• <
nauta_2024

Hanwha Ocean potwierdza. Łączy siły z HD Hyundai Heavy Industries w ramach programu "Orka"

29.09.2025 15:13 Źródło: Hanwha Ocean
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Hanwha Ocean potwierdza. Łączy siły z HD Hyundai Heavy Industries w ramach programu "Orka"
Fot. Hanwha Ocean

Południowokoreańska stocznia z siedzibą w Geoje poinformowała o swoim udziale w tegorocznym BALTEXPO - International Maritime and Military Fair, który odbędzie się w dniach 7 - 10 października 2025. W ramach prezentowanej oferty przedstawi swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. Co istotne, zrobi to we współpracy z innym gigantem stoczni Korei Południowej, HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI), który wcześniej był rywalem w tym przedsięwzięciu.

Jak wynika z informacji podanej na portalu Linkedin, obie firmy łączą siły w zakresie przedstawienia oferty w ramach programu „Orka”. Ich przedstawiciele mają zaprezentować tak ofertę, jak i odpowiedzieć na pytania w związku z tym przedsięwzięciem. Stoisko będzie znajdować się w Hali C, stanowisku C40 w trakcie Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2025.

Dla wielu osób informacja o współpracy obu podmiotów mogła być zaskoczeniem, szczególnie że jeszcze do niedawna podawano, m.in. przez kanały Polskiej Agenci Prasowej, że o kontrakt na okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej „stara się siedem firm, w tym dwie z Korei Południowej”. Pierwsza z tych firm proponowała jednostki oparte na projekcie KSS-III Batch-II natomiast druga na HDS-2300 i KSS-III PL. W rzeczywistości zmiana w tej kwestii nastąpiła już na początku tego roku. W lutym tego roku przedstawiciele  Hanwha Ocean, HD HHI oraz Południowokoreańska Administracja Programów Pozyskiwania Środków Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) podpisali protokół ustaleń (MOU) w KPAA, aby utworzyć zespół zajmujący się eksportem statków i okrętów.

Czytaj więcej: Zaskakujący zwrot w Korei Południowej. Dwaj rywale łączą siły celem eksportu okrętów

W myśl zawartego porozumienia pierwsza z firm ma zająć się przede wszystkim eksportem jednostek podwodnych, a druga nawodnych, współpracując z sobą. Niemniej, na przestrzeni ostatnich miesięcy, pojawiły się od tego odstępstwa, gdyż oba podmioty wielokrotnie prezentowały w swoich portfolio oba rodzaje okrętów. Co jednak istotne, w przypadku Polski oznaczało to, że HD HHI nie jest już osobną stroną z własną ofertą, jednocześnie użyczając swoich zdolności i kompetencji z myślą o programie „Orka” swojemu niedawnemu konkurentowi. Potencjalnie podczas Baltexpo firma zaprezentuje jednak swoją własną ofertę zarówno dla marynarki wojennej, jak i ogólnie branży stoczniowej i nie tylko.

Czytaj więcej:
HD Hyundai Heavy Industries wchodzi w program "Orka" z ofertą na okręty podwodne i współpracę z polską branżą stoczniową
Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej

Proponowany Polsce KSS-III Batch-II ma w swojej podstawowej wersji 89 metrów długości i ok. 3690 ton maksymalnej wyporności. Osiąga prędkość 12 węzłów w wynurzeniu i do 20 w zanurzeniu, a podawany zasięg działania, najpewniej biorąc pod uwagę tylko położenie nawodne, to 10 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu pod wodą ma wynosić do trzech tygodni. Załoga liczy 33 osób z możliwością jej powiększenia w zależności od celów misji. Napęd okrętu stanowią trzy silniki wysokoprężne MTU 16V396SE84L oraz ogniwa paliwowe Bumhan Industry PH1 PEM, każde o mocy 150 kW. Uzupełniają to baterie litowo-jonowe i napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP).

Okręt podwodny typu KSS-III Batch-I, fot. Hanwha Ocean


W wyposażeniu znajduje się system zarządzania walką (Combat Management System, CMS), produkcji Hanwha, zestaw sonarów od LIG Nex1, sonar do wykrywania min i innych obiektów podwodnych od Thales, system wykrywania i analizowania sygnałów radiolokacyjnych (RESM) od Indra, optoelektroniczny maszt obserwacyjny Series 30 od Safran, system obsługi i uruchamiania broni (WHLS) od Babcock i konsole sterujące opracowane przez ECA Group. Do tego dochodzi łącze teleinformatyczne Link, które zapewnia interoperacyjność z państwami sojuszniczymi. Koreańskie okręty są uzbrojone w 10 rakiet balistycznych (SLBM) Hyunmoo 4-4 i pociski manewrujące Chonryong (SLCM) do zwalczania celów lądowych.

Obok nowych okrętów dochodzi też dostarczenie, w ramach leasingu, rozwiązania pomostowego w postaci starszego okrętu podwodnego KSS-I (typ Jang Bogo), który ma zostać wyposażony w sprzęt taki, jaki znajdzie się na KSS-III, zapewniając platformę do szkolenia kadr morskich oraz utrzymania zdolności do działań podwodnych. Firma proponuje też współprace na niwie przemysłu okrętowego, w tym inwestycji w wysokości 100 mln dolarów w krajowe stocznie i inne zakłady z myślą o tworzeniu infrastruktury pod kątem konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO) oraz rozwoju kompetencji i technologii morskich w Polsce.

Przypomnijmy, podczas Święta Marynarki Wojennej w listopadzie ub.r. minister obrony narodowej, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, poinformował o dokonaniu wyboru wykonawcy programu „Orka” do końca 2025 roku. Z racji na to, że w momencie pisania tego tekstu kończy się wrzesień i zaraz zacznie się październik, rosną emocje oraz nie brakuje pesymistycznego przekonania, że obietnica nie zostanie spełniona. Mimo to, w tym miesiącu rząd złożył deklarację, że dokona decyzji przed styczniem 2026 roku, nie uspokaja to jednak komentatorów, liczących na konkrety.

O pozyskanie kontraktu stara się obecnie sześć firm. Są to francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80) koreańska Hanwha Ocean (KSS-III Batch II + KSS-I jako pomost), niemiecki TKMS (212CD + 210/typ Ula jako pomost) i szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS + 212A lub typ Sauro jako pomost). Więcej o każdej z ofert pisaliśmy w tekście pt. Program„Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.