Administracja ukraińskich portów morskich przesłała armatorom ostrzeżenie o częstych zakłóceniach sygnału komunikacji satelitarnej na Morzu Czarnym.
Ukraińskie porty wysłały do armatorów w zeszłym tygodniu oficjalne pismo, w którym przestrzegają przed poleganiem na Morzu Czarnym, szczególnie w rejonie Odessy, wyłącznie na wskazaniach GPS. Jak twierdzą, istnieje „wysokie prawdopodobieństwo utraty nawigacji satelitarnej i fałszowania” sygnału.
Jak przekazał Bloomberg, powołując się na Andrija Klimenkę, szefa Grupy Monitoringu Instytutu Studiów Strategicznych Morza Czarnego, sytuacja pogarsza się z dnia na dzień. Jego zdaniem za procederem stoi rosyjska armia, która w ten sposób chce zarazem zakłócić ukraiński eksport drogą morską, jak i uniemożliwić śledzenie własnych jednostek, w szczególności transportujących objętą sankcjami ropę.
Administracja ukraińskich portów w swoim liście nie wskazała co prawda przyczyny ani winnych zakłóceniom, ale Rosja od kilkunastu miesięcy podejrzewana jest o próby zakłócania GPS, co odczuwalne bywa również na Bałtyku – problemy mają statki i samoloty – a nawet w samej Polsce. Zakłócanie GPS ma nie tylko uprzykrzyć życie „nieprzyjaznym” Rosji sąsiadom, ale także spowodować chaos i utrudnić śledzenie rosyjskich jednostek. Jest to także element zabezpieczeń przeciwko atakom dronów.
Agencja Bloomberg, za Ishanem Bhanu, analitykiem Kpler, twierdzi, że obecnie co najmniej 40 jednostek na Morzu Czarnym nadaje sfałszowaną lokalizację AIS wykorzystujący pozycjonowanie GPS. Około jednej trzeciej statków przewożących rosyjski węgiel wskazuje błędną pozycję.
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland