• <
nauta_2024

Szansa na polsko-francuską współpracę przemysłową? Naval Group i PGZ podpisały umowę

03.09.2025 21:00 Źródło: Naval Group. PGZ S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Szansa na polsko-francuską współpracę przemysłową? Naval Group i PGZ podpisały umowę
Fot. Naval Group

Choć Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach trwa jeszcze kilka dni, obfituje w wiele wydarzeń branżowych, w tym i spotkań oraz rozmów przedstawicieli firm z Polski i innych państw. Jest to też wyjątkowa okazja, by podmioty mogły podpisać porozumienia, umowy, czy kontrakty. Tak było też 3 września, gdy Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i koncern Naval Group podpisały umowę o współpracy przemysłowej (ICA) w sektorze morskim, dotyczącą zaawansowanej produkcji związanej z budową okrętów podwodnych i innych wysoce wyspecjalizowanych jednostek.

Podpisana umowa ma stanowić kamień milowy w strategicznych relacjach między tymi firmami, podnosząc zakres współpracy na wyższy poziom i otwierając możliwość integracji polskiego przemysłu obronnego z łańcuchem dostaw francuskiego koncernu, jednego z oferentów w programie "Orka", którego celem jest dostarczenie dla polskiej Marynarki Wojennej nowych okrętów podwodnych. Naval Group podkreśla, że poprzez wzmocnienie trwałych więzi przemysłowych w sektorach obronnym i morskim, umowa ta przyczynia się również do pogłębienia strategicznego partnerstwa między Francją a Polską, stanowiąc bezpośrednią realizację "Traktatu o wzmocnionej współpracy i przyjaźni", podpisanego w Nancy 9 maja tego roku przez oba kraje.

Fot. Naval Group


- Jesteśmy zaszczyceni, że możemy podpisać umowę z PGZ, główną grupą przemysłową sektora obronnego w Polsce i kluczowym partnerem dla Naval Group. Umowa ta odzwierciedla nasze wspólne ambicje rozwijania silnej, suwerennej i gotowej na przyszłość bazy przemysłowej Marynarki Wojennej w Polsce oraz budowania długoterminowej współpracy przemysłowej z korzyścią dla obu naszych krajów - zaznaczyła Marie-Laure Bourgeois, Naval Group's Executive Vice President Sales & Marketing

- Naval Group jest globalnym liderem w produkcji okrętów zarówno nawodnych, jak i podwodnych, w tym tych wymagających najwyższych kompetencji. Nasze zatwierdzone partnerstwo znacząco zwiększy moce produkcyjne polskiego przemysłu, zapewniając jednocześnie odpowiednio przeszkolone kadry i potencjał technologiczny do realizacji zadań produkcyjnych dla francuskiego partnera.  Należy dodać, że nasza współpraca w obszarze morskim jest kolejnym krokiem rozszerzającym znaczenie strategicznego Partnerstwa pomiędzy Francją a Polską - powiedział Jan Grabowski, wiceprezes zarządu PGZ S.A.

MSPO 2025 w Kielcach jest okazją do zaprezentowania francuskiej oferty dla Polski. Jej najmocniejszym punktem ma być oferowany okręt podwodny, oparty na serii Scorpène, stanowiącej "towar eksportowy" Naval Group. Należące do niej jednostki, w szeregu konfiguracji, znajdują się w służbie sił morskich Brazylii, Chile, Indii i Malezji, a w ostatnim czasie został zawarty kontrakt na ich dostarczenie do Indonezji. Długość wynosi od 67 do mniej niż 80 metrów, a wyporność sięga 1600-2000 ton. Załoga liczy 31 oficerów i marynarzy. W zanurzeniu ma osiągać prędkość ponad 20 węzłów, a na powierzchni do 12. Zanurzenie podawane jako testowe wynosi 350 metrów, a autonomiczność okrętu sięga 50 do 80 dni. Jednocześnie okręt ma być zdolny do działania w morzu 240 dni w roku.

Fot. Naval Group


W skład napędu wchodzą elektryczny diesel MAGTRONIC. Wyposażenie tworzą m.in. system kierowania walką SUBTICS, który ma pozwolić sprostać rosnącym wyzwaniom stojącym przed misjami nowoczesnych okrętów podwodnych zarówno na głębokich, jak i płytkich wodach, zapewniając zdolność do wykonywania zadań w całym obszarze planowanych działań, a także wszechstronny zestaw sonarów, a także oprogramowanie pozwalające na działanie w zakresie cyberzagrożeń.

Obok samego okrętu francuska firma podkreśla swoje zaangażowanie w zakresie transferu technologii, szkolenia kadr stoczniowych i marynarskich, aby użytkownik mógł odpowiadać też za ich serwis u siebie. Wskazuje też na wkład w modernizację lokalnego przemysłu stoczniowego, czego przykładem jest choćby to, że okręty serii Scorpène są lub były budowane, przy wsparciu francuskich specjalistów, w Brazylii i Indiach, a w przyszłości też w Indonezji. W kwestii informacji o francuskiej ofercie odsyłamy też do ubiegłorocznego wywiadu z Markiem Ferretem, Francuska oferta dla Polski. Naval Group prezentuje swoją propozycję okrętu podwodnego w ramach programu „Orka”.

Fot. Naval Group
etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.