16 listopada br. do terminalu w Świnoujściu wpłynął jubileuszowy 400. ładunek skroplonego gazu ziemnego (LNG). To ważne świadectwo konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski i zwiększania bezpieczeństwa energetycznego.
Podczas przyjęcia 400. dostawy rozładowano 160 tys. m sześc. LNG, co po regazyfikacji (czyli zmianie stanu skupienia ze skroplonego na gazowy) umożliwi przesłanie do sieci 96 mln m sześc. gazu.
- Dzisiejsza, 400. dostawa LNG to nie tylko ważne wydarzenie operacyjne – to dowód skutecznie realizowanej polityki energetycznej rządu, która przynosi wymierne rezultaty. Polska ma zabezpieczone własne potrzeby i może być wsparciem dla zapewnienia stabilności energetycznej państw w regionie. Każdy obsłużony przy nabrzeżu w Świnoujściu gazowiec jest symbolem naszej niezłomności i konsekwencji w dążeniu do suwerenności energetycznej. Rozwój infrastruktury gazowej, w tym rozbudowa Terminalu LNG, jest jednym z kluczowych elementów długofalowej polityki wzmacniania bezpieczeństwa i niezależności energetycznej państwa – powiedział Wojciech Wrochna, Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
- Przy okazji odebrania 400. dostawy LNG chcę serdecznie podziękować wszystkim pracownikom GAZ-SYSTEM oraz instytucjom i partnerom biznesowym, którzy swoją pracą, zaangażowaniem i odpowiedzialnością zapisują się na kartach historii niezależności energetycznej Polski. 400 obsłużonych ładunków to realny dowód, że Polska ma dziś infrastrukturalną zdolność przyjmowania tego surowca z różnych kierunków i źródeł. Symboliczna dostawa to także czterysta potwierdzeń na to, że krajowy system przesyłu gazu w Polsce funkcjonuje w sposób stabilny, elastyczny i jest gotowy na wyzwania przyszłości - podkreśla Sławoimir Hinc, prezes Gaz-System.
Dodaje również, że ambicją spółki jest utrzymanie wysokiej sprawności terminala w Świnoujściu. Obecnie prowadzone są zaawansowane prace przy powstaniu FSRU - pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej, a także kontynuowana jest rozbudowa krajowej sieci przesyłowej, aby zapewnić ciągłość dostaw gazu do odbiorców w całym kraju i stworzyć hub gazowy dla państw regionu.
Jubileusz 400. dostawy LNG przypada w chwili, gdy terminal w Świnoujściu dysponuje zwiększonymi mocami regazyfikacyjnymi na poziomie 8,3 mld m sześc. rocznie, co odpowiada około połowie zapotrzebowania na gaz w Polsce. Dzięki terminalowi zwiększamy gwarancję bezpieczeństwa dostaw gazu na potrzeby polskich rodzin i podmiotów gospodarczych. Dostęp i możliwość sprowadzenia skroplonego gazu z wielu rynków na świecie jest kluczowym elementem strategii uniezależniania się od jednego dostawcy i budowania mocnej pozycji gospodarczej naszego państwa.
Obsłużenie w Świnoujściu 400 dostaw od początku funkcjonowania obiektu wskazuje, że portfolio dostawców zwiększa się w sposób trwały i skuteczny. Polska, dzięki posiadaniu własnej nowoczesnej infrastruktury do regazyfikacji LNG, staje się istotnym graczem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Centrum przyjmowania skroplonego gazu może być punktem stabilności również dla sąsiednich krajów, dlatego terminal w Świnoujściu stanowi istotną część fundamentu niezbędnego do uruchomienia hubu gazowego w Polsce.
Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu znajduje się w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Został otwarty w grudniu 2015 r. Instalacje do przesyłu gazu i dwa zbiorniki (o pojemności 160 tys. m sześć. każdy) umożliwiły dywersyfikację dostaw błękitnego paliwa, zapewniając Polsce bezpieczeństwo energetyczne.
Gazoport tworzą falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków. Z systemem przesyłowym gazu ziemnego terminal LNG jest połączony oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia do Szczecina.
Po rozbudowie w styczniu br. zdolność regazyfikacyjna terminalu wzrosła z 6,2 mld m sześć. rocznie do 8,3 mld m sześć. Gazowce z LNG przypływają do Świnoujścia przede wszystkim z USA i Kataru. Realizacja 300. dostawy miała miejsce w lipcu ubiegłego roku.
W 2016 roku LNG stanowiło zaledwie ok. 8 proc. dostaw gazu z zagranicy. Teraz gazowce, drogą morską, dostarczają Polsce już połowę potrzebnego paliwa.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland