Naukowcy z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy dla jednostek nawodnych, umożliwiający bezpieczne, szybkie i precyzyjne cumowanie małych jednostek interwencyjnych do większych statków. Wynalazek został opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy (EPO).
Uczelnia poinformowała, że twórcami wynalazku pt. „Mobile electromagnetic mooring system for surface vessels” są dr hab. kpt. ż.w. Grzegorz Rutkowski, prof. UMG oraz kpt. ż.w. Paweł Kołakowski z Katedry Nawigacji na Wydziale Nawigacyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Wyjaśniono, że mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy to zestaw urządzeń mocowany w strefie nadwodnej, zlokalizowanej powyżej linii wodnej interwencyjnej jednostki pływającej o niewielkich wymiarach kadłuba.
System jest wyposażony w mobilne pneumatyczne odbijacze dystansujące, zintegrowane windy cumownicze oraz system chwytaków elektromagnetycznych. Umożliwia cumowanie i swobodne przemieszczanie się mniejszej jednostki serwisowej wzdłuż burty większej jednostki pływającej.
Podano, że głównymi zaletami rozwiązania są: zwiększenie bezpieczeństwa operacji cumowniczych, ograniczenie ryzyka wypadków przy obsłudze lin cumowniczych, krótszy czas cumowania i odcumowywania, a także brak konieczności bezpośredniego udziału załogi w operacjach cumowniczych. Dodatkowo zastosowanie systemu pozwala zmniejszyć zużycie paliwa oraz skrócić czas wykrycia i naprawy usterek kadłuba statku.
Jest to pierwszy europejski patent Uniwersytetu Morskiego w Gdyni przyznany na rozwiązanie w branży morskiej. W październiku zakończono proces walidacji patentu.
Uczelnia poinformowała, że nowy patent stanowi element oferty technologicznej UMG, opracowanej przez Centrum Transferu Technologii w latach 2020–2023.
pm/ agt/
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym
Flint Systems dostarczył symulator żurawia wieżowego dla ONZ