• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czegoś takiego Wisła jeszcze nie niosła. Transport rekordowego ładunku ruszył do Płocka

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czegoś takiego Wisła jeszcze nie niosła. Transport rekordowego ładunku ruszył do Płocka

Partnerzy portalu

przeładunek orlen
Fot. GospodarkaMorska.pl

Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.

Pływający pod banderą Niderlandów Fairmaster dostarczył kolejną część elementów do budowy Kompleksu Olefin III. Komponenty rozładowano w czwartek na barki, którymi ruszyły w 400-kilometrowy rejs w górę Wisły.

To nie pierwsza tego typu operacja na potrzeby Olefin III, ani nie ostatnia. Już w styczniu z fabryki pod Szanghajem przypłynęły pierwsze ponadgabarytowe ładunki, które były spławiane w dalszą drogę do Płocka.

Morska Agencja Gdynia od początku 2023 roku obsługuje wszystkie jednostki, które transportują do Gdańska elementy do rozbudowy płockiej rafinerii. Fairmaster jest już szóstym statkiem rozładowywanym przez MAG wraz z DSV – Global Transport and Logistics, firmą, która jest odpowiedzialna za realizację projektu i organizację wszystkich związanych z nim dostaw na terenie Polski.

Fairmaster należy do armatora Jumbo, specjalizującego się w przewozach statkami samozaładowczymi ładunków ponadgabarytowych. Jego długość to 153 m. Posiada wzmocnione pokłady oraz pokrywy. Jednostka jest wyposażona w dwa dźwigi – każdy zdolny do unosu cargo o masie do 1,5 tys. ton, w tandemie – 3 tys. ton.

– W porcie Gijón statek przyjął na pokład wash tower, czyli kolumnę petrochemiczną o wadze 827 ton, długości niemal 100 m i o średnicy ok 8 m. Jest to największy element, jaki kiedykolwiek transportowano Wisłą – mówi Paweł Kazłowski, kierownik Działu Agencji i Operacji Portowych MAG.

W porcie Bilbao załadowano 6 dodatkowych komponentów o łącznej wadze 205 ton.

Pirs Węglowy, od kilku lat wyłączony z użytkowania, został wybrany jako miejsce rozładunku ze względu na swoje strategiczne położenie w pobliżu wejścia na Wisłę. Morska Agencja Gdynia postarała się o specjalne zgody na wykorzystanie nabrzeża do wykonania operacji – od cumowania statku po przeładowanie komponentów bezpośrednio na barki.

– To wyjątkowy projekt. Na rzecz naszego klienta, jako DSV, pokonaliśmy kilka rekordów, w tym m.in. w kategorii największego transportu rzecznego w historii Wisły, jak również największego transportu drogowego w Polsce. By dostarczyć wszystkie elementy inwestycji do celu, wykorzystaliśmy cały know-how Grupy DSV, a także naszą międzynarodową sieć kontaktów – wyjaśnia Grzegorz Samoć, dyrektor DSV Projects Polska. – Świetnym przykładem, ilustrującym innowacyjność logistyki projektowej, jest choćby kwestia barek rzecznych, które wykorzystaliśmy. Na samym początku rozważaliśmy nawet budowę specjalnej jednostki do tej operacji. Znaleźliśmy jednak inne rozwiązanie. DSV pozyskało z Niemiec dwie barki, które następnie odpowiednio zaaranżowano, tj. przeprowadzono ich modernizację oraz połączono ze sobą tak, aby spełniały wszelkie parametry techniczne związane ze stabilnością i nośnością transportu – dodaje.

Transportowane elementy są niezbędne do rozbudowy Kompleksu Olefin w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku. PKN Orlen realizuje to zadanie w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii. Jest to największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat. Kompleks Olefin III zajmie około 100 hektarów, czyli 140 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Po uruchomieniu wytwarzać będzie produkty petrochemiczne stanowiące bazę do produkcji przedmiotów codziennego użytku, m.in. środków czystości i artykułów higienicznych i medycznych, włókien syntetycznych do produkcji odzieży czy masek ochronnych. Powstawać z nich będą również m.in. części samochodowe, elementy sprzętów AGD i urządzeń elektronicznych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.