• <

USNS John Lenthall w świnoujskim porcie

Partnerzy portalu

USNS John Lenthall w świnoujskim porcie - GospodarkaMorska.pl
Służby Prasowe 8. FOW

Do Portu Świnoujście wszedł w piątek zbiornikowiec USNS John Lenthall (T-AO-189). Była to kurtuazyjna wizyta, która pozwoliła również załodze okrętu na odpoczynek i uzupełnienie zapasów.

Wchodzący w skład 6. Floty Stanów Zjednoczonych okręt służy jako jednostka wspierająca główne siły morskie USA w Europie. Do jego zadań należy dostarczanie zapasów, a przede wszystkim paliwa. Dotyczy to operacji RAS (Replenishment At Sea), czyli systemu przekazywania ładunków stałych oraz płynnych z jednego okrętu na drugi. W trakcie takiej operacji są przekazywane paliwo, smary, woda słodka, żywność, amunicja, części zamienne itp., niezbędne do normalnego funkcjonowania na morzu. Dzięki temu okręty mogą utrzymać dłużej zdolność operacyjną, bez potrzeby przerywania zadań i wchodzenia do portów celem uzupełnienia zapasów i zatankowania.

USNS John Lenthall (T-AO-189) to okręt typu Henry J. Kaiser, będący w służbie od 1987 roku. Ma 206 metrów długości i maksymalny tonaż wynoszący 42 382 tony. Osiąga prędkość do 20 węzłów. Załoga liczy 103 osoby, przy czym 2/3 z nich to pracownicy cywilni, co jest typowe dla morskich jednostek wsparcia US Navy oznaczonych jako USNS (United States Naval Ship) w odróżnieniu od stricte bojowych USS (United States Ship). Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Colt-Pielstick PC4-2/2 10V-570. Zwykle nie posiada uzbrojenia, ale istnieje możliwość zainstalowania na pokładzie dwóch automatycznych działek 20-mm Phalanx CIWS. Z racji na swój główny cel, okręt jest zdolny do transportu do 180 tys. baryłek paliwa przeznaczonego dla okrętów oraz statków powietrznych, jeśli takowe mają w swoim wyposażeniu. Do tego ma 690 m2 suchej przestrzeni ładunkowej, a także osiem  kontenerów chłodniczych dł. 6,1 metrów z miejscem na 128 palet każda.

Tego typu wizyty okrętów państw NATO w polskich portach (w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu) mają regularny charakter. Ich ilość się zwiększyła od momentu agresji Rosji na Ukrainę. Dotyczy to zarówno mniejszych jednostek, jak i o znacznych rozmiarach i tonażu, jak choćby amerykańskich niszczycieli typu Arleigh Burke. Dla infrastruktury portowej jest to także ważne doświadczenie, szczególnie jeśli w przyszłości polska Marynarka Wojenna ma zostać wzmocniona o wielozadaniowe fregaty programu Miecznik i inne okręty. W związku z wizytami w Gdyni ma powstać także przestrzeń pozwalająca nie tylko na zaopatrywanie, ale też naprawę i serwisowanie przybywających, sojuszniczych jednostek morskich.

Wizyta USNS John Lenthall w świnoujskim porcie była zaplanowana na kilka dni.

Gospodarka Morska
Służby Prasowe 8. FOW

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.