• <

TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland
Fot. GospodarkaMorska.pl

Za nami 12. edycja TransLogistica Poland, największych targów transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczne wydarzenie po raz kolejny udowodniło, że Polska staje się kluczowym centrum logistycznym regionu – zarówno pod względem infrastruktury, jak i współpracy międzynarodowej. Polskie porty po raz kolejny pokazały się pod wspólnym szyldem, Ports of Poland.

W dniach 4-6 listopada w warszawskim EXPO XXI zaprezentowało się ponad 450 wystawców z 30 krajów, a przez trzy dni hale odwiedziło około 12 tysięcy profesjonalistów branży TSL. Wśród uczestników znaleźli się liderzy sektora transportu, spedycji i logistyki, spółki Skarbu Państwa, operatorzy terminali, armatorzy i przedstawiciele portów morskich z Polski i zagranicy.

Ports of Poland – wspólna marka polskich portów


Pod wspólnym szyldem Ports of Poland zaprezentowały się w tym roku trzy najważniejsze porty morskie: Gdynia, Gdańsk oraz Szczecin i Świnoujście. Ich wspólne stoisko stało się jednym z centralnych punktów całej wystawy, symbolizując współpracę i spójną strategię rozwoju polskiego wybrzeża.

– Już od kilku lat występujemy pod wspólnym szyldem Ports of Poland, aby kreować silną markę polskich portów. Na rynku globalnym chcemy być postrzegani jako zintegrowany i nowoczesny hub logistyczny – komentuje Adam Hoppe, dyrektor Biura Strategii i Analiz Rynkowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Port Gdynia na targach przedstawił m.in. postępy w budowie terminala intermodalnego z funkcją dual use, umożliwiającego obsługę również ładunków militarnych. W porcie trwa także rozbudowa segmentu Ro-Ro i rozwój połączeń bałtyckich.

– Widzimy dynamiczny wzrost w tym segmencie. Nowa linia Lakeway Link łącząca Gdynię z Szwecją rozwija się znakomicie, a oferta połączeń do Finlandii i Hiszpanii stale się poszerza – dodał Hoppe.

Port Gdańsk i jego terminale


Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA wraz z Baltic Hubem i PG Eksploatacją zaprezentowali imponujące inwestycje zwiększające zdolności przeładunkowe oraz efektywność logistyczną portu.

– To kolejna edycja TransLogistica Poland, na której Port Gdański jest obecny nie tylko razem z naszymi odpowiednikami ze Szczecina i Gdyni, ale przede wszystkim z naszymi operatorami – Baltic Hubem, największym terminalem kontenerowym na Bałtyku, oraz Portem Gdańsk Eksploatacja, największym operatorem przeładunkowym w Porcie Gdańsk. Jesteśmy tutaj, ponieważ są to najważniejsze targi logistyczne w kraju, pozwalające dotrzeć do nowych klientów – nie tylko w Polsce, ale również za granicą. To doskonała okazja do spotkań z armatorami, operatorami i gestorami ładunków z całego regionu Morza Bałtyckiego – zaznacza Michał Stupak, Menedżer Klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk SA.

Terminal kontenerowy Baltic Hub w czerwcu otworzył terminal T3 – inwestycję, która o ok. 1,5 mln TEU zwiększy przepustowość terminalu w przeładunku kontenerów. To sprawi, że całkowita roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hubu wzrośnie do 4,5 mln TEU, umacniając Gdańsk na mapie portów kontenerowych nie tylko na Bałtyku, ale na świecie.

– Otwarcie terminala T3 Baltic Hub to kamień milowy w rozwoju portu. Dzięki niemu zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU i otwieramy nowe, bezpośrednie połączenia oceaniczne – dodaje Adam Kwidziński, Kierownik Handlowy w Baltic Hub.

– Port Gdańsk to dziś nie tylko terminale kontenerowe, ale też dynamiczny rozwój w segmencie agro. Naszą flagową inwestycją jest Gdański Agro Terminal, projekt, który wzmocni naszą pozycję w obsłudze ładunków rolnych i biomasowych – mówi Michał Trojanowski, Commercial Director & Business Development w Port Gdański Eksploatacja S.A.

Szczecin i Świnoujście – porty głębokowodne przyszłości


Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zaprezentował inwestycje, które umacniają ich pozycję na mapie transportowej Europy. Zakończono modernizację nabrzeży i dostosowanie infrastruktury do pogłębionego toru wodnego 12,5 m, a w planach jest głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

– Już dziś widzimy, że nasze inwestycje przynoszą efekty – coraz większe statki zawijają do portu, a potencjał jest w pełni wykorzystywany. Pracujemy też nad projektem nowego terminala głębokowodnego i nad strategią wspólną dla trzech polskich portów – mówi Aneta Szreder-Piernicka, Dyrektor ds. Handlowych i Marketingu, ZMPSiŚ SA.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Bałtyk jako wewnętrzne morze Europy


Obecność Finnlines Polska potwierdziła rosnącą rolę Bałtyku jako strategicznego akwenu dla europejskiej wymiany handlowej.

– Morze Bałtyckie stało się wewnętrznym morzem Unii Europejskiej i NATO. To dziś jeden z najważniejszych akwenów dla handlu, bezpieczeństwa i energetyki. W ostatnich latach zainwestowaliśmy ponad 500 mln euro w nowy tonaż i przygotowujemy kolejne jednostki – mówi Rafał Kwapisz, dyrektor zarządzający w Finnlines Polska.

Finnlines obsługuje z Polski 12 zawinięć tygodniowo, łącząc Gdynię z portami w Hanko, Helsinkach, Kotce, Malmö czy Bilbao. Dzięki temu Polska zyskuje silne połączenia z całą siecią grupy Grimaldi na świecie.

Firma aktywnie angażuje się w obsługę ładunków drobnicowych, rozwój infrastruktury magazynowej i wspiera projekty związane z energetyką wiatrową na Bałtyku.

Znaczenie TransLogistica Poland dla branży


– TransLogistica Poland to dziś nie tylko największe wydarzenie TSL w regionie, ale też drugie najważniejsze w Europie. Warszawa staje się tym, czym Monachium jest dla Zachodu – centrum wymiany wiedzy i trendów – dodaje Paweł Konowałek, dyrektor targów TransLogistica Poland.

Tegoroczna edycja pokazała, że Polska pełni kluczową rolę w łańcuchach dostaw między Skandynawią, Europą Zachodnią a Bałkanami. Wydarzenie stało się platformą dialogu między sektorem publicznym a prywatnym, miejscem debat o cyfryzacji, ekologii i rozwoju infrastruktury.

Dynamiczny rozwój portów, terminali i sieci transportowych, a także strategiczne inwestycje i współpraca między sektorem publicznym i prywatnym sprawiają, że kraj konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako kluczowy węzeł logistyczny regionu.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.