Podpisana 25 września umowa dotyczy współpracy w ramach programu Replacement Netherlands Submarine Capability (RNSC) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Uroczyste podpisanie umowy stanowi ważny kamień milowy w Porozumieniu o Współpracy Przemysłowej (ndustrial Cooperation Agreement, ICA), stanowiące podstawę programu. Wybór Naval Group jako dostawcy nowych okrętów podwodnych typu „Orka” został ogłoszony w marcu 2024 roku.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele obu firm oraz holenderskich władz, podkreślając wspólne zaangażowanie w dostarczanie zaawansowanych i niezawodnych technologii dla planowanych okrętów podwodnych, które zastąpią planowane do stopniowego wycofania jednostki typu Walrus. Istotne znaczenie ma fakt, że dostawa powinna zapewnić ciągłość wykonywania zadań podwodnych oraz szkolenia kadr „podwodników”.
– Ta umowa nie tylko wzmacnia nasze partnerstwo z Naval Group, ale także odzwierciedla nasze wspólne ambicje wspierania Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii innowacyjnymi i przyszłościowymi rozwiązaniami. Potwierdza ona rolę RH Marine jako zaufanego partnera w holenderskim ekosystemie marynarki wojennej – powiedział Koen Staffeleu, dyrektor generalny jednostki biznesowej Naval w RH Marine.
– RH Marine jest dla nas kluczowym partnerem w zespole Orka. Wysoko cenimy wiedzę specjalistyczną, innowacyjność i doświadczenie RH Marine w zakresie okrętów podwodnych i z niecierpliwością oczekujemy współpracy w celu zapewnienia Królewskiej Marynarce Wojennej Holandii najnowocześniejszych rozwiązań” – powiedział Mark Donderwinkel, dyrektor krajowy Naval Group NL.
Umowa dotyczy m.in. ekspertyzy w zakresie automatyzacji platform, dystrybucji zasilania i zintegrowanych rozwiązań systemowych. Holenderska firma RH Marine ma wykorzystać swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie automatyzacji platform, dystrybucji zasilania i zintegrowanych rozwiązań systemowych. Z udokumentowanym doświadczeniem, trwającym od dziesięcioleci, we współpracy z siłami morskimi państwa, odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu doskonałości operacyjnej i długoterminowego wsparcia dla nowej serii okrętów podwodnych. Koszt czterech jednostek to ok. 4-6 mld euro.
Tak Naval Group jak i RH Marine podkreślają, że umowa o współpracy przemysłowej gwarantuje, że holenderski przemysł i instytuty naukowe będą ściśle zaangażowane w program RNSC, wzmacniając krajowy klaster morski i zabezpieczając strategiczne zdolności na przyszłość. Kwestia ta była mocno podnoszona jeszcze przed dokonaniem wyboru wykonawcy, który dostarczy okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych. Kluczem było utrzymanie kompetencji w zakresie budowy i serwisowania tych jednostek. Wskazania francuskiej firmy jako dostawcy wywołało lawinę komentarzy, stąd zwycięzca stale zapewnia o swoim zaangażowaniu w transfer technologii i tworzenie kompetencji w Holandii z myślą o serwisowaniu i modernizowaniu okrętów podwodnych typu „Orka” (zbieżność nazw z polskim programem zakupu jednostek do działań pod wodą jest przypadkowy), aby branża okrętowa w kraju nie poczuła się wykluczona z przedsięwzięcia. Ma to też znaczenie dla bezpieczeństwa państwa.
Czytaj więcej: Naval Group obiecuje transfer technologii w związku z budową okrętów podwodnych. Dotyczy to Orki, ale… holenderskiej
Oferowane Holandii okręty są określane jako Barracuda, w wersji konwencjonalnej. Będą miały ok. 3 300 ton wyporności i 82 metry długości. Napęd będzie stanowił diesel wspierany akumulatorami litowo-jonowymi, które mają zapewniać wyższą autonomiczność niż dotychczasowe okręty podwodne z takim napędem. Stąd też zasięg działania ma wynosić do 15 000 mil morskich. Załoga ma liczyć ok. 35-43 marynarzy, z możliwością zakwaterowania zespołu operatorów sił specjalnych, zwiększając ilość osób na pokładzie do 51-69. Do przenoszenia uzbrojenia będzie wykorzystywane sześć wyrzutni torped 533 mm. Okręt ma być zdolny do użycia zarówno torped, jak i pocisków manewrujących.
Francuski koncern jest jednym z oferentów starających się o
pozyskanie kontraktu na okręty podwodne dla Polski. Jej proponuje, w
odróżnieniu od Holandii, jednostki serii eksportowej Scorpène. Podobnie jednak
podkreśla swoją chęć zaangażowania w rozwój stoczni w kraju i transferu
technologii, podpisując w tym celu, podczas tegorocznego, Międzynarodowego
Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, porozumienia o współpracy z Polską Grupą
Zbrojeniową S.A.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów