Południowokoreańska stocznia z siedzibą w Geoje poinformowała o swoim udziale w tegorocznym BALTEXPO - International Maritime and Military Fair, który odbędzie się w dniach 7 - 10 października 2025. W ramach prezentowanej oferty przedstawi swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. Co istotne, zrobi to we współpracy z innym gigantem stoczni Korei Południowej, HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI), który wcześniej był rywalem w tym przedsięwzięciu.
Jak wynika z informacji podanej na portalu Linkedin, obie firmy łączą siły w zakresie przedstawienia oferty w ramach programu „Orka”. Ich przedstawiciele mają zaprezentować tak ofertę, jak i odpowiedzieć na pytania w związku z tym przedsięwzięciem. Stoisko będzie znajdować się w Hali C, stanowisku C40 w trakcie Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2025.
Dla wielu osób informacja o współpracy obu podmiotów mogła być zaskoczeniem, szczególnie że jeszcze do niedawna podawano, m.in. przez kanały Polskiej Agenci Prasowej, że o kontrakt na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej „stara się siedem firm, w tym dwie z Korei Południowej”. Pierwsza z tych firm proponowała jednostki oparte na projekcie KSS-III Batch-II natomiast druga na HDS-2300 i KSS-III PL. W rzeczywistości zmiana w tej kwestii nastąpiła już na początku tego roku. W lutym tego roku przedstawiciele Hanwha Ocean, HD HHI oraz Południowokoreańska Administracja Programów Pozyskiwania Środków Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) podpisali protokół ustaleń (MOU) w KPAA, aby utworzyć zespół zajmujący się eksportem statków i okrętów.
Czytaj więcej: Zaskakujący zwrot w Korei Południowej. Dwaj rywale łączą siły celem eksportu okrętów
W myśl zawartego porozumienia pierwsza z firm ma zająć się przede wszystkim eksportem jednostek podwodnych, a druga nawodnych, współpracując z sobą. Niemniej, na przestrzeni ostatnich miesięcy, pojawiły się od tego odstępstwa, gdyż oba podmioty wielokrotnie prezentowały w swoich portfolio oba rodzaje okrętów. Co jednak istotne, w przypadku Polski oznaczało to, że HD HHI nie jest już osobną stroną z własną ofertą, jednocześnie użyczając swoich zdolności i kompetencji z myślą o programie „Orka” swojemu niedawnemu konkurentowi. Potencjalnie podczas Baltexpo firma zaprezentuje jednak swoją własną ofertę zarówno dla marynarki wojennej, jak i ogólnie branży stoczniowej i nie tylko.
Czytaj więcej:
HD Hyundai Heavy Industries wchodzi w program "Orka" z ofertą na okręty podwodne i współpracę z polską branżą stoczniową
Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej
Proponowany Polsce KSS-III Batch-II ma w swojej podstawowej wersji 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a podawany zasięg działania, najpewniej biorąc pod uwagę tylko położenie nawodne, to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu pod wodą ma wynosić do trzech tygodni. Załoga liczy 33 osób z możliwością jej powiększenia w zależności od celów misji. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Uzupełniają to baterie litowo-jonowe i napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP).
W wyposażeniu znajduje się system zarządzania walką (Combat
Management System, CMS), produkcji Hanwha, zestaw sonarów od LIG Nex1, sonar do
wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i
analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt
obserwacyjny Series 30 od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od
Babcock i konsole sterujące opracowane przez ECA Group. Do tego dochodzi łącze
teleinformatyczne Link, które zapewnia interoperacyjność z państwami
sojuszniczymi. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM)
Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące Chonryong (SLCM) do zwalczania celów
lądowych.
Obok nowych okrętów dochodzi też dostarczenie, w ramach leasingu, rozwiązania pomostowego w postaci starszego okrętu podwodnego KSS-I (typ Jang Bogo), który ma zostać wyposażony w sprzęt taki, jaki znajdzie się na KSS-III, zapewniając platformę do szkolenia kadr morskich oraz utrzymania zdolności do działań podwodnych. Firma proponuje też współprace na niwie przemysłu okrętowego, w tym inwestycji w wysokości 100 mln dolarów w krajowe stocznie i inne zakłady z myślą o tworzeniu infrastruktury pod kątem konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO) oraz rozwoju kompetencji i technologii morskich w Polsce.
Przypomnijmy, podczas Święta Marynarki Wojennej w listopadzie ub.r. minister obrony narodowej, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, poinformował o dokonaniu wyboru wykonawcy programu „Orka” do końca 2025 roku. Z racji na to, że w momencie pisania tego tekstu kończy się wrzesień i zaraz zacznie się październik, rosną emocje oraz nie brakuje pesymistycznego przekonania, że obietnica nie zostanie spełniona. Mimo to, w tym miesiącu rząd złożył deklarację, że dokona decyzji przed styczniem 2026 roku, nie uspokaja to jednak komentatorów, liczących na konkrety.
O pozyskanie kontraktu stara się obecnie sześć firm. Są to francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80) koreańska Hanwha Ocean (KSS-III Batch II + KSS-I jako pomost), niemiecki TKMS (212CD + 210/typ Ula jako pomost) i szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS + 212A lub typ Sauro jako pomost). Więcej o każdej z ofert pisaliśmy w tekście pt. Program„Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów