Choć Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach trwa jeszcze kilka dni, obfituje w wiele wydarzeń branżowych, w tym i spotkań oraz rozmów przedstawicieli firm z Polski i innych państw. Jest to też wyjątkowa okazja, by podmioty mogły podpisać porozumienia, umowy, czy kontrakty. Tak było też 3 września, gdy Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i koncern Naval Group podpisały umowę o współpracy przemysłowej (ICA) w sektorze morskim, dotyczącą zaawansowanej produkcji związanej z budową okrętów podwodnych i innych wysoce wyspecjalizowanych jednostek.
Podpisana umowa ma stanowić kamień milowy w strategicznych relacjach między tymi firmami, podnosząc zakres współpracy na wyższy poziom i otwierając możliwość integracji polskiego przemysłu obronnego z łańcuchem dostaw francuskiego koncernu, jednego z oferentów w programie "Orka", którego celem jest dostarczenie dla polskiej Marynarki Wojennej nowych okrętów podwodnych. Naval Group podkreśla, że poprzez wzmocnienie trwałych więzi przemysłowych w sektorach obronnym i morskim, umowa ta przyczynia się również do pogłębienia strategicznego partnerstwa między Francją a Polską, stanowiąc bezpośrednią realizację "Traktatu o wzmocnionej współpracy i przyjaźni", podpisanego w Nancy 9 maja tego roku przez oba kraje.
- Jesteśmy zaszczyceni, że możemy podpisać umowę z PGZ, główną grupą przemysłową sektora obronnego w Polsce i kluczowym partnerem dla Naval Group. Umowa ta odzwierciedla nasze wspólne ambicje rozwijania silnej, suwerennej i gotowej na przyszłość bazy przemysłowej Marynarki Wojennej w Polsce oraz budowania długoterminowej współpracy przemysłowej z korzyścią dla obu naszych krajów - zaznaczyła Marie-Laure Bourgeois, Naval Group's Executive Vice President Sales & Marketing
- Naval Group jest globalnym liderem w produkcji okrętów zarówno nawodnych, jak i podwodnych, w tym tych wymagających najwyższych kompetencji. Nasze zatwierdzone partnerstwo znacząco zwiększy moce produkcyjne polskiego przemysłu, zapewniając jednocześnie odpowiednio przeszkolone kadry i potencjał technologiczny do realizacji zadań produkcyjnych dla francuskiego partnera. Należy dodać, że nasza współpraca w obszarze morskim jest kolejnym krokiem rozszerzającym znaczenie strategicznego Partnerstwa pomiędzy Francją a Polską - powiedział Jan Grabowski, wiceprezes zarządu PGZ S.A.
MSPO 2025 w Kielcach jest okazją do zaprezentowania francuskiej oferty dla Polski. Jej najmocniejszym punktem ma być oferowany okręt podwodny, oparty na serii Scorpène, stanowiącej "towar eksportowy" Naval Group. Należące do niej jednostki, w szeregu konfiguracji, znajdują się w służbie sił morskich Brazylii, Chile, Indii i Malezji, a w ostatnim czasie został zawarty kontrakt na ich dostarczenie do Indonezji. Długość wynosi od 67 do mniej niż 80 metrów, a wyporność sięga 1600-2000 ton. Załoga liczy 31 oficerów i marynarzy. W zanurzeniu ma osiągać prędkość ponad 20 węzłów, a na powierzchni do 12. Zanurzenie podawane jako testowe wynosi 350 metrów, a autonomiczność okrętu sięga 50 do 80 dni. Jednocześnie okręt ma być zdolny do działania w morzu 240 dni w roku.
W skład napędu wchodzą elektryczny diesel MAGTRONIC. Wyposażenie tworzą m.in. system kierowania walką SUBTICS, który ma pozwolić sprostać rosnącym wyzwaniom stojącym przed misjami nowoczesnych okrętów podwodnych zarówno na głębokich, jak i płytkich wodach, zapewniając zdolność do wykonywania zadań w całym obszarze planowanych działań, a także wszechstronny zestaw sonarów, a także oprogramowanie pozwalające na działanie w zakresie cyberzagrożeń.
Obok samego okrętu francuska firma podkreśla swoje zaangażowanie w zakresie transferu technologii, szkolenia kadr stoczniowych i marynarskich, aby użytkownik mógł odpowiadać też za ich serwis u siebie. Wskazuje też na wkład w modernizację lokalnego przemysłu stoczniowego, czego przykładem jest choćby to, że okręty serii Scorpène są lub były budowane, przy wsparciu francuskich specjalistów, w Brazylii i Indiach, a w przyszłości też w Indonezji. W kwestii informacji o francuskiej ofercie odsyłamy też do ubiegłorocznego wywiadu z Markiem Ferretem, Francuska oferta dla Polski. Naval Group prezentuje swoją propozycję okrętu podwodnego w ramach programu „Orka”.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów