Bangladesz jest w trakcie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w kraju, ale pojawił się nieoczekiwany problem – elementy instalacji płyną do kraju na pokładzie statku objętego sankcjami, którego władze w Dhace nie chcą.
Wykonawcą pierwszej bangladeskiej elektrowni jądrowej Rooppur jest rosyjski koncern Rosatom. Logistyka projektu zakłada przeprowadzenie kolejnej dostawy komponentów drogą morską. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że Rosatom postanowił wykorzystać do tego drobnicowiec Ursa Major pod rosyjską banderą. Sęk w tym, że statek jest objęty sankcjami, jako ruchomość powiązana z rosyjską firmą Obronlogistika OOO, która zajmuje się dostarczaniem ładunków dla rosyjskiego ministerstwa obrony, a tym samym dla armii. Media wyliczają, że Ursa Major był wykorzystywany m.in. do transportu materiałów budowlanych do budowy baz wojskowych w Arktyce.
Yafes Osman, minister nauki i technologii Bangladeszu, zakazał statkowi wpłynięcia do kraju i rozładunku. O decyzji poinformowana została strona rosyjska. Według lokalnych mediów rozdrażniła ona rosyjskich dyplomatów w Dhace, którzy złożyli oficjalny list protestacyjny do rządu Bangldeszu. Jednocześnie jednak Osman miał przekazać dziennikarzom, że Rosjanie wysłali Ursa Major przez pomyłkę i są gotowi do zastąpienia go innym statkiem, który będzie miał pozwolenie na przybicie do portu.
Poprzednie dostawy elementów do budowy elektrowni w Rooppur były wykonywane za pomocą statków zarówno pod banderą rosyjską, jak i innymi. Były to m.in. frachtowce Kamilla (pod flagą Rosji) i Dragonball (Liberia).
Stacja zlewcza do odbioru ścieków komunalnych w kołobrzeskim porcie już czynna
Port Gdańsk – atrakcyjna działka w pobliżu Baltic Hubu czeka na dzierżawcę
Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)
Ocean Network Express z nowym rekordem załadunku kontenerów na jednym statku
Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)
Silne powiązania między różnorodnością a dobrym przywództwem w żegludze. Roczny przegląd DSG 2023