Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Informacje o tym, że ofertę ze Szwecji poparł rząd Wielkiej Brytanii, poinformował portal wnp.pl w artykule pt. Nieoczekiwane wsparcie szwedzkiej oferty dla Polski na okręty podwodne. Co istotne, proponowany przez Saab okręt podwodny serii A26 (typ Blekinge) posiada w swoim wyposażeniu także brytyjskie komponenty, stąd wizja sprzedaży tych jednostek dalej wskazuje na możliwość kolejnych zamówień u dostawców i podwykonawców z Wielkiej Brytanii. Należy tu zauważyć, że Sztokholm i Londyn zacieśniają współpracę na niwie obronnej, czego dowodem ma być podawana w mediach informacja o propozycji dostarczenia Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen) fregat opartych na platformie Arrowhead 140, tej samej będącej wzorem m.in. dla brytyjskich okrętów typu 31 i polskich programu „Miecznik”.
Polityczne wsparcie dla szwedzkiej oferty ze strony Brytyjczyków może stanowić także o ich zainteresowaniu rozwijaniu współpracy także z polską branżą okrętową, tym bardziej że już teraz mający siedzibę w Rosyth koncern Babcock jest głównym, zagranicznym partnerem budowy polskich fregat, powstających w gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej. W przedsięwzięcie to są także zaangażowane Thales UK i MBDA UK. Co należy też dodać, Saab również dąży do zacieśnienia współpracy z polskimi firmami i stoczniami, biorąc pod uwagę fakt, że krajowe podmioty biorą udział w budowie dwóch okrętów podwodnych dla Szwecji. Bliskość do Polski oraz priorytetowe znaczenie Morza Bałtyckiego ma tym bardziej tworzyć pomost do bliskiej współpracy. Dowodem na to są tez kontrakty zbrojeniowe, w tym na już budowane dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) programu „Delfin”.
Będący głównym przedmiotem oferty okręt podwodny typu
Blekinge ma (w odmianie szwedzkiej) 66,1 metra długości i 6,75 metra
szerokości. Wyporność wynosi 1956 ton w położeniu nawodnym i ok. 2500 ton w
zanurzeniu. Kadłub powstaje w technologii tzw. „kompleksowej niewykrywalności”
określanej jako GHOST (Genuine HOlistic STealth), ze stali niskostopowej SSAB
Strenx 700, pokrytej dodatkowo warstwą farby tworzącą powłokę dźwiękochłonną,
aby zapewnić niewykrywalność wobec sonarów aktywnych, wykorzystywanych przez
m.in. okręty i śmigłowce przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Załoga
może liczyć od 17 do 26 osób.
Na napęd składają się m.in. trzy niezależne od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion, AIP) silniki Stirling Mark V oraz trzy silniki wysokoprężne o zapłonie samoczynnym. Autonomiczność okrętów ma wynosić 45 dób, z czego 18 dób na samym tylko napędzie AIP, bez doładowania.
W skład wyposażenia wchodzi zintegrowany system dowodzenia i zarządzania walką (CMS) Saab 9LV, natomiast uzbrojenie tworzy 4-6 wyrzutni torped 533 mm, wyposażonych w reduktory do kalibru 400 mm. Podstawowy stan uzbrojenia ma obejmować torpedy lekkie Tp 45 lub najnowsze Tp 47 i torpedy ciężkie Tp 62, wszystkie produkcji szwedzkiej, a także zaawansowane miny morskie. Okręty będą posiadać też specjalny właz MMP (Multi-Mission Portal), umieszczony w dziobowej części kadłuba, dostosowany do obsługi bezzałogowych pojazdów podwodnych klasy AUV, UUV i ROV, a także wykorzystywany przez nurków lub jako dodatkowy przedział uzbrojenia do torped i/lub min morskich.
Więcej na temat szwedzkiej oferty pisaliśmy w tekście pt. Saab na BaltExpo 2025: Szwedzkiej branży morskiej zależy na zacieśnianiu partnerstwa. O zawarcie umowy z polskim zamawiającym starają się, oprócz tego podmiotu, także francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80) koreańska Hanwha Ocean (KSS-III Batch II + KSS-I jako pomost), niemiecki TKMS (212CD + 210/typ Ula jako pomost) i włoski Fincantieri (212NFS + 212A/typ Todaro lub typ Sauro jako pomost). Więcej na temat ofert pisaliśmy w tekście pt. Program „Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów