Wyniki włoskiego giganta stoczniowego za pierwsze trzy kwartały 2025 roku, potwierdzają bardzo dobrą kondycję finansową i rosnącą pozycję na globalnym rynku budowy jednostek cywilnych i wojskowych. Fincantieri odnotowała dwucyfrowy wzrost zarówno przychodów, jak i zysków operacyjnych, a jej portfel zamówień osiągnął historyczny rekord przekraczający 60 mld euro.
Zgodnie z danymi zatwierdzonymi przez zarząd, przychody Fincantieri w okresie styczeń - wrzesień wyniosły 6,73 mld euro, co oznacza wzrost o 20,5 proc. rok do roku. Jeszcze bardziej imponująco wyglądają dane dotyczące EBITDA - wynik operacyjny powiększony o amortyzację sięgnął 461 mln euro, zwiększając się o ponad 40 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Marża EBITDA wzrosła z 5,9 proc. do 6,9 proc., co - jak podkreślają analitycy - jest jednym z najlepszych rezultatów w ostatniej dekadzie.
Prezes grupy, Pierroberto Folgiero, ocenił, że wyniki odzwierciedlają zarówno stabilny popyt na nowe jednostki, jak i rosnącą przewagę konkurencyjną Fincantieri w segmentach o wysokiej wartości dodanej.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów osiągniętych w ciągu ostatnich miesięcy. Rekordowy portfel zamówień, rosnące marże i silna pozycja finansowa potwierdzają skuteczność naszej strategii oraz ogromne zaangażowanie pracowników i partnerów przemysłowych - podkreślił Folgiero.
Dodał również, że aż 80 proc. zakupów związanych z realizacją zamówień trafia do włoskich dostawców, co - jak zauważył - umacnia znaczenie Fincantieri jako „filaru krajowego przemysłu i technologii”.
Portfel zamówień grupy po dziewięciu miesiącach 2025 r. wzrósł do 61,1 mld euro, obejmując 100 jednostek z terminami dostaw sięgającymi roku 2036. Wśród nich znajdują się m.in.:
• zaawansowane jednostki wycieczkowe nowej generacji,
• okręty dla marynarek wojennych Europy, Bliskiego Wschodu i Azji,
• nowe projekty w segmencie bezzałogowych pojazdów podwodnych,
• statki wykorzystujące technologie zero- i niskoemisyjne, w tym ogniwa paliwowe i systemy hybrydowe.
Fincantieri rozwija również rozwiązania związane z podwodną robotyką i systemami autonomicznymi - obszar, który ma być jednym z głównych motorów wzrostu w kolejnych latach. Grupa intensyfikuje inwestycje w innowacje i cyfryzację procesów produkcyjnych, szczególnie w stoczniach w Trieście, Monfalcone i Castellammare di Stabia.
Zadłużenie netto Fincantieri na koniec września wyniosło 1,65 mld euro, co oznacza poprawę wskaźnika dźwigni finansowej do poziomu 2,6x EBITDA, w porównaniu z 3,3x na koniec poprzedniego roku. Zarząd podkreśla, że to wynik zarówno wyższej rentowności, jak i bardziej efektywnego zarządzania przepływami finansowymi.
Grupa potwierdziła cele przedstawione na początku roku:
• przychody w 2025 r. mają osiągnąć około 9 mld euro,
• marża EBITDA ma przekroczyć 7 proc.,
• wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA powinien pozostać w przedziale 2,7–3,0x.
Nowy plan strategiczny na lata 2026–2030 ma zostać formalnie przyjęty pod koniec roku i - jak zapowiada kierownictwo - będzie kładł duży nacisk na obszary obronne, technologie autonomiczne oraz transformację energetyczną w sektorze stoczniowym.
Analitycy zwracają uwagę, że wyniki Fincantieri wpisują się w szerszy trend odbudowy sektora po kilku latach turbulencji związanych z pandemicznymi zakłóceniami łańcuchów dostaw. Rosnące zapotrzebowanie na nowe statki - zarówno wycieczkowe, jak i militarne - pozwala spółce utrzymywać wysoką aktywność produkcyjną i portfel zamówień na bezprecedensowo wysokim poziomie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów