• <
nauta_2024

Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego. Program "Orka" jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski?

rk

14.11.2025 15:07 Źródło: Hanwha Ocean
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego. Program "Orka" jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski?
Fot. Hanwha Ocean

Program "Orka" to nie tylko nowe okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, ale też szansa na otwarcie w kraju pełnego łańcucha serwisowego i remontowego. Aspekt ten stanowi ważne zagadnienie w ramach wszystkich ofert, z myślą o zbudowaniu trwałych podstaw rozwojowych dla polskiego przemysłu morskiego, transferu technologii i kompetencji serwisowych (Maintenance, Repair, and Operations, MRO), czyniąc z Polski istotnego gracza w łańcuchu dostaw obronnych regionu Europy Środkowej.

O zawarcie umowy z polskim zamawiającym starają się francuski Naval Group (Scorpène), hiszpańska Navantia (S-80) koreańska Hanwha Ocean (KSS-III Batch II + KSS-I jako pomost), niemiecki TKMS (212CD + 210/typ Ula jako pomost), szwedzki Saab (A26) i włoski Fincantieri (212NFS + 212A/typ Todaro lub typ Sauro jako pomost). Więcej na temat ofert pisaliśmy w tekście pt. Program „Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok. Jak podkreśla południowokoreański oferent, współpraca między Polską a Koreą Południową w obszarze obronności w ostatnich latach przybrała bezprecedensową dynamikę. Wspólne projekty w zakresie czołgów K2, wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chumnoo, armatohaubic K9 czy samolotów FA-50 miały stworzyć nową architekturę przemysłową, w której transfer wiedzy, lokalizacja produkcji i wzmacnianie zdolności krajowych stają się standardem. Naturalnym krokiem naprzód, zdaniem Hanwha Ocean, jest rozszerzenie tej współpracy o obszar morski, czyli program "Orka". W jej ramach stocznia z siedzibą w Geoje, obok okrętów, ma również oferować kompleksowy model współpracy przemysłowej i serwisowej.

– Polska ma szansę stać się regionalnym hubem MRO dla jednostek morskich nowej generacji, wspierając także floty sojusznicze NATO na Bałtyku. To nie jest tylko zakup sprzętu, lecz inwestycja w ludzi, know-how i przyszłość krajowego przemysłu morskiego – podkreśla Sean Seongwoo Park, Vice President, International Business, Hanwha Ocean.


Fundamentem modelu współpracy w ramach "Orka", zdaniem oferenta z Korei Południowej, jest transfer technologii w zakresie integracji systemów, szkolenia kadr oraz rozbudowie infrastruktury dla przyszłego MRO. W praktyce oznacza to powstanie w Polsce kompetencyjnego centrum serwisowego, zdolnego do samodzielnego utrzymania, modernizacji i obsługi cyklu życia okrętów. Firma opiera to na doświadczeniach z innych krajów, z którymi współpracuje Korea Południowa, podkreślając że ma to zapewniać uniezależnienie od zewnętrznych dostawców i znaczące obniżenie kosztów eksploatacji.

Przypomnijmy, że niedawno Hanwha Ocean ogłosiła inwestycję o wartości 100 mln dolarów z myślą o rozwoju przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej w Polsce w ramach programu "Orka". Projekt zakłada stworzenie co najmniej 1300 nowych miejsc pracy, wzmocnienie lokalnych stoczni i łańcuchów dostaw oraz budowę konkurencyjnych kompetencji technicznych w polskim przemyśle morskim. Do tego dochodzi transparentność w zakresie wymagań operacyjnych, harmonogramu wdrożeń oraz integracji z krajowym systemem dowodzenia. Wartość dodana dla gospodarki polskiej miałyby sięgać, w perspektywie kilkunastu lat, kilku miliardów dolarów.

W związku z tym oferent zawarł szereg porozumień o współpracy z krajowymi podmiotami, w tym Polską Grupą Zbrojeniową. W ramach tej inwestycji jest przewidziane m.in. utworzenie wspomnianego centrum MRO w Polsce oraz współpraca z polskimi firmami w realizacji systemów elektrycznych, hydraulicznych, automatyki i produkcji komponentów dla jednostek podwodnych i w przyszłości nawodnych. Oferowane rozwiązania, zdaniem oferenta, są w pełni zgodne ze standardami NATO i mogą być skalowane w oparciu o polskie potrzeby.

Takie inwestycje to też strategiczny impuls dla regionu. Na Pomorzu, gdzie sektor stoczniowy zatrudnia około 27 000 osób (stanowiąc 3,3 % wszystkich miejsc pracy w regionie). Realizacja przedsięwzięcia może dodatkowo zwiększyć zatrudnienie, przyciągnąć dostawców i centra badawcze oraz stworzyć możliwości eksportowe dla polskich firm w dziedzinie technologii morskich. Koreański model współpracy zakłada pełną 

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.