• <
PGZ_baner_2025

Nowa fregata dla sił morskich Francji już dostarczona

23.10.2025 16:25 Źródło: Naval Group, MW Francji
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Nowa fregata dla sił morskich Francji już dostarczona
Fot. Naval Group

17 października 2025 roku Naval Group dostarczył do Brestu pierwszą fregatę obronno-interwencyjną (FDI), Amiral Ronarc'h, zamówioną przez Francuską Agencję Zamówień Obronnych (DGA) w imieniu Marynarki Wojennej Francji. To pierwszy okręt z serii pięciu, jakie mają stanowić istotne wzmocnienie potencjału floty państwa, stanowiąc też skok technologiczny. 

Dla francuskich władz, marynarki wojennej (Marine nationale) oraz branży okrętowej był to szczególny dzień. Pierwsza fregata serii FDI, Amiral Ronarc'h (D660) znalazła się już w porcie wojennym we francuskim Breście, gdzie ma odtąd stacjonować. Od przyszłego roku okręt ma osiągnąć gotowość bojową i wykonywać zadania zgodnie z przeznaczeniem. Po opuszczeniu we wrześniu br. zakładu stoczniowego w Lorient, należącego do Naval Group, przechodziła końcowe próby, aby ukończyć złożony proces dostarczenia jednostki, zgodnie z wymaganiami zamawiającego.

– Dostawa Amirala Ronarc'ha, pierwszej fregaty z serii FDI, to ważny kamień milowy dla Naval Group. Ta nowa generacja najwyższej klasy fregat wielozadaniowych wkrótce wejdzie do służby operacyjnej i pomoże wzmocnić potencjał naszej francuskiej Marynarki Wojennej dzięki swoim wyjątkowym możliwościom, zademonstrowanym już podczas prób morskich. Jesteśmy w pełni zaangażowani w ten ważny program, który z dumą realizujemy dla sił morskich Francji – przekazał Pierre Éric Pommellet, prezes i dyrektor generalny Naval Group.

Przekazanie gotowego okrętu stanowi ukoronowanie prac rozpoczętych cięciem blach w 2019 roku. Stępka została położona dwa lata później, natomiast wodowanie miało miejsce 7 września 2022 roku. Na próby morskie Amiral Ronarc'h wyruszył w październiku ub. r. Jest pierwszym z pięciu zaplanowanych dla sił morskich Francji, aktualnie trwają prace przy dwóch kolejnych, Amiral Louzeau (D661) i Amiral Castex (D662), rozpoczęte odpowiednio w 2023 i 2024 roku. Ich wejście do służby zaplanowano na lata 2027-2028. Kolejne dwa okręty, Amiral Nomy i Amiral Cabanier, są na liście zamówień, a przekazanie ma nastąpić odpowiednio w 2030 i 2031 roku. Budowa okrętu FDI to milion godzin pracy, a także 1 milion godzin projektowania i rozwoju. W projekt zaangażowanych jest 1200 pracowników Naval Group i 400 podwykonawców.

Prezentowana fregata należy do serii określanej jako obronno-interwencyjnej (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI). Ma 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga liczy 110 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd stanowią dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Maksymalna prędkość to 27 węzłów, a zachowując średnią 17 maksymalny zasięg wynosi do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu to 45 dób. Konstrukcja i zintegrowane systemy automatyczne na pokładzie FDI służą eksploatacji przez stosunkowo niedużą załogę, biorąc też pod uwagę wysoki poziom łatwości obsługi technicznej, skracając czas konserwacji i optymalizując dostępność operacyjną.

Fot. MW Francji


W wyposażeniu znajdują się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Uzbrojenie składa się z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet MBDA Exocet MM40 B3C, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.

Zdolności operacyjne okrętów mają pozostawać na porównywalnym poziomie, jak fregaty typu Aquitaine, znane też jako FREMM, powstałe w ramach francusko-włoskiej współpracy. O ile Włosi z Fincantieri kontynuują ten program, Francuzi zdecydowali się na całkiem nową serię okrętową, która jednocześnie została zaprojektowana tak, by pozostawać zgodnie ze standardami NATO, zapewniając interoperacyjność i łączność między flotami sojuszniczymi.

Naval Group podkreśla, że okręt tej serii, wyróżniający się charakterystycznym, cienkim antenomasztem i „odwróconą” konstrukcją dziobu kadłuba, łączy w sobie funkcje umożliwiające działanie zarówno w ramach pojedynczej jednostki, jak i w ramach zespołu okrętów, biorąc też pod uwagę gotowość do walki z zagrożeniami w środowisku wielodomenowym. Bierze się tu pod uwagę ataki nawodne, podwodne, powietrzne, a także cybernetyczne, co wynika z nasycenia jednostek morskich systemami podłączonymi do Sieci. Z tego powodu frgata jest wyposażona w zaawansowane technologie cyfrowe i przetwarzania danych. Zdaniem wykonawcy konstrukcja pozwala na działanie na różnych akwenach, czego dowodem mają być wiedza pozyskana w trakcie trwających 14 tygodni prób morskich fregaty na różnorodnych akwenach, tak cieplejszych, jak i zimniejszych, a obserwacji osiągów przy stanie morza 6 na Oceanie Atlantyckim.

Fot. Naval Group


Obok Francji także Grecja pozyskuje okręty serii FDI. W stoczni w Lorient, przy zaangażowaniu greckich podwykonawców, powstają trzy fregaty dla tamtejszej floty, a niedawno domówiono czwartą. Od maja tego roku trwają próby morskie pierwszej z nich, HS Kimon (F-601) zwodowanej w październiku 2023 roku. Co istotne, do końca tego roku ma zostać też przekazana zamawiającemu. Oprócz tego trwają dalsze prace nad dwiema pozostałymi jednostkami. HS Nearchos (F-602) i HS Formion (F-603) zostały zwodowane odpowiednio w sierpniu 2024 roku i czerwcu br., z myślą o dostarczeniu w 2026 roku.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.