Po alarmujących doniesieniach o tym, że Terminal Andreas w Porcie Szczecin zostanie sprzedany amerykańskiej firmie produkującej kleje i przestanie przeładowywać zboża, pojawiły się oficjalne informacje o planach inwestora. Terminal ma w dalszym ciągu przeładowywać produkty agro, ale ma też być rozbudowany i poszerzyć paletę ładunków.
Na początku czerwca media obiegła informacja o tym, że Terminal Andreas w Porcie Szczecin zostanie sprzedany. Jego kupcem miała zostać amerykańska firma specjalizująca się w produkcji klejów. Tym samym terminal miałby przestać obsługiwać ładunki zbóż, a skupić się na produktach chemicznych. Doniesienia te wywołały alarm w środowiskach rolniczych i związanych z handlem zbóż – była to kolejna informacja na temat terminala operującego zbożami po tych o fiasku przetargów na terminale agro w Gdańsku i Gdyni.
Kilka dni później do sytuacji odniósł się Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, na łamach rp.pl. Stwierdził on m.in., że „nie jest nam znany fakt, jako Andreas nawet z nowym właścicielem chciał zakończyć obsługę zbóż – mowa jest o dywersyfikacji i rozszerzeniu palety ich usług, a także obsłudze innych grup towarowych”. Mówił także, że Terminal Andreas jest tylko jednym z ośmiu w Szczecinie i Świnoujściu, jakie obsługują zboża, na dodatek bez większego udziału w ogólnych obrotach w tej grupie towarów.
Dziś informację prasową na temat planów dotyczących Terminalu Andreas przesłała za pośrednictwem agencji PR Szczecińska Baza Magazynowa – nabywca terminalu. Według niej SBM „wspierana przez amerykańską firmę inwestycyjną” planuje modernizację obiektu. Mowa jest także o dalszym prowadzeniu przeładunków zbóż.
Po dokończeniu procedury zakupu terminalu ma on zostać zmodernizowany. Inwestor w pierwszej kolejności chce unowocześnić obiekty magazynowe materiałów sypkich, zbóż, nawozów i pasz. Ma to poskutkować zwiększeniem zdolności przeładunkowych terminalu. Zainstalowany będzie zautomatyzowany system transportowo-logistyczny, poprawiona ma być także infrastruktura techniczna, kolejowa i drogowa w okolicy.
„Działania te mają na celu niemal podwojenie zdolności przeładunkowej terminalu, a także pomóc w możliwie najskuteczniejszym reagowaniu na potrzeby rolników, umożliwiając dalszy przeładunek zboża tak, jak miało to miejsce do tej pory. Wszystkie możliwości importu i eksportu, w tym zbóż, zostaną zachowane.” – czytamy w komunikacie. Według podanych przez Szczecińską Bazę Magazynową danych, zdolności magazynowe materiałów sypkich w terminalu mają wzrosnąć trzykrotnie.
SBM planuje też budowę zbiorników do przechowywania komponentów chemicznych. „To odpowiedź na wyzwania rynkowe i geopolityczne. Po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę wzrósł popyt na część surowców, objętych sankcjami. Wiąże się to z koniecznością większej dywersyfikacji dostaw, zarówno jeśli chodzi o kraj pochodzenia, jak i drogę transportu” – twierdzi inwestor.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął