• <
nauta_2024

Ważny kontrakt Naval Group w Brazylii. Kolejny krok w przyszłej budowie atomowego okrętu podwodnego

08.09.2025 11:01 Źródło: Naval Group, Ministerstwo Obrony Brazylii
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ważny kontrakt Naval Group w Brazylii. Kolejny krok w przyszłej budowie atomowego okrętu podwodnego
Fot. MW Brazylii

Brazylijskie władze podpisały dwie umowy z francuskim koncernem Naval Group o wartości blisko pół miliarda dolarów w związku z rozwijanym Programem Rozwoju Okrętów Podwodnych. Choć już obecnie realizuje w kraju budowę nad konwencjonalnymi jednostkami typu Riachuelo, opartymi na serii Scorpène, tak kolejnym dalekosiężnym celem jest dostarczenie Marynarce Wojennej Brazylii (Marinha do Brasil) pierwszego w jej historii, jak i ogólnie państwa Ameryki Południowej, okrętu podwodnego z napędem jądrowym.

Zgodnie z informacjami podanymi przez brazylijskie władze oraz media, w sierpniu zostały podpisane dwie umowy, odpowiednio o wartości 246,3 mln i 281,1 mln euro. Pierwsza dotyczy świadczenia specjalistycznych usług inżynieryjnych, zaopatrzenie i budowę w zakresie montażu elektromechanicznego Budynku Pomocniczego Laboratorium Energii Jądrowej, natomiast druga dostarczenia systemów do obsługi okrętu podwodnego z napędem jądrowym. Wszystko to ma na celu stworzenie infrastruktury z myślą tak o budowie, jak i późniejszym utrzymywaniu i serwisowaniu jednostek, a także szkoleniu kadr stoczniowych oraz wojskowych. Kontrakty będą realizowane na przestrzeni kilku lat, do co najmniej 2030 roku. Pozyskana w ten sposób wiedza może okazać się dla Brazylii korzystna także w kwestii rozwoju rodzimej energetyki jądrowej.

Program Rozwoju Okrętów Podwodnych (PROSUB), którego początki sięgają jeszcze 2008 roku, jest obecnie najdroższym i najbardziej zaawansowanym przedsięwzięciem w historii sił morskich Brazylii, którego efekty będą dalekosiężne tak dla floty, jak i gospodarki państwa, biorąc pod uwagę zyskanie dostępu do technologii jądrowych. Dzięki temu ten największy kraj Ameryki Południowej tak pod względem powierzchni jak i populacji, trafi do elitarnego grona państw, których marynarki wojenne dysponują okrętami podwodnymi z napędem jądrowym.

Okręt podwodny typu Riachuelo, Tolenero (S-42) podczas prób morskich, fot. Itaguaí Construções Navais


Partnerem Brazylii w tym przedsięwzięciu jest Francja, co pozwala na zacieśnianie więzi na niwie obu państw, na czym oba mają zyskiwać gospodarczo. Obecnie Naval Group realizuje przedsięwzięcie w postaci budowy konwencjonalnych okrętów podwodnych opartych na serii Scorpène, proponowanej także Polsce w ramach programu „Orka”. Co istotne, jednostki te, określane w Brazylii jako typ Riachuelo, są budowane w krajowej stoczni Itaguaí Construções Navais w Rio de Janeiro. Naval Group podkreśla przenoszenie kompetencji i transfer technologii z Francji do Brazylii, dzięki czemu ten największy kraj Ameryki Południowej miał uzyskać zdolności do budowy, remontów i modernizacji jednostek podwodnych we własnym zakresie. O ile jeszcze budowa Riachuelo (S-40) rozpoczęła się we francuskiej stoczni Cherbourg, tak wodowanie odbyło się już na wodach brazylijskich, co ma stanowić dowód na udaną współpracę branży stoczniowej obu państw. Aktualnie w służbie jest też Humaitá (S-41), trwają też próby morskie Tonelero (S-42), zwodowanego w marcu 2024 roku. W budowie jest jeszcze czwarta jednostka, Angostura (S-43), którego wodowanie zaplanowano na 2026 rok.

Fakt, że trzy okręty podwodne powstają w Brazylii, ma świadczyć o sukcesie transferu technologii i tworzenia kompetencji z myślą o konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO), szkolenia kadr wojskowych i stoczniowych, a także szerszej współpracy na niwie przemysłowej i zbrojeniowej. Pozwoli to Brazylii na dalszy rozwój kompetencji podwodnych, przy czym, jak można się było spodziewać, prace nad podwodnymi okrętami z napędem konwencjonalnym to nie koniec. Na 2034 rok zapowiedziano realizację największego z dotychczasowych przedsięwzięć, dostarczenie pierwszego w historii kraju okrętu podwodnego z napędem jądrowym, Álvaro Alberto (SN-10). Choć ma być zaliczany także do serii typu Riachuelo, najprawdopodobniej będzie oparty na typie Barracuda, tak jak francuskie okręty typu Suffren. W zamierzeniu więc obecnie wdrażane jednostki pozwalają na tworzenie kompetencji, aby w przyszłości, prawdopodobnie jak także w innych państwach, stworzyć podwodną flotyllę opartą na jednostkach z napędem jądrowym, posiadającymi nieograniczony zasięg działania.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.