• <
nauta_2024

Nowa inwestycja w rozwój biometanolu w Kalifornii ma wspomóc dekarbonizację żeglugi

rk

16.11.2025 10:44 Źródło: Haffner Energy
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowa inwestycja w rozwój biometanolu w Kalifornii ma wspomóc dekarbonizację żeglugi
Fot. Haffner Energy

Firma Haffner Energy poinformowała 12 listopada o podpisaniu umowy w kwestii dostarczenia rozwiązań dla projektu dt. produkcji biometanolu, z myślą o dostarczaniu paliwa dla przemysłu i żeglugi. Jest to dla podmiotu pierwsze tego rodzaju zaangażowanie w USA w kontekście wdrażania paliw odnawialnych.

Wstępna umowa koncentruje się na badaniu intensywności emisji dwutlenku węgla (Carbon Intensity, CI) w ramach projektu, które zostanie przeprowadzone przez niezależną firmę zewnętrzną, co ma stanowić pierwszy kamień milowy we współpracy. Projekt będzie wymagał dwóch modułów SYNOCA o mocy 20 MW każdy, jakie zostaną dostarczone przez Haffner Energy. Zostaną one wykorzystane do konwersji biomasy resztkowej na gaz syntezowy, zintegrowanych z technologią konwersji na metanol, w ramach jednego systemu. W ten sposób zostanie stworzone źródło surowca wykorzystywanego jako paliwo w przemyśle oraz żegludze, wpisując się w plan wdrażania nisko- i zeroemisyjnych, odnawialnych źródeł energii w miejsce dotychczas konwencjonalnych.

– Odnawialny metanol staje się konkurencyjną alternatywą dla dekarbonizacji transportu morskiego i przemysłu chemicznego, a także nośnika wodoru. Cieszymy się z możliwości udziału w tym przełomowym projekcie w Kalifornii, który rozwiązuje lokalne problemy, takie jak zapobieganie pożarom lasów, a jednocześnie wykorzystuje dużą ilość biomasy resztkowej – powiedziała Marcella Franchi, dyrektor ds. handlowych w Haffner Energy.

– Firma OroCarbo powstała w czasie pandemii COVID-19, aby znaleźć rozwiązania dla naszej lokalnej obfitości biomasy, w czasie, gdy gęste zadymienie z lokalnych pożarów lasów w połączeniu z maseczkami na twarz utrudniało oddychanie, najbardziej podstawową ludzką potrzebę. Od tego czasu OroCarbo badało wiele ścieżek rozwoju rozwiązań, które będą praktyczne, niezawodne i opłacalne, a metanol okazał się zdecydowanym zwycięzcą. Jesteśmy bardzo podekscytowani współpracą z Haffner Energy i Maverick SynFuels, aby pomóc w dekarbonizacji przemysłu chemicznego i morskiego. Celem OroCarbo jest oferowanie rozwiązań o wysokiej wartości dla naszego łańcucha dostaw, naszych klientów i naszej społeczności – powiedział Brian Wong, założyciel i członek zarządzający OroCarbo.

– W Maverick jesteśmy podekscytowani współpracą z Haffner Energy i ich zaawansowaną technologią wytwarzania wysokiej jakości gazu syntezowego z biomasy. Brian Wong wykonał znakomitą pracę, angażując wszystkich kluczowych graczy w realizację udanego projektu konwersji biomasy na biometanol” – powiedział Sam Yenne, współzałożyciel i prezes Maverick Synfuels.

Wspomniany moduł SYNOCA, o mocy 20 MW, został wybrany przez firmę OroCarbo do integracji z projektem biometanolu o wydajności 100 ton dziennie w Kalifornii, wykorzystując technologię konwersji gazu syntezowego na metanol firmy Maverick Synfuels. 

Badanie w ramach projektu dt. intensywności emisji CO2 zostanie przeprowadzone przez AmSpec, dostawcę usług testowania, inspekcji i certyfikacji w szerokiej gamie branż. Haffner Energy podkreśla, że wyprodukowany biometanol ma być wykorzystywany przede wszystkim do dekarbonizacji transportu morskiego, który stanowi istotną część gospodarki Kalifornii. Rozpoczęcie działalności zakładu planowane jest na początek 2028 roku. Materiał do produkcji ma pochodzić z pozostałości leśnych, pochodzących z prac konserwacyjnych mających na celu zapobieganie pożarom lasów, a także odpadów rolniczych, w szczególności z sadów. W zamierzeniu pozwoli to fabryce metanolu osiągnąć cel produkcji 100 ton surowca dziennie.

Wspomniany surowiec jest drugim, po LNG, najpopularniejszym wśród wybieranych przez przewoźników w kontekście zamówień na statki z napędem dwupaliwowym. Według raportu DNV na 2024 rok, było to 166 jednostek nawodnych, w tym 85 kontenerowców. Wiele firm rozwija też swoje centra produkcji metanolu i biometanolu, a także wydajniejszych systemów napędowych umożliwiających ich efektywne wykorzystanie. 

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.