Program "Orka" to nie tylko nowe okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, ale też szansa na otwarcie w kraju pełnego łańcucha serwisowego i remontowego. Aspekt ten stanowi ważne zagadnienie w ramach wszystkich ofert, z myślą o zbudowaniu trwałych podstaw rozwojowych dla polskiego przemysłu morskiego, transferu technologii i kompetencji serwisowych (Maintenance, Repair, and Operations, MRO), czyniąc z Polski istotnego gracza w łańcuchu dostaw obronnych regionu Europy Środkowej.
O zawarcie umowy z polskim zamawiającym starają się francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80) koreańska Hanwha Ocean (KSS-III Batch II + KSS-I jako pomost), niemiecki TKMS (212CD + 210/typ Ula jako pomost), szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS + 212A/typ Todaro lub typ Sauro jako pomost). Więcej na temat ofert pisaliśmy w tekście pt. Program „Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok. Jak podkreśla południowokoreański oferent, współpraca między Polską a Koreą Południową w obszarze obronności w ostatnich latach przybrała bezprecedensową dynamikę. Wspólne projekty w zakresie czołgów K2, wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chumnoo, armatohaubic K9 czy samolotów FA-50 miały stworzyć nową architekturę przemysłową, w której transfer wiedzy, lokalizacja produkcji i wzmacnianie zdolności krajowych stają się standardem. Naturalnym krokiem naprzód, zdaniem Hanwha Ocean, jest rozszerzenie tej współpracy o obszar morski, czyli program "Orka". W jej ramach stocznia z siedzibą w Geoje, obok okrętów, ma również oferować kompleksowy model współpracy przemysłowej i serwisowej.
– Polska ma szansę stać się regionalnym hubem MRO dla jednostek morskich nowej generacji, wspierając także floty sojusznicze NATO na Bałtyku. To nie jest tylko zakup sprzętu, lecz inwestycja w ludzi, know-how i przyszłość krajowego przemysłu morskiego – podkreśla Sean Seongwoo Park, Vice President, International Business, Hanwha Ocean.

Fundamentem modelu współpracy w ramach "Orka", zdaniem oferenta z Korei Południowej, jest transfer technologii w zakresie integracji systemów, szkolenia kadr oraz rozbudowie infrastruktury dla przyszłego MRO. W praktyce oznacza to powstanie w Polsce kompetencyjnego centrum serwisowego, zdolnego do samodzielnego utrzymania, modernizacji i obsługi cyklu życia okrętów. Firma opiera to na doświadczeniach z innych krajów, z którymi współpracuje Korea Południowa, podkreślając że ma to zapewniać uniezależnienie od zewnętrznych dostawców i znaczące obniżenie kosztów eksploatacji.
Przypomnijmy, że niedawno Hanwha Ocean ogłosiła inwestycję o wartości 100 mln dolarów z myślą o rozwoju przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w Polsce w ramach programu "Orka". Projekt zakłada stworzenie co najmniej 1300 nowych miejsc pracy, wzmocnienie lokalnych stoczni i łańcuchów dostaw oraz budowę konkurencyjnych kompetencji technicznych w polskim przemyśle morskim. Do tego dochodzi transparentność w zakresie wymagań operacyjnych, harmonogramu wdrożeń oraz integracji z krajowym systemem dowodzenia. Wartość dodana dla gospodarki polskiej miałyby sięgać, w perspektywie kilkunastu lat, kilku miliardów dolarów.
W związku z tym oferent zawarł szereg porozumień o współpracy z krajowymi podmiotami, w tym Polską Grupą Zbrojeniową. W ramach tej inwestycji jest przewidziane m.in. utworzenie wspomnianego centrum MRO w Polsce oraz współpraca z polskimi firmami w realizacji systemów elektrycznych, hydraulicznych, automatyki i produkcji komponentów dla jednostek podwodnych i w przyszłości nawodnych. Oferowane rozwiązania, zdaniem oferenta, są w pełni zgodne ze standardami NATO i mogą być skalowane w oparciu o polskie potrzeby.
Takie inwestycje to też strategiczny impuls dla regionu. Na Pomorzu, gdzie sektor stoczniowy zatrudnia około 27 000 osób (stanowiąc 3,3 % wszystkich miejsc pracy w regionie). Realizacja przedsięwzięcia może dodatkowo zwiększyć zatrudnienie, przyciągnąć dostawców i centra badawcze oraz stworzyć możliwości eksportowe dla polskich firm w dziedzinie technologii morskich. Koreański model współpracy zakłada pełną
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów