• <
CSL_790x140_2025

Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu

13.11.2025 14:36 Źródło: Gaz-System
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
Fot. Gaz-System

Gaz-System poinformował, że 11 listopada w świnoujskim terminalu LNG został przeprowadzony pierwszy, komercyjny załadunek LNG na jednostkę bunkrującą. Ma to być dowód rozwoju zdolności terminala, stanowiąc też ważny element budowy nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury energetycznej państwa.

Do tej pory bunkrowanie na wodzie odbywało się u nas z użyciem paliw standardowych, tym razem, po raz pierwszy zatankowano prom o przyjaźniejszym dla środowiska napędzie na paliwo LNG. Operacja została przeprowadzona na bunkierka Avenir Ascension (IMO 9868974), należącego do firmy Avenir LNG, zbudowanym w 2022 roku i pływającym pod banderą Malty. Ma on 116 metrów długości i 19 metrów szerokości, a także pojemność wynoszącą 7500 m3. Statek zrealizował wtedy też operację zabunkrowania paliwa LNG w relacji burta do burty na prom Peter Pan należący do armatora TT-Line. 

Dzień wcześniej, 10 listopada, miał miejsce pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu, którego operatorem jest Gaz-System. Akcja miała miejsce przy nabrzeżu drugim, powstałym w wyniku rozbudowy obiektu.

To kolejne przedsięwzięcia wpisujące się w rozwój Terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Przypomnijmy, że na początku tego roku została zakończona jego rozbudowa, która objęła budowę drugiego nabrzeża oraz trzeciego zbiornika LNG. Inwestorem budowy części hydrotechnicznej nabrzeża, czyli stanowiska statkowego, konstrukcji morskiej estakady przesyłowej i infrastruktury cumowniczej był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki temu gazoport obecnie dysponuje zdolnością regazyfikacyjną 8,3 mld m3 gazu rocznie i może świadczyć nowe usługi na rzecz klientów. Może też nie tylko przyjmować ładunki LNG z dużych statków transportowych, ale również realizować załadunki oraz przeładunki LNG na statki małej i średniej skali, w tym jednostki bunkrujące. Pierwszy komercyjny załadunek LNG to kolejny krok w rozwoju.

Na dniach została odebrana 70 dostawa LNG (zarazem 399 w ogóle), z gazowca Flex Aurora. Co istotne, regularne dostawy surowca przybywają też na statkach czarterowanych przez Orlen. Warto pamiętać, że jeszcze w momencie otwarcia świnoujskiego terminala w 2025 roku LNG stanowiło zaledwie ok. 8% dostaw gazu z zagranicy. Teraz drogą morską jest dostarczana do Polski blisko połowa potrzebnego paliwa.

Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu znajduje się w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Gazoport tworzą falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków. Z systemem przesyłowym gazu ziemnego terminal LNG jest połączony oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia prowadzącym do Szczecina. 

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.