Podczas tegorocznego, Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, polska firma Famor S.A. oraz południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean zawarły porozumienie obejmujące współpracę w zakresie dostarczania zintegrowanych systemów elektrycznych i oświetleniowych dla nowoczesnych platform okrętowych.
Umowa przewiduje rozwój systemów świateł nawigacyjnych i sygnalizacyjnych, a także projektowanie i budowę wielofunkcyjnych konsol operacyjnych (MOC – Multi Operational Console). Obie strony podkreślają, że porozumienie przyczyni się do zwiększenia efektywności i funkcjonalności nowych oraz modernizowanych jednostek.
– Partnerstwo z Famor umożliwia nam wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu elektryki i oświetlenia, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i niezawodności jednostek pływających – zaznaczył Steve SK Jeong, Head of Naval Ship International Business w Hanwha Ocean.
– Współpraca z Hanwha Ocean to dla nas szansa na udział w nowoczesnych projektach stoczniowych i wzmocnienie obecności naszych rozwiązań na rynkach międzynarodowych – powiedział Zdzisław Rakocy, wiceprezes Zarządu FAMOR S.A.
Podpisane porozumienie ma otworzyć przed Famor nowe możliwości rozwoju w segmencie zaawansowanych technologii dla sektora morskiego, również z perspektywy sektora obronnego. Dotyczy to więc dostarczania rozwiązań dla okrętów, w tym i podwodnych. Jest to o tyle istotne, że Hanwha Ocean jest jednym z oferentów w ramach programu "Orka", którego celem jest dostarczenie polskiej Marynarce Wojennej okrętów podwodnych. Proponuje jednostki oparte na serii KSS-III Batch-II oraz jako rozwiązanie pomostowe starszy, zmodernizowany okręt serii KSS-I, znanej też jako typ Jang Bogo.
Ważnym aspektem tego przedsięwzięcia jest również zaangażowanie w nie
polskich podmiotów, szczególnie z myślą o transferze technologii i
tworzenia infrastruktury umożliwiającej serwisowanie wspomnianych
okrętów. Pozwoli to stworzyć, jak i utrzymać, kluczowe kompetencje w
kraju, zapewniając autonomiczność.
Obecnie Famor jest zaangażowany w dostarczanie systemów elektrycznych i oświetleniowych na okręty podwodne serii A26 (typ Blekinge), budowane przez stocznię Saab Kockums w Karlskronie. Szerokie doświadczenie oraz dążenie do międzynarodowego partnerstwa z zagranicznymi podmiotami ma umożliwić polskiej firmie dalszy rozwój, poprzez pozyskiwanie nowych klientów i zleceń.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów