Ponad 500 uczestników, kilkanaście paneli i warsztatów oraz jedno wspólne przesłanie: czas na silny, lokalny łańcuch dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej. 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Offshore Wind – Logistics & Supplies (OWLS), zorganizowana przez Polską Izbę Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW) w dniach 29-30 października 2025 r., zgromadziła w Gdańsku kluczowych przedstawicieli branży offshore, by rozmawiać o kierunkach, mechanizmach i priorytetach dla dalszego rozwoju sektora.
W gronie ekspertów, inwestorów, dostawców oraz przedstawicieli administracji toczyły się debaty o finansowaniu, modelach kontraktowych, bezpieczeństwie, regulacjach i nowych technologiach – zawsze z perspektywy praktycznych rozwiązań dla łańcucha dostaw.
– To była edycja wyjątkowo pragmatyczna i mocno osadzona w realiach branży. Dyskutowaliśmy o konkretnych rozwiązaniach, które mogą usprawnić współpracę między wszystkimi interesariuszami procesu. W centrum uwagi znalazły się mechanizmy, które pozwolą w pełni uwolnić potencjał krajowego przemysłu w epokowym przedsięwzięciu, jakim jest kampania budowy morskich farm wiatrowych na polskim Bałtyku – podkreśla Jakub Budzyński, prezes PIMEW.
Konferencja OWLS 2025 potwierdziła, że krajowy łańcuch dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej przestaje być ideą, a staje się faktem. Coraz liczniejsza grupa polskich firm wchodzi do międzynarodowych struktur dostawczych, a polskie porty, zakłady produkcyjne i ośrodki inżynieryjne zaczynają odgrywać realną rolę w europejskim ekosystemie offshore.
– Local content nie jest już tylko postulatem branży. Teraz to oficjalny kierunek polityki państwa. Premier Donald Tusk jasno sygnalizuje, że budowa silnego, krajowego łańcucha dostaw stała się rządowym priorytetem, a krajowy przemysł ma być fundamentem realizacji strategicznych projektów inwestycyjnych. Odbieramy ten przekaz z ogromną satysfakcją. Podczas konferencji rozmawialiśmy o konkretnych mechanizmach wzmacniania polskiego local content – znamy realia sektora, mamy gotowe narzędzia i wiemy, gdzie system wymaga usprawnień oraz jak je przeprowadzić – zwraca uwagę Budzyński.
Nowa formuła programowa konferencji, oparta na równoległych ścieżkach tematycznych, pozwoliła każdemu uczestnikowi stworzyć swój indywidualny plan udziału i skoncentrować się na kwestiach najistotniejszych z punktu widzenia jego roli w łańcuchu dostaw. Do wyboru było blisko 20 paneli i warsztatów poświęconych m.in. finansowaniu, kryteriom pozacenowym w aukcjach, otoczeniu regulacyjnemu projektów offshore, logistyce portowej i zapleczu serwisowemu. Wiele uwagi poświęcono także bezpieczeństwu łańcucha dostaw, obejmującemu zarówno kwestie QHSE, jak również cyberbezpieczeństwo oraz nowe technologie, w tym wykorzystanie jednostek i systemów bezzałogowych (USV/UAV). Uzupełnieniem programu były wizyty studyjne w fabryce morskich wież wiatrowych Baltic Towers oraz na przyportowych terenach inwestycyjnych InvestGDA.
– To wydarzenie jest unikalne, bo łączy wiedzę techniczną, biznes i realne przykłady wdrożeń. Nie rozmawiamy o tym „co by było gdyby”, tylko konkretnie o tym, jak budować, dostarczać i współpracować tu i teraz – mówi Budzyński. Wśród tematów, które wzbudziły największe zainteresowanie, znalazły się zagadnienia związane z finansowaniem i gwarancjami, bankowalnością kontraktów, a także modele zakupowe i otoczenie regulacyjne projektów offshore.
Po raz pierwszy podczas konferencji OWLS wręczono Nagrody PIMEW, uhonorowując firmy oraz instytucje szczególnie zaangażowane w rozwój polskiego łańcucha dostaw w sektorze offshore wind.
Nagrody otrzymali:
• W kategorii Kontrakt roku - Ocean Winds oraz CRIST Offshore, za podpisanie kontraktu EPC na budowę morskiej stacji elektroenergetycznej dla projektu BC-Wind.
• W kategorii Inwestycja roku - Baltic Towers, za budowę fabryki wież wiatrowych offshore w Gdańsku.
Specjalne wyróżnienia przyznano:
• Beacie Rutkiewicz, Wojewodzie Pomorskiej, za wspieranie strategicznych inwestycji wzmacniających łańcuch dostaw morskiej energetyki wiatrowej,
• Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Pomorskiego, za istotny wkład w tworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju sektora offshore wind w regionie.
Morska energetyka wiatrowa to największy program inwestycyjny we współczesnej historii Polski – o wartości sięgającej 500 mld zł do 2040 roku. Przedsięwzięcie takiej skali nie może być obszarem importu kompetencji. To musi być bodziec do budowy trwałego, krajowego zaplecza przemysłowego. Eksperci podkreślają również, że w aktualnej sytuacji głębokiej nierównowagi pomiędzy popytem a podażą, dywersyfikacja bazy dostawców w oparciu o krajowy local content staje się kluczowym czynnikiem powodzenia realizacji projektów w zakładanych budżetach oraz harmonogramach.
– Lokowanie potencjału krajowego przemysłu w trwającej fazie budowy morskich farm wiatrowych oraz rozwijanie kompetencji w celu maksymalizacji udziału polskich przedsiębiorstw w II fazie rozwoju offshore wind to bez wątpienia jedno z kluczowych wyzwań najbliższych lat. Niezbędna jest inwentaryzacja dotychczasowych doświadczeń w celu opracowania praktycznych, dedykowanych metod wsparcia oraz skalowania firm, a także mechanizmów współpracy gwarantujących efektywność oraz bezpieczeństwo dla wszystkich zaangażowanych stron. Konferencja Offshore Wind – Logistics & Supplies to wydarzenie stworzone w celu realizacji tych zamierzeń – podkreśla Budzyński.
Tegoroczna edycja OWLS jednoznacznie potwierdziła, że konferencja organizowana przez PIMEW to nie tylko forum dyskusji, ale także narzędzie realnego kształtowania kierunków rozwoju branży. – To była edycja wyjątkowa pod każdym względem – rekordowa frekwencja, rekordowa liczba partnerów i przede wszystkim rekordowa liczba konkretnych wniosków. OWLS to dziś nie tylko konferencja – to przestrzeń, w której powstaje praktyczna mapa drogowa dla polskiego offshore wind – podsumował prezes PIMEW.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej