Do 14 października można oddać głos na swojego faworyta w konkursie "Lider Technologii Morskich" Polskiego Forum Technologii Morskich. Laureat otrzyma statuetkę "Latarnia Gospodarki Morskiej" podczas konferencji na morzu "Rejs z GospodarkaMorska.pl", która odbędzie się na promie Nova Star w dniach 20-22 października (rejestracja zakończona).
W kolejnej odsłonie naszego plebiscytu chcemy docenić firmy proponujące innowacyjne rozwiązania technologiczne, budujące nowoczesne statki, przygotowujące spektakularne projekty, jak i rozwiązania organizacyjne na światowym poziomie. Każdy może oddać swój głos online i współdecydować, kto zasługuje na najwyższe wyróżnienie.
O wyłonieniu najciekawszych firm, które powalczą o głosy w konkursie Latarnie Gospodarki Morskiej 2024 w kategorii "Lider Technologii Morskich" zdecydowała kapituła, w składzie której znaleźli się członkowie rady Polskiego Forum Technologii Morskich.
- Celem nagrody jest promocja firm poprzez dostrzeganie i nagradzanie ich osiągnięć. Prawo zgłoszenia do konkursu mieli wszyscy członkowie PFTM. To co wyróżnia nagrodę to fakt, że nominowani przez kapitułę są poddani ocenie szerokiego grona czytelników portalu Gospodarka.Morska.pl - informuje Mateusz Kowalewski, wydawca portalu GospodarkaMorska.pl i prezes Polskiego Forum Technologii Morskich.
- Zachęcamy do udziału w głosowaniu online wszystkich zainteresowanych sektorem morskim. Cieszymy się, że po raz piąty, wspólnie z naszym partnerem - Polskim Forum Technologii Morskich organizujemy ten konkurs. Myślę, że Latarnie Gospodarki Morskiej na stałe wpisały się na listę najcenniejszych nagród przyznawanych w branży morskiej - dodaje Mateusz Kowalewski.
Głosowanie online - wybieramy laureata Nagrody Latarnie Gospodarki Morskiej 2025 w kategorii "Lider Technologii Morskich" spośród nominowanych przez Kapitułę Polskiego Forum Technologii Morskich
2%
CRIST S.A.
Za budowę jednostki typu Offshore Support Vessel Sea Dragon (NB110). Projekt wyróżnia się innowacyjnym podejściem do jednostek specjalistycznych dla sektora offshore. Zastosowano m.in. unikatowy system walk-to-work, rozwiązania proekologiczne, napędy energooszczędne, dynamiczne pozycjonowanie DP3 oraz system ochrony platformy przed górami lodowymi.
65%
HG Solutions Sp. z o.o.
Za opracowanie systemu HG-IACMS (Integrated Automation Control & Monitoring System), integrującego wszystkie kluczowe obszary działania statku. System podnosi bezpieczeństwo, niezawodność i efektywność eksploatacji oraz ogranicza emisję CO₂. Został już wdrożony m.in. w jednostkach Marynarki Wojennej RP.
30%
Marine Project Sp. z o.o.
Za budowę innowacyjnych statków typu live fish carrier dla branży akwakultury. Jednostki te spełniają rygorystyczne normy środowiskowe, są technologicznie zaawansowane i wzmacniają pozycję polskiego przemysłu stoczniowego na rynkach międzynarodowych.
1%
Polski Rejestr Statków S.A.
Za wkład w rozwój bezpieczeństwa morskiego poprzez współpracę przy tworzeniu przepisów i norm dotyczących budowy okrętów i techniki morskiej, uczestnictwo w grupach roboczych NATO i NSCA oraz współpracę z Akademią Marynarki Wojennej. PRS angażuje się również w prace naukowe, edukacyjne i certyfikacyjne w zakresie okrętownictwa i ochrony środowiska.
2%
TUiR Warta S.A.
Za wieloletnie wspieranie rozwoju sektora morskiego poprzez kompleksowe ubezpieczenia statków, armatorów, stoczni i platform offshore. Firma, obecna na rynku od ponad 100 lat, osiągnęła silną pozycję międzynarodową i pozostaje kluczowym partnerem dla branży morskiej w zakresie stabilności finansowej i rozwoju technologii.
Głosowanie zakończone
Głosów: 28794
Pięciu kandydatów
Kapituła Polskiego Forum Technologii Morskich
wybrała pięć firm, które zostały nominowane do nagrody „Lider
Technologii Morskich” w 2025 roku.
Lista nominowanych (kolejność alfabetyczna):
•
CRIST S.A. – za budowę jednostki typu Offshore Support Vessel Sea
Dragon (NB110). Projekt wyróżnia się innowacyjnym podejściem do
jednostek specjalistycznych dla sektora offshore. Zastosowano m.in.
unikatowy system walk-to-work, rozwiązania proekologiczne, napędy
energooszczędne, dynamiczne pozycjonowanie DP3 oraz system ochrony
platformy przed górami lodowymi.
• HG Solutions Sp. z o.o. – za opracowanie systemu HG-IACMS (Integrated Automation Control & Monitoring System), integrującego wszystkie kluczowe obszary działania statku. System podnosi bezpieczeństwo, niezawodność i efektywność eksploatacji oraz ogranicza emisję CO₂. Został już wdrożony m.in. w jednostkach Marynarki Wojennej RP.
• Marine Project Sp. z o.o. – za budowę innowacyjnych statków typu live fish carrier dla branży akwakultury. Jednostki te spełniają rygorystyczne normy środowiskowe, są technologicznie zaawansowane i wzmacniają pozycję polskiego przemysłu stoczniowego na rynkach międzynarodowych.
• Polski Rejestr Statków S.A. – za wkład w rozwój bezpieczeństwa morskiego poprzez współpracę przy tworzeniu przepisów i norm dotyczących budowy okrętów i techniki morskiej, uczestnictwo w grupach roboczych NATO i NSCA oraz współpracę z Akademią Marynarki Wojennej. PRS angażuje się również w prace naukowe, edukacyjne i certyfikacyjne w zakresie okrętownictwa i ochrony środowiska.
• TUiR Warta S.A. – za wieloletnie wspieranie rozwoju
sektora morskiego poprzez kompleksowe ubezpieczenia statków, armatorów,
stoczni i platform offshore. Firma, obecna na rynku od ponad 100 lat,
osiągnęła silną pozycję międzynarodową i pozostaje kluczowym partnerem
dla branży morskiej w zakresie stabilności finansowej i rozwoju
technologii.
Polskie Forum Technologii Morskich jest najszybciej
rozwijającym się związkiem pracodawców w branży morskiej. Założone w
2019 zrzesza obecnie blisko 80 członków, w tym największe firmy z branży
stoczniowej takie jak Crist, Stocznia Remontowa Nauta, PGZ Stocznia
Wojenna, Polski Rejestr Statków, Karstensen Shipyard Poland, Marine Projects i wiele innych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów