczni Newport News Shipbuilding (NNS), należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries (HHI) odbyły się chrzest 27 okrętu podwodnego typu Virginia, przyszłego USS Arkansas (SSN-800). Jednostka w przyszłości wejdzie w skład US Navy.
W uroczystości, która miała miejsce w Newport, byli obecnie przedstawiciele władz stanowych i federalnych, wykonawcy, przedsiębiorstw zaangażowanych w to przedsięwzięcie, a także kadry dowódczej sił morskich USA. Matką chrzestną okrętu była Jennifer Boykin, członkini grupy „Little Rock Nine”, liczącej dziewięć osób, trzech mężczyzn i sześć kobiet. Byli to pierwsi afroamerykańscy uczniowie, którzy uczęszczali do całkowicie białego Central High School w Little Rock w Arkansas podczas procesu desegregacji. Stocznia Newport News Shipbuilding oraz amerykańskie władze uhonorowały wszystkie osoby z tamtej grupy, podkreślając znaczenie tego ważnego epizodu z historii USA.
„Dziewiątka z Little Rock” przeszła do historii w 1957 roku w odpowiedzi na orzeczenie Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych w sprawie Brown przeciwko Radzie Edukacji, uznające segregację rasową w szkołach publicznych za niezgodną z konstytucją. W obliczu krzyczącego tłumu, gróźb przemocy i wrogich przywódców stanowych, którzy zablokowali im drogę, nastolatki zostały eskortowane do szkoły przez służby federalne na polecenie republikańskiego prezydenta Dwighta D. Eisenhowera.
– Dziś świętujemy potężny okręt podwodny Arkansas i oddajemy cześć odwadze i wpływowi: bohaterom i heroicznym chwilom, które kształtują naszą przyszłość i czynią nas tym, kim jesteśmy. Jako licealiści, Little Rock Nine wykazali się odwagą i pokazali Amerykanom, jak wygląda determinacja i wytrwałość. Ich duch prowadził ich wtedy, a dziś SSN 800 będzie zaszczepiony tym samym duchem odwagi, determinacji i odporności – powiedziała Jennifer Boykin.
Podczas ceremonii, w imieniu żyjących członków „Dziewiątki”, matka chrzestna Carlotta Walls LaNier dokonała tradycyjnego rozbicia butelki wina musującego na elemencie powstającej jednostki. Przekazała również podziękowania stoczniowcom oraz przedstawicielom firm działającym w ramach łańcucha dostaw, którzy brali udział w budowie tego okrętu.
– Jesteście częścią załogi, która zbudowała Arkansas. Wasz kunszt, dbałość o szczegóły i wzajemne wsparcie w miejscu pracy sprawiły, że dzisiejszy dzień stał się rzeczywistością. Możliwość wskazania na coś, co zrobiliście, a co przetrwa i przeżyje was, jest godnym osiągnięciem. Składamy wdzięczny ukłon w stronę każdego z was, którzy mieli jakiś udział w budowaniu Arkansas. Z pewnością jest to osiągnięcie, na które można wskazywać z dumą – przekazała Carlotta Walls LaNier.
Today, we christened Virginia-class submarine Arkansas (#SSN800) at our #NewportNewsShipbuilding division alongside the sponsors: members of the historic group known as the Little Rock Nine. Learn more about them and today’s christening here: https://t.co/at4wpYASQf pic.twitter.com/VnuPDAuhzP
— HII (@WeAreHII) December 7, 2024
Amerykańskie władz podkreśliły, że NNS jest jedną z
dwóch stoczni w kraju zdolnych do projektowania i budowy okrętów
podwodnych o napędzie atomowym dla US Navy. Drugą jest General Dynamics Electric Boat. W tym roku odbyło się
wodowanie dwóch innych jednostek tej serii, przyszłych USS Idaho (SSN
779) i USS Massachusetts (SSN 798). Do służby wszedł z kolei USS New
Jersey (SSN 796).
Czytaj także: Gwiaździsta bandera na USS New Jersey. Kolejny okręt podwodny typu Virginia w składzie US Navy
– Arkansas reprezentuje najlepsze możliwości naszych sił podwodnych i będzie działać pewnie ze swoją załogą na morzu. Napędzać go będzie dumne dziedzictwo swojego imiennika, reprezentowanego dziś przez odważne matki chrzestne, które pokonały ogromne przeciwności losu jako członkinie Little Rock Nine – powiedział Carlos Del Toro, sekretarz Marynarki Wojennej.
– Chrzest Arkansas demonstruje siłę innowacji i poświęcenie naszych stoczniowców. Dziś Arkansas jest o krok bliżej do opuszczenia naszych wybrzeży, opierając się na odważnym przykładzie dawanym przez jej matki chrzestne, broniąc amerykańskich ideałów i chroniąc wolność na całym świecie – przekazał kmdr por. Michael Huber, przyszły dowódca USS Arkansas.
What a privilege to join the christening ceremony of one of our newest submarines the USS Arkansas (SSN 800). May God bless her as she continues toward commissioning and service in the U.S. Navy. pic.twitter.com/NcWrimj4oq
— Secretary of the Navy Carlos Del Toro (@SECNAV) December 7, 2024
Przyszły USS Arkansas (SSN-800) jest piątym okrętem US Navy nazwanym na cześć stanu USA. To także 27 atomowy okręt podwodny typu Virginia, zaprojektowany z myślą o pełnym zakresie wymagań misji XXI wieku, w tym działaniach przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz wsparciu operacji specjalnych. Należy do dużej, obliczonej na 66 jednostek serii, której budowa jest rozłożona na wiele lat, zapewniając źródło pracy dla branży stoczniowej i zbrojeniowej. Okręt należy do podserii okrętów określanej jako Blok IV, mających wyporność wynoszącą 7 900 ton (jednostki Bloku V mają wyporność do 10 200 ton). Długość przyszłego USS Arkansas wynosi 115 metrów, a załoga ma liczyć 15 oficerów i 120 marynarzy. Ma osiągać prędkość 25 węzłów, a głębokość zanurzenia testowego wynosi 244 metry. Wyposażenie okrętu oraz pojemność mają pozwolić mu utrzymać ciągłość działania pod wodą przez trzy miesiące. Napęd stanowi reaktor jądrowy S9G, a także silnik wysokoprężny diesla. Na uzbrojenie składa się 12 wyrzutni VLS, cztery wyrzutnie torped 530 mm dla torped Mk-48, a także taktyczne pociski manewrujące BGM-109 Tomahawk.
Władze USA podkreślają, że okręty podwodne typu Virginia posiadają zaawansowane możliwości działania, przystające do współczesnego pola walki, wyróżniając się przy tym siłą ognia, manewrowością i niewykrywalnością. Dzięki temu mają stanowić trudny cel dla próbujących je odszukać sił nawodnych i podwodnych potencjalnego przeciwnika. Jednocześnie mają za zadanie zapewnić zdolności odstraszania oraz skutecznie chronić interesy państwa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów