• <

Kolejny armator kontenerowy z TOP 5 inwestuje w terminal w Hamburgu. CMA CGM dołącza do grona udziałowców Eurogate CTH

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kolejny armator kontenerowy z TOP 5 inwestuje w terminal w Hamburgu. CMA CGM dołącza do grona udziałowców Eurogate CTH
Fot. materiały prasowe

Grupa CMA CGM ogłosiła podpisanie umowy nabycia 20% udziałów w Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH). To strategiczna decyzja jednego z największych armatorów na świecie, która wzmacnia jego obecność w jednym z kluczowych portów Europy Północnej.

Terminal CTH, uznawany za jeden z najnowocześniejszych obiektów w strukturach Eurogate, przygotowuje się do dużej rozbudowy i modernizacji, a przeładunki mają docelowo osiągnąć poziom nawet 6 mln TEU rocznie. CMA CGM podkreśla, że inwestycja wpisuje się w szerszą wizję budowania bardziej zintegrowanych i odpornych łańcuchów dostaw.

„To kamień milowy, który potwierdza centralną rolę Hamburga w europejskim i światowym handlu, a jednocześnie wzmacnia nasze dążenie do tworzenia bardziej zrównoważonych i niskoemisyjnych operacji logistycznych” – podkreśla CMA CGM w oficjalnym komunikacie.

Nowy układ sił w Hamburgu. Wszyscy z „pierwszej piątki” — poza Maerskiem — mają udziały w terminalach


Nabycie udziałów przez CMA CGM ma dodatkowy, bardzo istotny kontekst strategiczny. Po finalizacji tej transakcji w Hamburgu udziały w terminalach kontenerowych posiadać będzie czterech armatorów z wielkiej piątki:

    •    MSC – współwłaściciel HHLA poprzez spółkę Hamburg Port Authority/HHLA deal z 2023–2024,
    •    COSCO – udziałowiec w terminalu Tollerort,
    •    Hapag-Lloyd – operator i współwłaściciel części infrastruktury portowej,
    •    CMA CGM – teraz 20% udziałów w Eurogate CTH,

Oznacza to, że Hamburg staje się unikatowym miejscem na mapie Europy – portem, w którym strategiczne pozycje mają praktycznie wszyscy najwięksi gracze globalnego rynku kontenerowego, z wyjątkiem duńskiego Maerska, który pozostaje bez udziałów w terminalach w Hamburgu, mimo że globalnie kontroluje jedną z największych sieci operatorów portowych – APM Terminals – i realizuje strategię integratora logistycznego.

Znaczenie dla Hamburga i regionu


Inwestycja CMA CGM to ważny sygnał dla całego niemieckiego sektora portowego, zwłaszcza po latach presji konkurencyjnej ze strony Rotterdamu, Antwerpii-Brugii czy Gdańska. Wzmocnienie kapitałowe terminalu CTH może przynieść stabilizację operacyjną oraz lepszą pozycję w walce o serwisy oceaniczne.

„Hamburg pozostaje portem o znaczeniu międzynarodowym, ale jednocześnie miejscem, gdzie kluczowe inwestycje pozwalają na nowo zdefiniować rolę tego hubu w globalnej sieci handlowej” – podkreśla CMA CGM.

W perspektywie najbliższych lat modernizacja CTH, wzmocnione inwestycje w intermodal oraz zaangażowanie globalnych armatorów mogą znacząco zwiększyć konkurencyjność portu – również w relacji do polskich terminali w Gdańsku i Gdyni, obsługujących dziś największe serwisy Azja–Europa.

Decyzja CMA CGM to nie tylko kolejna inwestycja kapitałowa, lecz element szerszej przebudowy globalnej logistyki portowej. Po wejściu Francuzów do CTH, Hamburg stanie się portem, w którym swoje interesy mają już prawie wszyscy światowi giganci żeglugi kontenerowej. To zmienia nie tylko lokalny układ sił, ale również relacje konkurencyjne w całym regionie Morza Północnego i Bałtyku.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.