Baltic Hub zakończył budowę nabrzeża T3 – największej inwestycji portowej w regionie Morza Bałtyckiego. We wrześniu terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, a z początkiem października pozostałe cztery z 20 suwnic aRMG zostały oddane do użytku. Terminal T3 zwiększa całkowitą zdolność przeładunkową Baltic Hub aż o 1,5 miliona TEU rocznie, czyli do 4,5 miliona TEU, znacząco umacniając pozycję Gdańska jako strategicznego centrum logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Trzy lata temu na Zatoce Gdańskiej rozpoczęła się budowa jednej z najbardziej ambitnych inwestycji hydrotechnicznych i portowych w historii regionu. 22 września 2022 roku, po otrzymaniu niezbędnych decyzji i zgód, Baltic Hub wydał polecenie rozpoczęcia prac Generalnemu Wykonawcy – konsorcjum firm Budimex i DEME. Nadzór nad tym gigantycznym przedsięwzięciem powierzono firmie Haskoning. Od tego momentu plac budowy zapełnił się nie tylko profesjonalnym sprzętem, ale przede wszystkim zespołami inżynierów, projektantów, pracowników i podwykonawców z całej Polski.
– Przez 36 miesięcy, od rozpoczęcia do zakończenia inwestycji, w całym procesie budowy uczestniczyło ponad 400 pracowników, a w szczytowym momencie realizacji było nas prawie 600 osób. Zaangażowaliśmy setki dostawców i firm współpracujących zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona – mówi Dominik Wróblewski, Dyrektor Civil Engineering Projects Director, odpowiedzialny za realizację T3.
Baltic
Hub wspólnie z partnerami zrealizował to monumentalne wyzwanie
inżynieryjne i organizacyjne zgodnie z harmonogramem. Do realizacji
inwestycji wykorzystano 4 370 000 metrów sześciennych piasku w celu
zalądowienia powierzchni ponad 36 hektarów, które utworzyły na morzu
sztuczną wyspę. Gdyby tę ilość piasku przewozić pojedynczymi
ciężarówkami, potrzebne byłoby 350 tysięcy ciężarówek. Ustawione jeden
za drugim utworzyłyby kolumnę długości odpowiadającej dystansowi z
Gdańska do Pekinu. Z kolei na wykonanie ścian obudowy terminala zużyto
17,5 tysiąca ton stali konstrukcyjnej, czyli tyle, ile mniej więcej waży
2,4 wieży Eiffla. Ilość betonu potrzebna do realizacji oczepów, ścian,
budynków oraz nawierzchni wyniosła 160 tysięcy metrów sześciennych,
czyli 52 w pełni zapełnione baseny olimpijskie.
Terminal
T3 dysponuje głębokowodnym nabrzeżem przeładunkowym o głębokości 17,5
metra i długości 717 metrów. Powierzchnia wynosi 36,4 hektarów. To m.in.
7 608 pól składowych pod kontenery rozmieszczonych w 14 stosach oraz
cztery stosy przeznaczone na składowanie pustych kontenerów.
Baltic Hub wyposażył nowy terminal w najnowocześniejsze sprzęty. Siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych typu STS przebyło drogę morską na dystansie prawie 29 500 kilometrów. Każdy z tych gigantów waży prawie 2 000 tony, osiąga wysokość 96 metrów, a z podniesionym wysięgiem – niemal 150 metrów. Suwnice te należą do najwyższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie, umożliwiając obsługę największych kontenerowców na świecie, przewożących ponad 24 000 TEU na pokładzie.
Uzupełnieniem infrastruktury T3 jest 20 automatycznych suwnic typu aRMG, które operatorzy kontrolują zdalnie z budynku administracyjnego. Baltic Hub zasila wszystkie maszyny zieloną energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju spółki i cel redukcji emisji o 50% do 2030 roku oraz osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 roku.
Zakończenie
budowy terminala T3 ma kluczowe znaczenie dla całego regionu Europy
Środkowo-Wschodniej. Baltic Hub, obejmujący obecnie ponad 124 hektary
powierzchni operacyjnej i 2,1 kilometra głębokowodnych nabrzeży, stał
się największym i najgłębszym terminalem kontenerowym na Morzu
Bałtyckim. Tym samym Gdańsk umocnił pozycję kluczowej bramy
transportowej nie tylko dla Polski, ale także dla krajów Europy
Środkowej takich jak Czechy, Słowacja i Węgry.
– Dzięki połączeniu nowych dźwigów STS i zautomatyzowanej konfiguracji terminala, Baltic Hub znacząco podnosi efektywność operacyjną i bezpieczeństwo. Ukończenie terminala T3 nie tylko wspiera rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmacnia rolę Polski w globalnej sieci logistycznej. Baltic Hub zwiększa odporność łańcuchów dostaw i rozszerza dostęp do rynków globalnych, jednocześnie wzmacniając intermodalną łączność między globalnymi szlakami żeglugowymi a europejską siecią kolejową – przekazał Jan Van Mossevelde, CEO Baltic Hub.
Zakończenie budowy terminala T3 to nie tylko kamień milowy w historii Baltic Hub, ale także inwestycja w przyszłość polskiej gospodarki morskiej. Gdański terminal konsekwentnie realizuje wizję rozwoju jako ekosystem logistyczny o zasięgu globalnym, łącząc zaawansowaną infrastrukturę, zrównoważone podejście i możliwości intermodalne.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland