Grupa CMA CGM ogłosiła podpisanie umowy nabycia 20% udziałów w Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH). To strategiczna decyzja jednego z największych armatorów na świecie, która wzmacnia jego obecność w jednym z kluczowych portów Europy Północnej.
Terminal CTH, uznawany za jeden z najnowocześniejszych obiektów w strukturach Eurogate, przygotowuje się do dużej rozbudowy i modernizacji, a przeładunki mają docelowo osiągnąć poziom nawet 6 mln TEU rocznie. CMA CGM podkreśla, że inwestycja wpisuje się w szerszą wizję budowania bardziej zintegrowanych i odpornych łańcuchów dostaw.
„To kamień milowy, który potwierdza centralną rolę Hamburga w europejskim i światowym handlu, a jednocześnie wzmacnia nasze dążenie do tworzenia bardziej zrównoważonych i niskoemisyjnych operacji logistycznych” – podkreśla CMA CGM w oficjalnym komunikacie.
Nabycie udziałów przez CMA CGM ma dodatkowy, bardzo istotny kontekst strategiczny. Po finalizacji tej transakcji w Hamburgu udziały w terminalach kontenerowych posiadać będzie czterech armatorów z wielkiej piątki:
• MSC – współwłaściciel HHLA poprzez spółkę Hamburg Port Authority/HHLA deal z 2023–2024,
• COSCO – udziałowiec w terminalu Tollerort,
• Hapag-Lloyd – operator i współwłaściciel części infrastruktury portowej,
• CMA CGM – teraz 20% udziałów w Eurogate CTH,
Oznacza to, że Hamburg staje się unikatowym miejscem na mapie Europy – portem, w którym strategiczne pozycje mają praktycznie wszyscy najwięksi gracze globalnego rynku kontenerowego, z wyjątkiem duńskiego Maerska, który pozostaje bez udziałów w terminalach w Hamburgu, mimo że globalnie kontroluje jedną z największych sieci operatorów portowych – APM Terminals – i realizuje strategię integratora logistycznego.
Inwestycja CMA CGM to ważny sygnał dla całego niemieckiego sektora portowego, zwłaszcza po latach presji konkurencyjnej ze strony Rotterdamu, Antwerpii-Brugii czy Gdańska. Wzmocnienie kapitałowe terminalu CTH może przynieść stabilizację operacyjną oraz lepszą pozycję w walce o serwisy oceaniczne.
„Hamburg pozostaje portem o znaczeniu międzynarodowym, ale jednocześnie miejscem, gdzie kluczowe inwestycje pozwalają na nowo zdefiniować rolę tego hubu w globalnej sieci handlowej” – podkreśla CMA CGM.
W perspektywie najbliższych lat modernizacja CTH, wzmocnione inwestycje w intermodal oraz zaangażowanie globalnych armatorów mogą znacząco zwiększyć konkurencyjność portu – również w relacji do polskich terminali w Gdańsku i Gdyni, obsługujących dziś największe serwisy Azja–Europa.
Decyzja CMA CGM to nie tylko kolejna inwestycja kapitałowa, lecz element szerszej przebudowy globalnej logistyki portowej. Po wejściu Francuzów do CTH, Hamburg stanie się portem, w którym swoje interesy mają już prawie wszyscy światowi giganci żeglugi kontenerowej. To zmienia nie tylko lokalny układ sił, ale również relacje konkurencyjne w całym regionie Morza Północnego i Bałtyku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland