Politechnika Gdańska i Hanwha Ocean podpisały memorandum of understanding (MoU), obejmujące współpracę badawczą w zakresie bezpieczeństwa i efektywności operacji okrętów podwodnych w akwenach pokrytych lodem, w tym arktycznych.
Memorandum zakłada, że Politechnika Gdańska będzie pełnić rolę partnera doradczego w projekcie prowadzonym przez Hanwha Ocean we współpracy z fińską firmą Aker Arctic Technology Oy. Zakres działań uczelni obejmuje m.in.:
• weryfikację
metodologii badań modelowych,
• ocenę parametrów symulacji
warunków lodowych w odniesieniu do Bałtyku,
• wsparcie w analizie wyników
testów,
• możliwość rozszerzenia
współpracy na kolejne etapy projektu.
– Zacieśnienie współpracy z Hanwha Ocean otwiera przed nami nowe perspektywy w zakresie badań arktycznych i technologii morskich. Nasze doświadczenie w inżynierii morskiej pozwoli wnieść istotny wkład do międzynarodowego projektu badawczego – powiedział prof. Krzysztof Wilde, Rektor Politechniki Gdańskiej.
– Współpraca z Politechniką Gdańską pozwoli nam umocnić regionalny wymiar badań i zapewnić najwyższą jakość analiz naukowych w projekcie dotyczącym operacji okrętów podwodnych w ekstremalnych warunkach – podkreślił Charlie SC Eoh, President / COO Naval Ship Business w Hanwha Ocean.
Południowokoreańska stocznia z siedzibą w Geoje jest zdania, że tego rodzaju porozumienia stanowią dowód na zacieśnianie współpracy z obecnymi, jak i potencjalnymi, polskimi partnerami w obszarze innowacyjnych technologii morskich i obronnych. Jej przedstawiciele podpisali też podobne dokumenty z innymi, krajowymi firmami. Jest jednym z oferentów w ramach programu „Orka”, którego celem jest dostarczenie okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Hanwha Ocean proponuje tu jednostki oparte na serii KSS-III Batch-II oraz jako rozwiązanie pomostowe starszy, zmodernizowany okręt serii KSS-I, znanej też jako typ Jang Bogo. Obok tego stocznia dąży do zwiększania oferty o inne jednostki dla polskich sił morskich, jednocześnie otwierając się na rynek cywilny.
Zaangażowanie polskiej uczelni w badanie technologii dla okrętów podwodnych umożliwiających im działanie w zalodzonych, zimnych obszarach ma istotne znaczenie nie tylko przez pryzmat oferty dla Polski, ale też dla innych państw. Południowokoreańska stocznia jest jednym z oferentów dla Kanady, a zdolność do działania w rejonie podbiegunowym ma istotne znaczenie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów