Za nami 12. edycja TransLogistica Poland, największych targów transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczne wydarzenie po raz kolejny udowodniło, że Polska staje się kluczowym centrum logistycznym regionu – zarówno pod względem infrastruktury, jak i współpracy międzynarodowej. Polskie porty po raz kolejny pokazały się pod wspólnym szyldem, Ports of Poland.
W dniach 4-6 listopada w warszawskim EXPO XXI zaprezentowało się ponad 450 wystawców z 30 krajów, a przez trzy dni hale odwiedziło około 12 tysięcy profesjonalistów branży TSL. Wśród uczestników znaleźli się liderzy sektora transportu, spedycji i logistyki, spółki Skarbu Państwa, operatorzy terminali, armatorzy i przedstawiciele portów morskich z Polski i zagranicy.
Pod wspólnym szyldem Ports of Poland zaprezentowały się w tym roku trzy najważniejsze porty morskie: Gdynia, Gdańsk oraz Szczecin i Świnoujście. Ich wspólne stoisko stało się jednym z centralnych punktów całej wystawy, symbolizując współpracę i spójną strategię rozwoju polskiego wybrzeża.
– Już od kilku lat występujemy pod wspólnym szyldem Ports of Poland, aby kreować silną markę polskich portów. Na rynku globalnym chcemy być postrzegani jako zintegrowany i nowoczesny hub logistyczny – komentuje Adam Hoppe, dyrektor Biura Strategii i Analiz Rynkowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia na targach przedstawił m.in. postępy w budowie terminala intermodalnego z funkcją dual use, umożliwiającego obsługę również ładunków militarnych. W porcie trwa także rozbudowa segmentu Ro-Ro i rozwój połączeń bałtyckich.
– Widzimy dynamiczny wzrost w tym segmencie. Nowa linia Lakeway Link łącząca Gdynię z Szwecją rozwija się znakomicie, a oferta połączeń do Finlandii i Hiszpanii stale się poszerza – dodał Hoppe.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA wraz z Baltic Hubem i PG Eksploatacją zaprezentowali imponujące inwestycje zwiększające zdolności przeładunkowe oraz efektywność logistyczną portu.
– To kolejna edycja TransLogistica Poland, na której Port Gdański jest obecny nie tylko razem z naszymi odpowiednikami ze Szczecina i Gdyni, ale przede wszystkim z naszymi operatorami – Baltic Hubem, największym terminalem kontenerowym na Bałtyku, oraz Portem Gdańsk Eksploatacja, największym operatorem przeładunkowym w Porcie Gdańsk. Jesteśmy tutaj, ponieważ są to najważniejsze targi logistyczne w kraju, pozwalające dotrzeć do nowych klientów – nie tylko w Polsce, ale również za granicą. To doskonała okazja do spotkań z armatorami, operatorami i gestorami ładunków z całego regionu Morza Bałtyckiego – zaznacza Michał Stupak, Menedżer Klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk SA.
Terminal kontenerowy Baltic Hub w czerwcu otworzył terminal T3 – inwestycję, która o ok. 1,5 mln TEU zwiększy przepustowość terminalu w przeładunku kontenerów. To sprawi, że całkowita roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hubu wzrośnie do 4,5 mln TEU, umacniając Gdańsk na mapie portów kontenerowych nie tylko na Bałtyku, ale na świecie.
– Otwarcie terminala T3 Baltic Hub to kamień milowy w rozwoju portu. Dzięki niemu zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU i otwieramy nowe, bezpośrednie połączenia oceaniczne – dodaje Adam Kwidziński, Kierownik Handlowy w Baltic Hub.
– Port Gdańsk to dziś nie tylko terminale kontenerowe, ale też dynamiczny rozwój w segmencie agro. Naszą flagową inwestycją jest Gdański Agro Terminal, projekt, który wzmocni naszą pozycję w obsłudze ładunków rolnych i biomasowych – mówi Michał Trojanowski, Commercial Director & Business Development w Port Gdański Eksploatacja S.A.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zaprezentował inwestycje, które umacniają ich pozycję na mapie transportowej Europy. Zakończono modernizację nabrzeży i dostosowanie infrastruktury do pogłębionego toru wodnego 12,5 m, a w planach jest głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.
– Już dziś widzimy, że nasze inwestycje przynoszą efekty – coraz większe statki zawijają do portu, a potencjał jest w pełni wykorzystywany. Pracujemy też nad projektem nowego terminala głębokowodnego i nad strategią wspólną dla trzech polskich portów – mówi Aneta Szreder-Piernicka, Dyrektor ds. Handlowych i Marketingu, ZMPSiŚ SA.
Obecność Finnlines Polska potwierdziła rosnącą rolę Bałtyku jako strategicznego akwenu dla europejskiej wymiany handlowej.
– Morze Bałtyckie stało się wewnętrznym morzem Unii Europejskiej i NATO. To dziś jeden z najważniejszych akwenów dla handlu, bezpieczeństwa i energetyki. W ostatnich latach zainwestowaliśmy ponad 500 mln euro w nowy tonaż i przygotowujemy kolejne jednostki – mówi Rafał Kwapisz, dyrektor zarządzający w Finnlines Polska.
Finnlines obsługuje z Polski 12 zawinięć tygodniowo, łącząc Gdynię z portami w Hanko, Helsinkach, Kotce, Malmö czy Bilbao. Dzięki temu Polska zyskuje silne połączenia z całą siecią grupy Grimaldi na świecie.
Firma aktywnie angażuje się w obsługę ładunków drobnicowych, rozwój infrastruktury magazynowej i wspiera projekty związane z energetyką wiatrową na Bałtyku.
– TransLogistica Poland to dziś nie tylko największe wydarzenie TSL w regionie, ale też drugie najważniejsze w Europie. Warszawa staje się tym, czym Monachium jest dla Zachodu – centrum wymiany wiedzy i trendów – dodaje Paweł Konowałek, dyrektor targów TransLogistica Poland.
Tegoroczna edycja pokazała, że Polska pełni kluczową rolę w łańcuchach dostaw między Skandynawią, Europą Zachodnią a Bałkanami. Wydarzenie stało się platformą dialogu między sektorem publicznym a prywatnym, miejscem debat o cyfryzacji, ekologii i rozwoju infrastruktury.
Dynamiczny rozwój portów, terminali i sieci transportowych, a także strategiczne inwestycje i współpraca między sektorem publicznym i prywatnym sprawiają, że kraj konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako kluczowy węzeł logistyczny regionu.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
Ukraińcy zaatakowali terminal naftowy na Krymie oraz rafinerię w Saratowie