Szwedzki koncern Saab poinformował 13 października o otrzymaniu zamówienia od Szwedzkiej Agencji Zamówień Wojskowych (Försvarets MaterielVerk, FMV) na ostatnią fazę produkcji, a także dodatkowy zakres dostaw materiałów i usług dla dwóch okrętów podwodnych typu Blekinge (seria A26), wcześniej zamówionych przez Szwecję. Wartość zamówienia wynosi około 9,6 miliarda SEK, a większość dostaw jest planowana na lata 2026–2032.
Zamówienie ma związek z trwającą od lat budową nowych okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen). Aktualnie w stoczni Saab Kockums, mieszczącej się w Karlskronie, powstają dwa okręty tej serii, HMS Blekinge i HMS Skåne. Do służby mają wejść po 2030 roku.
– Saab buduje najnowocześniejsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne dla Szwecji. Dzięki doskonałej współpracy pomiędzy Saab a FMV zapewniliśmy Szwecji najnowocześniejsze zdolności w zakresie działań podwodnych, które przyczynią się do utrzymania bezpieczeństwa naszych wód przez kolejne dekady– powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab.
Okręty podwodne typu Blekinge mają, wersji budowanej dla Szwecji, 66,1 metra długości i 6,75 metra szerokości. Wyporność normalna to 1956 ton w położeniu nawodnym i ok. 2500 ton w zanurzeniu. Załoga będzie liczyć 17-26 osób. Na napęd składają się trzy niezależne od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion, AIP) silniki Stirling Mark V oraz trzy silniki wysokoprężne o zapłonie samoczynnym. Autonomiczność okrętów ma wynosić 45 dób, z czego 18 dób na samym tylko napędzie AIP, bez doładowania. Kluczowym elementem wyposażenia jest system dowodzenia i zarządzania walką (CMS) Saab 9LV.
Uzbrojenie tworzy 4-6 wyrzutni torped 533 mm, wyposażonych w reduktory do kalibru 400 mm. Podstawowy stan uzbrojenia ma obejmować torpedy lekkie Tp 45 lub najnowsze Tp 47 i torpedy ciężkie Tp 62, wszystkie produkcji szwedzkiej. Ponadto okręty tej serii będą posiadać specjalny właz MMP (Multi-Mission Portal), umieszczony w dziobowej części kadłuba. Zostanie on dostosowany do obsługi bezzałogowych pojazdów podwodnych klasy AUV, UUV i ROV, a także wykorzystywany przez nurków lub jako dodatkowy przedział uzbrojenia do torped i/lub min morskich.
Podobne okręty są proponowane również Polsce w ramach programu „Orka”, gdzie Saab jest jednym z oferentów. W związku z tym koncern podpisał szereg porozumień z polskimi podmiotami z myślą o współpracy przy budowie oraz transferze technologii. Co też istotne, niektóre z tych firm już są jednymi z dostawców, którzy zapewniają wyposażenie dla obecnie budowanych, szwedzkich jednostek.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach