HG Solutions Sp. z o.o. odebrała nagrodę Latarnia Gospodarki Morskiej 2025 r. za nowatorskie rozwiązania technologiczne dla branży okrętowej. Druga Latarnia GM trafiła do Marine Projects. Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się podczas 5. rejsu Gospodarki Morskiej.
To kolejna edycja konkursu na innowacyjne rozwiązania w branży morskiej. Konkurs ma przebieg dwustopniowy, gdyż nominacje organizacji branżowej są poddawane weryfikacji użytkowników korzystających z serwisu Gospodarkamorska.pl. W tegorocznym głosowaniu oddano prawie 30 tys. głosów. Najwięcej głosów "zebrało" HG Solutions Sp. z o.o., drugie miejsce zajęło Marine Projects.
Kapituła Polskiego Forum Technologii Morskich (obecnie: Forum Pracodawców Gospodarki Morskiej) wybrała pięć firm, które zostały nominowane do nagrody „Lider Technologii Morskich” w 2025 roku.
Lista nominowanych:
• CRIST S.A. – za budowę jednostki typu Offshore Support Vessel Sea Dragon (NB110). Projekt wyróżnia się innowacyjnym podejściem do jednostek specjalistycznych dla sektora offshore. Zastosowano m.in. unikatowy system walk-to-work, rozwiązania proekologiczne, napędy energooszczędne, dynamiczne pozycjonowanie DP3 oraz system ochrony platformy przed górami lodowymi.
• HG Solutions Sp. z o.o. – za opracowanie systemu HG-IACMS (Integrated Automation Control & Monitoring System), integrującego wszystkie kluczowe obszary działania statku. System podnosi bezpieczeństwo, niezawodność i efektywność eksploatacji oraz ogranicza emisję CO₂. Został już wdrożony m.in. w jednostkach Marynarki Wojennej RP.
• Marine Project Sp. z o.o. – za budowę innowacyjnych statków typu live fish carrier dla branży akwakultury. Jednostki te spełniają rygorystyczne normy środowiskowe, są technologicznie zaawansowane i wzmacniają pozycję polskiego przemysłu stoczniowego na rynkach międzynarodowych.
• Polski Rejestr Statków S.A. – za wkład w rozwój bezpieczeństwa morskiego poprzez współpracę przy tworzeniu przepisów i norm dotyczących budowy okrętów i techniki morskiej, uczestnictwo w grupach roboczych NATO i NSCA oraz współpracę z Akademią Marynarki Wojennej. PRS angażuje się również w prace naukowe, edukacyjne i certyfikacyjne w zakresie okrętownictwa i ochrony środowiska.
• TUiR Warta S.A. – za wieloletnie wspieranie rozwoju sektora morskiego poprzez kompleksowe ubezpieczenia statków, armatorów, stoczni i platform offshore. Firma, obecna na rynku od ponad 100 lat, osiągnęła silną pozycję międzynarodową i pozostaje kluczowym partnerem dla branży morskiej w zakresie stabilności finansowej i rozwoju technologii.
W trakcie uroczystości wręczania nagród podczas rejsu Gospodarki Morskiej Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu i prezes Forum Pracodawców Gospodarki Morskiej, podkreślał, że nominowane projekty mają praktyczne zastosowanie. Jednostki dla akwakultury z Marine Projekt trafiają do firm branżowych od lat i są skutecznie wykorzystywane w gospodarce rybackiej. Natomiast systemy zarządzania statkami (i okrętami) znajdują odbiorców, a jednym z użytkowników jest polska Marynarka Wojenna. To pokazuje, że najlepsze projekty firm z polskiego rynku nie maja problemu z wejściem na rynek.
W tym roku prom Nova Star z ok. 160 uczestnikami konferencji odbił od Nabrzeża Westerplatte w Gdańsku do szwedzkiego Nynashamn 20 października, a przycumował z powrotem 22 października. W trakcie rejsu odbyło się 5 paneli dyskusyjnych skupionych wokół innowacji w przemyśle morskim, energetycznym i offshore wind. Była to już 5. edycja tego wydarzenia.
Patronat Honorowy nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury, Forum Pracodawców Gospodarki Morskiej oraz Polska Żegluga Bałtycka.
Ambasadorami Rejsu 2025 są Port Gdynia, Port Gdańsk, Polski Rejestr Statków, PGZ Stocznia Wojenna, TUiR Warta, Baltic Towers, SZKUNER Władysławowo, CRIST S.A., Global Maritime, JPP Marine, Lintec Marine, SALTUS Ubezpieczenia, DNV Poland.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów