W brazylijskim Itajaí odbyła się ceremonia chrztu drugiej z czterech zaplanowanych fregat typu Tamandaré, Jerônimo de Albuquerque. Przedsięwzięcie ma istotne znaczenie dla kraju, jako że jego celem obok wzmocnienia potencjału sił morskich jest także rozwój krajowych zdolności stoczniowych.
Matką chrzestną fregaty została Lu Alckmin, żona wiceprezydenta Brazylii Geraldo Alckmina. W trakcie wydarzenia został zaprezentowany kadłub powstającego okrętu, pod który stępkę położono w czerwcu 2024 roku. Podczas uroczystości byli obecni przedstawiciele władz federalnych i stanowych, zarząd stoczni TKMS Estaleiro Brasil Sul, jak i reprezentanci niemieckiej stoczni-matki z siedzibą w Kilonii, a także członkowie kadry dowódczej Marynarki Wojennej Brazylii (Marinha do Brasil), EMGEPRON (Empresa Gerencial de Projetos Navais), a także pracownicy biura projektowego Águas Azuis, założonego przez TKMS oraz firm Embraer Defense & Security i Atech. Po chrzcie zostało zaplanowane wodowanie okrętu z użyciem pływającego doku, co z racji na złożoność procedury było rozłożone w czasie.
Wydarzenie ma podkreślać zaangażowanie niemieckiego, głównego wykonawcy w kształtowanie morskiej obronności Brazylii i rozwój potencjału jej potencjału branży okrętowej. Program budowy okrętów pozwolił na zatrudnienie 2000 pracowników bezpośrednio w to przedsięwzięcie, zwiększając ich liczbę w stoczni do 6000. Ponadto przedsięwzięcie pozwoliło stworzyć 15 000 kolejnych miejsc pracy w ramach łańcucha dostaw. Program obejmuje również ponad 1000 dostawców w całej Brazylii, wspierając także małe i średnie przedsiębiorstwa w łańcuchu usług morskich, elektronicznych, stalowych i informatycznych.
W ten sposób niemiecka stocznia z siedzibą Kilonii stawia sobie za cel umocnienie swojej pozycji w Ameryce Południowej, z myślą o tamtejszym rynku. Jest to także o tyle istotne, gdyż przechodzi wielką transformację, w związku z wydzielaniem z koncernu-matki, thyssenkrupp. Choć ten zachował połowę udziałów, TKMS (wcześniej thyssenkrupp Marine Systems, tKMS) ma stać się bardziej niezależny, co w zamierzeniu pozwoli skuteczniej działać na dynamicznie rozwijającym się rynku i pozyskiwać kolejne oferty.
Czytaj więcej: Niemiecki oferent w programie "Orka" zmienia nazwę. Od teraz thyssenkrupp Marine Systems to TKMS
Jerônimo de Albuquerque (F101) to druga fregata typu Tamandaré. Opiera się na platformie MEKO, będącej wzorem dla dziesiątek fregat i korwet, m.in. ORP Ślązak. Jej długość wynosi 107 metrów, a wyporność to 3 500 ton. Załoga liczy 136 osób. Maksymalna prędkość jednostki to 25,5 węzła, natomiast maksymalny zasięg działania to 5 000 mil morskich. Napęd jest konwencjonalny w wersji CODAD (diesel + diesel), na który składają się silniki wysokoprężne MAN V12 28/33D o mocy 5460 kW oraz cztery Caterpillar C32 1417 kW.
W skład wyposażenia wchodzą m.in. radar Hensoldt TRS-4D, Raytheon X-band, systemy kontroli uzbrojenia Thales STIR 1.2 EO Mk2 i Safran PASEO XLR, system walki elektronicznej Omnisys MAGE Defensor Mk3, systemy wystrzeliwania wabików Terma C-Guard, sonar Atlas Elektronik ASO 713 i system łączności SATCOM.
Uzbrojenie stanowią armata morska Oto Melara 76 mm Super Rapid, system artyleryjski obrony bezpośredniej Rheinmetall Sea Snake 30 mm, dwa automatyczne systemy broni FN Herstal Sea DeFNnder 12,7 mm, 12-komorowy system wyrzutni pocisków przeciwlotniczych GWS.35 dla pocisków MBDA CAMM, osiem pocisków przeciwokrętowych MANSUP, dwie potrójne wyrzutnie SEA TLS-TT dla torped Mark 46 do zwalczania okrętów podwodnych.
Fregata ma posiadać lądowisko i hangar do transportu śmigłowca (S-70B Seahawk/Airbus H225M/Super Lynx Mk.21B) a także bezzałogowego pojazdu latającego ScanEagle.
Aktualnie trwa doposażanie pierwszej z fregat, Tamandaré (F200), zwodowanej w sierpniu 2024 roku. Trzecia jednostka, Cunha Moreira (F202), znajduje się w budowie od listopada ub. r., a położenie stępki odbyło się w czerwcu tego roku. Na ten moment plan zakłada budowę także czwartego okrętu, Mariz e Barros (F203). Wszystkie mają wejść w skład sił morskich w latach 2025-2028. Co istotne, pozostaje wciąż opcja na zamówienie kolejnych czterech fregat, znacznie wzmacniając potencjał morski Brazylii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii