Gaz-System poinformował, że 11 listopada w świnoujskim terminalu LNG został przeprowadzony pierwszy, komercyjny załadunek LNG na jednostkę bunkrującą. Ma to być dowód rozwoju zdolności terminala, stanowiąc też ważny element budowy nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury energetycznej państwa.
Do tej pory bunkrowanie na wodzie odbywało się u nas z użyciem paliw standardowych, tym razem, po raz pierwszy zatankowano prom o przyjaźniejszym dla środowiska napędzie na paliwo LNG. Operacja została przeprowadzona na bunkierka Avenir Ascension (IMO 9868974), należącego do firmy Avenir LNG, zbudowanym w 2022 roku i pływającym pod banderą Malty. Ma on 116 metrów długości i 19 metrów szerokości, a także pojemność wynoszącą 7500 m3. Statek zrealizował wtedy też operację zabunkrowania paliwa LNG w relacji burta do burty na prom Peter Pan należący do armatora TT-Line.
Dzień wcześniej, 10 listopada, miał miejsce pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu, którego operatorem jest Gaz-System. Akcja miała miejsce przy nabrzeżu drugim, powstałym w wyniku rozbudowy obiektu.
To kolejne przedsięwzięcia wpisujące się w rozwój Terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Przypomnijmy, że na początku tego roku została zakończona jego rozbudowa, która objęła budowę drugiego nabrzeża oraz trzeciego zbiornika LNG. Inwestorem budowy części hydrotechnicznej nabrzeża, czyli stanowiska statkowego, konstrukcji morskiej estakady przesyłowej i infrastruktury cumowniczej był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki temu gazoport obecnie dysponuje zdolnością regazyfikacyjną 8,3 mld m3 gazu rocznie i może świadczyć nowe usługi na rzecz klientów. Może też nie tylko przyjmować ładunki LNG z dużych statków transportowych, ale również realizować załadunki oraz przeładunki LNG na statki małej i średniej skali, w tym jednostki bunkrujące. Pierwszy komercyjny załadunek LNG to kolejny krok w rozwoju.
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w Terminalu w Świnoujściu
— GAZ-SYSTEM (@GAZ_SYSTEM) November 12, 2025
📢 W @TerminalLNG w Świnoujściu zrealizowaliśmy pierwszy komercyjny załadunek LNG na jednostkę bunkrującą!
Po przeprowadzonej przez #GAZSYSTEM rozbudowie #TerminalLNG może dziś nie tylko przyjmować ładunki #LNG z… pic.twitter.com/ergxZF7EgH
Na dniach została odebrana 70 dostawa LNG (zarazem 399 w ogóle), z gazowca Flex Aurora. Co istotne, regularne dostawy surowca przybywają też na statkach czarterowanych przez Orlen. Warto pamiętać, że jeszcze w momencie otwarcia świnoujskiego terminala w 2025 roku LNG stanowiło zaledwie ok. 8% dostaw gazu z zagranicy. Teraz drogą morską jest dostarczana do Polski blisko połowa potrzebnego paliwa.
Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu znajduje się w zewnętrznej części portu morskiego w Świnoujściu na wyspie Wolin. Gazoport tworzą falochron osłonowy, nabrzeże dalbowe i obrotnica dla statków. Z systemem przesyłowym gazu ziemnego terminal LNG jest połączony oddanym do użytku w 2014 roku gazociągiem wysokiego ciśnienia prowadzącym do Szczecina.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej
Wszystkie 72 fundamenty na duńskiej farmie Thor zamontowane