Modernizacja gdyńskiego portu sprzyja przyjmowaniu coraz większych kontenerowców. Przy Nabrzeżu Helskim w BCT zatrzymał się MSC Adya, jeden z najnowszych nabytków włosko-szwajcarskiego giganta branży żeglugowej. Jednocześnie jest jednym z ostatnich, jakie weszły tam w ramach połączenia między portami wykorzystywanego przez tę firmę w dotychczasowej formie.
Statek przybył z portu w Antwerpii, gdzie znajdował się jeszcze 18 lipca. Porusza się na trasie SWAN, łączącej porty europejskie (w tym polskie) z azjatyckimi. Przypomnijmy, że pierwsza jednostka MSC w ramach tej usługi, MSC Ivana (IMO 9398371), weszła do Portu Gdańsk w lutym tego roku. Z kolei w Gdyni pierwszym w sierpniu ub. r. był MSC Kure. Ponadto od 2 lipca br. działalność rozpoczęło w jej miejsce połączenie SWAN-SENTOSA, w ramach którego statki o ładowności od 8 000 do 19 000 TEU (łącznie 20 jednostek pływających) płyną do największych portów w państwach Azji, Europy, a także znajdujących się w USA.
MSC Adya (IMO: 9932921), który przybyć miał 21 lipca, jest nowym statkiem we flocie MSC, pływającym pod banderą Portugalii. Działalność rozpoczął w 2024 roku. Jego długość wynosi 364 metry, natomiast szerokość 51 metrów. Nośność sięga 163443 DWT.
Linia SWAN-SENTOSA, w ramach której statki MSC będą wchodzić także do polskich portów, obejmuje Qingdao-Ningbo-Szanghaj-Yantian-Tanjung Pelepas-Felixstowe-Antwerpia-Hamburg-Gdańsk-Gdynia-Kłajpeda-Bremerhaven-Antwerpia-Singapur-Laem Chabang-Cai Mep-Busan-Long Beach-Oakland-Busan-Qingdao. Długość całkowitej podróży na tej trasie ma zajmować około 19-20 tygodni.
Aby zapewnić większą przepustowość Portu Gdynia oraz stworzyć warunki do obsługi coraz większych statków (MSC Adya musiała sporo manewrować w trakcie wejścia do basenu portowego) trwają intensywne prace związane z rozbudową infrastruktury. W ich ramach odbywają się przebudowy i modernizacje nabrzeży, a także pogłębianie toru podejściowego i akwenu wewnętrznego. Aby zapewnić wydajność przeładunków powstają także nowe nawierzchnie kolejowe, drogowe i manewrowo-składowe.
Do największych przedsięwzięć należą planowana budowa Portu Zewnętrznego, a także utworzenie Drogi Czerwonej (prace budowlane mają się rozpocząć w 2029 roku). Ma to całkowicie odmienić gdyński port, zapewniając mu zwiększone zdolności w zakresie obsługi dużych statków kontenerowych i innych typów, a także poprawy logistyki.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął