Brazylijskie władze podpisały dwie umowy z francuskim koncernem Naval Group o wartości blisko pół miliarda dolarów w związku z rozwijanym Programem Rozwoju Okrętów Podwodnych. Choć już obecnie realizuje w kraju budowę nad konwencjonalnymi jednostkami typu Riachuelo, opartymi na serii Scorpène, tak kolejnym dalekosiężnym celem jest dostarczenie Marynarce Wojennej Brazylii (Marinha do Brasil) pierwszego w jej historii, jak i ogólnie państwa Ameryki Południowej, okrętu podwodnego z napędem jądrowym.
Zgodnie z informacjami podanymi przez brazylijskie władze oraz media, w sierpniu zostały podpisane dwie umowy, odpowiednio o wartości 246,3 mln i 281,1 mln euro. Pierwsza dotyczy świadczenia specjalistycznych usług inżynieryjnych, zaopatrzenie i budowę w zakresie montażu elektromechanicznego Budynku Pomocniczego Laboratorium Energii Jądrowej, natomiast druga dostarczenia systemów do obsługi okrętu podwodnego z napędem jądrowym. Wszystko to ma na celu stworzenie infrastruktury z myślą tak o budowie, jak i późniejszym utrzymywaniu i serwisowaniu jednostek, a także szkoleniu kadr stoczniowych oraz wojskowych. Kontrakty będą realizowane na przestrzeni kilku lat, do co najmniej 2030 roku. Pozyskana w ten sposób wiedza może okazać się dla Brazylii korzystna także w kwestii rozwoju rodzimej energetyki jądrowej.
Program Rozwoju Okrętów Podwodnych (PROSUB), którego początki sięgają jeszcze 2008 roku, jest obecnie najdroższym i najbardziej zaawansowanym przedsięwzięciem w historii sił morskich Brazylii, którego efekty będą dalekosiężne tak dla floty, jak i gospodarki państwa, biorąc pod uwagę zyskanie dostępu do technologii jądrowych. Dzięki temu ten największy kraj Ameryki Południowej tak pod względem powierzchni jak i populacji, trafi do elitarnego grona państw, których marynarki wojenne dysponują okrętami podwodnymi z napędem jądrowym.
Partnerem Brazylii w tym przedsięwzięciu jest Francja, co
pozwala na zacieśnianie więzi na niwie obu państw, na czym oba mają zyskiwać
gospodarczo. Obecnie Naval Group realizuje przedsięwzięcie w postaci budowy
konwencjonalnych okrętów podwodnych opartych na serii Scorpène, proponowanej
także Polsce w ramach programu „Orka”. Co istotne, jednostki te, określane w
Brazylii jako typ Riachuelo, są budowane w krajowej stoczni Itaguaí Construções
Navais w Rio de Janeiro. Naval Group podkreśla przenoszenie kompetencji i
transfer technologii z Francji do Brazylii, dzięki czemu ten największy kraj
Ameryki Południowej miał uzyskać zdolności do budowy, remontów i modernizacji
jednostek podwodnych we własnym zakresie. O ile jeszcze budowa Riachuelo (S-40)
rozpoczęła się we francuskiej stoczni Cherbourg, tak wodowanie odbyło się już
na wodach brazylijskich, co ma stanowić dowód na udaną współpracę branży
stoczniowej obu państw. Aktualnie w służbie jest też Humaitá (S-41), trwają też
próby morskie Tonelero (S-42), zwodowanego w marcu 2024 roku. W budowie jest
jeszcze czwarta jednostka, Angostura (S-43), którego wodowanie zaplanowano na
2026 rok.
Fakt, że trzy okręty podwodne powstają w Brazylii, ma świadczyć o sukcesie transferu technologii i tworzenia kompetencji z myślą o konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO), szkolenia kadr wojskowych i stoczniowych, a także szerszej współpracy na niwie przemysłowej i zbrojeniowej. Pozwoli to Brazylii na dalszy rozwój kompetencji podwodnych, przy czym, jak można się było spodziewać, prace nad podwodnymi okrętami z napędem konwencjonalnym to nie koniec. Na 2034 rok zapowiedziano realizację największego z dotychczasowych przedsięwzięć, dostarczenie pierwszego w historii kraju okrętu podwodnego z napędem jądrowym, Álvaro Alberto (SN-10). Choć ma być zaliczany także do serii typu Riachuelo, najprawdopodobniej będzie oparty na typie Barracuda, tak jak francuskie okręty typu Suffren. W zamierzeniu więc obecnie wdrażane jednostki pozwalają na tworzenie kompetencji, aby w przyszłości, prawdopodobnie jak także w innych państwach, stworzyć podwodną flotyllę opartą na jednostkach z napędem jądrowym, posiadającymi nieograniczony zasięg działania.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów